Så god morgon det är dags att vakna - förstå - nu, alla förmågor kan tränas upp, allra mest förmågan till eget tänkande, att kunna "räkna" ut saker själv. Men om träningen - utbildningen från samhällets sida - i en eller annan omfattning inte syftar till att öka den processuella förmågan till eget tänkande och istället syftar till att individen skall lagra in en massa fakta - data - utan eller med begränsad relevans för att öka den processuella förmågan till eget fritt skapande tänkande, hur har samhället blivit då? Alltså När faktainlagring är viktigare är operativ processuell förmåga att processa inlagrad fakta, tja vad sägs om hjärntvättande...
Här det senast klippet från FRIA TIDER som faktiskt berör just detta och exempel på hur det är kopplat till samhället i dag rent praktiskt.
" Alltid själv sagt samma sak, en person som endast har fått veta något kan aldrig förstå varför utan att få det berättat för sig också. Det handlar bara om att tänka efter och att kunna tänka ut det själv. En elev som har lärt sig 2+2 kommer aldrig att lära sig 3+3, men den som har förstått varför 2+2 blir 4 kan lista ut vad 3+3 är. Det fick jag lära mig när jag var väldigt liten, och en dag så förstod jag även varför."
- Carl Victor Norberg 16 år
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.