Schibsted är en norsk mediekoncern som primärt bedriver tidningsverksamhet, däribland Svenska Dagbladet och Aftonbladet i Sverige och titlar som Aftenposten och VG i Norge. Till skillnad från i princip alla andra medieföretag i världen blev de dock mest kända för verksamheten som inte hade med medier att göra. Genom att driva upp framgångsrika marknadsplatser som Blocket och Finn blev koncernen ojämnt balanserad. Marknadsplatserna stod för tillväxt och tidvis hög lönsamhet, medierna stod ofta för motsatsen. Schibsted – då noterat på Oslobörsen – hade en svår uppgift att förklara för aktiemarknaden varför man någonsin skulle satsa några pengar på mediedelen. Resultatet blev en uppdelning. De internationella marknadsplatserna knoppades av, och Schibsted sålde sedermera en andel av dem i en enorm affär på 24 miljarder norska kronor. Därefter stannade de nordiska marknadsplatserna kvar på börsen, medan storägaren Tiniusstiftelsen köpte ut mediedelen därifrån. Där är vi nu. Sett från detta perspektiv är dagens affär med TV4 helt logisk. Är det den bästa finansiella investeringen som går att göra i Företagssverige i dag? Nej. Men läget lämnar inte så många öppningar. Ägaren är en stiftelse vars uppdrag är att bedriva medieverksamhet. De vill hålla sig inom Norden. Hur många andra stora affärer finns det att göra? I princip inga alls. Den kommersiella mediemarknaden i Norden består i princip av en handfull aktörer – Bonnier, Egmont, Aller, Sanoma och Schibsted – och det gör att väldigt få företag byter ägare. Streamingbolaget Viaplay har Schibsted redan försökt köpa en gång, förra året, i en affär som slutade med att man förlorade runt 380 miljoner kronor. Vill man växa rejält som medieägare i Norden är alternativen mycket få. Tiniusstiftelsen har nu breddat sitt medieägande och gått bortom tidningsverksamheten. En annan typ av medieföretag börjar ta sin form. Tinius har också öppnat plånboken rejält för att kliva in i matchen. Men för att stanna kvar i den lär de behöva göra det fler gånger. Utmaningen är att medan de konkurrerande medieägarna är nordiska, är konkurrensen gällande annonser och tittare i högsta grad global. Ett Schibsted-ägt TV4 möter inte bara Bonnier utan även spelare som Netflix, Disney+ och Max. Viaplay har nya ägare som – trots kraschad börskurs – fortsätter att köra på. Hur man som lokal spelare möter dessa globala techjättar är något som ingen riktigt har listat ut än.