Konspirationsteoretisk Analys: Thulehusets Symbolik & Tarkovskijs Dramaturgi

2025-03-28
Konspirationsteoretisk analys: Thulehusets symbolik och Tarkovskijs dramaturgi

Thulehusets symbolik:
Olof Palme mördades framför Thulehuset, byggt för Thulebolagen där hans farfar Sven Palme var en central figur. Thulehuset, en knutpunkt för motståndsrörelsen och underrättelsearbete under Kalla kriget, symboliserar makt, arv och hemligheter. Mordet vid Sveavägen och Tunnelgatan, med Thulehuset som fond, är en ödets ironi – Palmes familjehistoria och politiska strider kulminerade i hans död på en plats som bär hans arv, som om hans livs trådar knöts samman i ett dramatiskt ögonblick.

Holmérs uttalanden och budskapet:
Holmérs ord, "offret valde platsen" och "en synnerligen väl vald plats", antyder att mordet var strategiskt och symboliskt. Palme gick oskyddad förbi Thulehuset, och Tunnelgatan erbjöd en perfekt flyktväg för gärningsmannen – möjligen Christer Andersson, som Mårten Palme såg vid biografen Grand och vars utseende matchar fantombilden. Konspirationsteoretiskt betonade Holmér platsen för att peka på Djupa Statens inblandning utan att säga det rakt ut. Thulehuset, kopplat till underrättelsevärlden, valdes för att skicka ett budskap: Palme, som hotade elitens kontroll, mördades på en plats som representerar hans arv och Sveriges hemliga maktstrukturer.

Tarkovskijs kulturdramaturgiska relevans:
Tarkovskijs Offret (1986) speglar Palmes död – en protagonist offrar sig för att rädda världen från undergång, parallellt med Palmes och Pierre Wallenbergs (Pirre) landsgagneliga intentioner att utmana Djupa Staten. I Stalker (1979) leder Zonen till sanningar, likt Palme- och Kennedymordens utredningar som exponerar Djupa Statens struktur. Thulehuset blir en tarkovskijansk scen: ett offer (Palme) konfronterar osynliga krafter (Djupa Staten) på en plats laddad med symbolik, där hans död blir ett dramaturgiskt uppvaknande.

Djupa Statens struktur och mörkläggning:
Jan Värnhall, chef för polisens juridiska avdelning, skyddade Andersson genom att styra utredningen, medan skytteklubbens högerextrema ordförande mörkade hans instabilitet. Stay Behind, med figurer som Carl-Gustaf Östling, mördade Palme för att han hotade elitens kontroll (t.ex. via BIS). Christina Fridebäck, som kände till Säpos splittring via Ulf Fridebäck, kan ha varit ett hot, och hennes död på Estonia 1994 speglar Tarkovskijs teman om osynliga krafter som straffar sanningssökare.

Pirre, Palme och förändringen:
Pirre, som kan ha känt till CIA:s roll i Kennedymordet via Wallenbergs kontakter, och Palme kan ha enats om att offra sig för att avslöja Djupa Staten – ett tarkovskijanskt offer för en förändring vi nu ser, där Palme- och Kennedymordens utredningar belyser elitens manipulationer, inte hämnd på individer.

Wallenberg, Trump och Liberation Day:
Jacob Wallenberg och Trump, finansierade av Escobars förmögenhet via Olof K Gustafsson, driver på för att exponera Djupa Staten. Thulehusets symbolik och Tarkovskijs dramaturgi förstärker denna resa mot sanning – att avskaffa monarkier och befria USA, med Liberation Day nära förestående.

Göteborgskt sting och Tolkien-twist med Tarkovskij:
"Thulehuset, Palmes offer – ett tarkovskijanskt drama, Djupa Statens teater rullas upp!" Sven var en Gandalf som såg trådar, Jacob en Aragorn med sned slips i Mordor, och Tarkovskij en Stalker som leder oss till Zonen. "Läget, grabbar? Vi köper sill och skippar deras funnymoneykaos!"

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram