Tågstopp I Norge

2024-12-25
Än så länge är det inte så farligt och så mycket värre kan de nog inte prestera..

https://www.dn.se/varlden/alla-tag-i-norge-star-stilla-ta-taxi/
"Alla tåg i Norge står sedan 8-tiden på juldagsmorgonen stilla. Orsaken är ett fel på kommunikationssystemet så att förarna inte har kontakt med trafikledningen. Även sträckan Oslo-Stockholm påverkas.
Ulrika By
Text
Spara
Dela
Bane Nor, som ansvarar för all järnvägstrafik i Norge, har meddelat att alla tåg måste stå stilla tills situationen är löst – detta av säkerhetsskäl.
AD
Det är oklart hur lång tid det kommer att ta innan situationen är löst. Bane Nor har gått upp i stabsläge på grund av situationen som beskrivs som en kris.
– Vi har all tillgänglig personal ute för att åtgärda felet, men det är svårt att säga hur lång tid det kommer att ta. Vi arbetar så snabbt vi kan, säger Bane Nors presschef Øystein Stavdal Paulsen till NRK.
Tågbolaget Vy har satt in bussar för alla tågresenärer som berörs. Resenärerna uppmanas också att använda alternativa transporter.
– Kunderna som ska till destinationer där det inte finns ersättningsbuss får ta en taxi, de får tillbaka beloppet senare, säger Kaja Rynning Moen, pressansvarig på Vy till VG.
Centralstationen i Oslo den 25 december 2024.
Centralstationen i Oslo den 25 december 2024. Foto: Beate Oma Dahle
VG har talat med bland andra Anne Simones, som skulle ha tagit ett tåg från Oslo hem till Rygge, där hennes 4-åriga hund Melvin väntar på henne.
– Läget är desperat, jag kommer ingenstans. Jag tänkte ta en taxi, men det kostade 4 000 kronor, men jag har inte 4 000 kronor nu. Så jag kan inte ta mig någonstans, säger Anne Simones till VG.
AD
Även Erik Garder, som VG intervjuat i Oslo, har drabbats. Han skulle ha ätit juldagsfrukost med sin bror i Moss.
– Men det blev inget med det, säger han, upprörd över att informationen är så dåligt från tågbolagets sida.
Kaja Rynning Moen, pressansvarig på Vy, säger att situationen är kaotisk:
– Jag förstår att man vill ha mer information. Vi arbetar med att få ut kundrådgivare till stationerna för att hjälpa kunderna. Vi arbetar också med att få information på plats i appen. Men som sagt, det är lite kaotiskt här just nu, och vi förstår att det är frustrerande för kunderna.
De tåg som var i trafik när felet uppstod kunde köra i låg hastighet till sin slutdestination.
Även efter att problemet lösts får passagerarna räkna med omfattande förseningar till följd av problemet."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram