"Rapporter om mardrömslika Teslafärder vittnar om att elektrifieringen har en bit kvar. Björn Wiman kommer att tänka på en annan armé av framgångsberusade svenska män på reträtt från fjällen.
De senaste veckornas köldknäpp har satt fart på livsandarna, också hos landets kulturkrigare. Salta ironier över stockholmarnas dyrbara dunjackor. Triumferande inlägg om handgemäng vid laddstationerna och hyllningar till den förtalade fossilbilens förtjänster.
I Expressen myser Anna Gullberg över hur kapitalstarka Teslapappor haft problem att ta sig hem från skidsemestern till civilisationen. ”Inte ens med en svindyr elbil går det att köpa sig fri från glesbygdens vedermödor”, skriver hon skadeglatt.
Sydsvenskans chefredaktör Jonas Kanje vittnar om en mardrömsfärd i klass med de stora köldskildringarna hos Vilhelm Moberg och Astrid Lindgren. Med minus nio grader i kupén har han framfört sin Tesla genom den jämtländska ödemarken: ”Det blev faktiskt fruktansvärt kallt om fötterna.” I likhet med många andra fick han ställa elbilen i Mora och fortsätta färden hem i ett fossilfordon. Ständigt denna Tesla.
En armé av framgångsberusade svenska män på strapatsrik hemfärd i fjällen? I färgstarka skrudar som nu visar sig fatalt otillräckliga i bistra väderförhållanden?
I själva verket känns hela iscensättningen märkligt bekant. En armé av framgångsberusade svenska män på reträtt från fjällen? I färgstarka skrudar som nu visar sig fatalt otillräckliga för strapatser i bistra väderförhållanden? En hemfärd som slutar i katastrof när det blågula batteriet stupar?
Det är ju en likfärd! Också inför den svenska arméns tillbakatåg över fjällen från Karl XII:s norska fälttåg 1718 fanns varningstecken. Vintern hade – som så ofta nu för tiden – präglats av barmark och tunt snötäcke. Männen var bristfälligt utrustade och uttröttade efter fyra månaders fälttåg i Tröndelag (en veckas after ski i Åre?).
När konungen var död och sportlovet till ända vidtog alltså marschen tillbaka över fjällen, enligt ett samtida vittne ”med snö och isbark” och ”en så bitter brännande köld, att både människor och kreatur stelnade och föllo neder döde”. Hästarna stannade likt urladdade elbilar och all utrustning fick lämnas på fjället. Drygt 4 000 av runt 6 000 karoliner i den norra armén frös ihjäl.
När Gustaf Cederström skapade sin berömda mastodontmålning ’Karl XII:s likfärd’ i Paris 1878 vad de naturliga väderleksförhållandena otillräckliga
Vad visar denna katastrofala historia? Att elektrifieringen av Sveriges långsmala land har en bit kvar till det som krävs när Farbror Rimfrost kommer på besök. ”Kartan över laddningsstationer i Sverige är som servicen i allmänhet – i överflöd i landets södra halva och fläckvis i den norra”, konstaterar Anna Gullberg.
Men också något annat.
När Gustaf Cederström skapade första versionen av sin mastodontmålning ”Karl XII:s likfärd” i Paris 1878 var de naturliga väderleksförhållandena otillräckliga. Cederström tvingades beställa stora mängder salt för att simulera det vita täcket under karolinernas fötter.