Ring a bell

2012-12-14

ship-1

Marco Polo är stort som fyra fotbollsplaner och rymmer 16.000 containrar. I söndags avslutade världens största lastfartyg sin jungfrufärd med att lasta av julklappar i Storbritannien, skriver Daily Mail. Skeppsklockan för denna maritima gigants liv har dock slagit sju glas och plimsollmärket sitter nu långt över havsytan.

Det nästan 400 meter långa skeppet anlände i Southamptons hamn och lastade varor som har fraktats från Sydostasien.

I det enorma lastutrymmet fanns allt ifrån tv-apparater till verktyg och kläder. Skeppet har byggts i Sydkorea och tillverkaren kallar det för "det största föremål någonsin som har byggts av människor och sedan rest runt jorden".

Marco Polo är det första i en serie jättefartyg som spås bli allt mer populära då nästa generations fraktfartyg ska ta över efter de bjässar som i dag färdas på världens vatten. Denna nautiska saga synes bära uppenbara risker att bli kortlivad.

BalticDryIndex2

För de uppmärksamma så är Baltic Dry Index, ett globalt mått på kostnaderna för att transportera råvaror, vid 2008 års kollaps återspeglades detta flera månader innan paniken grep investerare och ledde till börskrascher hela världen.

Nu ökar oron för att den globala ekonomin balanserar på kanten till en total kollaps, regeringar i Europa, Kina och USA fortsätter att manipulera statistik i ett försök att måla en bild av återhämtning, stabilitet och en återgång till normalitet.

Men trots att politiker gör sitt bästa för att upprätthålla kulissen av positiva sysselsättningseffekter, BNP-tillväxt, valutastabilitet och en allmänt hälsosam aktiemarknad, så är den bistra verkligheten att den globala ekonomin i bästa fall ännu bara står stilla och väger på kanten och så har det egentligen varit redan sedan före kraschen 2008. De finansiella stödåtgärderna saknar nu närmast helt produktiva effekter eftersom den finansiella delen av ekonomin utövar ett växande deflationstryck på den reala delen av ekonomin, detta grundat på att pengar i allt väsentligt är nominella krediter som med sin kostnad av ränta som skapar en evigt växande ackumulerad räntebörda för den värdeskapande delen av ekonomin.

Ekonomisk tillväxt mäts i hur mycket vi producerar och konsumerar, och innan den spruckna bubblan var det givetvis en aldrig tidigare skådad nivå av konsumtionen i Sverige USA och i resten av världen. Men när kreditmarknaderna och utlåning började krackelera som svar på en förlust av förtroende för det finansiella systemet efter kollapsen av investerings jättar som Bear Stearns och Merrill Lynch så började begreppet ekonomi, som många hade lärt känna detta begrepp, att bli lika ifrågasatt som jultomten.

Fyra år senare, med bokstavligen oändliga finansiella resurser införda i systemet av centralbanker över hela världen, så ligger transportpriserna för varor kvar på nära bottenrekord, vilket tyder på att våra finansiella marionettregeringars ansträngningar har misslyckats kapitalt.

Och snarare än den ekonomiska förbättringen anförd av de bästa och smartaste av våra politiker, ekonomer och finansiella gurus, så är vi långt ifrån där vi var innan kraschen. Men nu har vi inom någon tid inte något fungerande system för arbetsdelning, när intermediärens inneboende funktion för förmedling av värde havererar realekonomin.

Ett samhälle utan ett fungerande system för arbetsdelning är ett samhälle i sönderfall och upplösning, vilket förmodligen någon kan känna igen sig i.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Engström.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram