Växande Svensk Vapenindustri

2024-05-14
Inga Boforsaffärer här inte...
Ja för om inte vi säljer krigsmateriel, så gör ju någon annan det....

https://www.svd.se/a/bm5K7d/svensk-forsvarsindustri-exploderar-nar-lander-rustar-bara-borjan
"Den svenska försvarsindustrin växer så det knakar. Men den riktigt stora boomen kommer först om tre år. ”Det här är bara början på en tillväxtkurva och vi går mot betydligt större siffror”, säger branschföreträdaren Robert Limmergård.
Saab, Hägglunds och Bofors producerar ammunition, stridsfordon och vapen för högtryck. Men den ökande efterfrågan på försvarsmateriel märks även av på andra håll.
I Farsta finns exempelvis Snigeldesign som säljer en mängd olika produkter som främst soldater och poliser använder. Antingen för att skydda sig själva eller för att kunna bära med sig olika typer av utrustning.
– Vi växer rätt rejält just nu. Det är främst försvarsmakter som rustar och fyller på förråden. Men säkerhetsläget gör att även polis och säkerhetspersonal behöver mer utrustning, säger Malin Hlawatsch, vd på Snigeldesign.
Konkret handlar det om allt mellan underkläder och uniformer till kroppsskydd, väskor för sjukvårdsutrustning och ryggsäckar som ska klara riktigt hårda tag.
Produkterna säljs till flera europeiska länder och försäljningen har ökat i extremt snabb takt. Mellan 2022 och 2023 kunde Malin Hlawatsch räkna in hur omsättningen gick upp från drygt 80 miljoner kronor till strax över 500 miljoner kronor.
Snigeldesign är bara ett exempel på hur en rad företag nu ökat leveranserna rejält när försvarsmakterna både i Sverige och flera andra länder håller på att rusta upp.
Malin Hlawatsch, vd för svenska Snigeldesign, har sett en kraftigt ökad efterfrågan på uniformer och annan utrustning som bolaget säljer till militären.
Ökning med 25 procent
Enligt en ny rapport från Soff, de svenska försvarsindustriföretagens branschorganisation, ökade företagen i branschen sin försäljning med 25 procent under förra året. Totalt sålde de då för 64 miljarder kronor, både i Sverige och i utlandet.
Exportdelen ökade kraftigast och steg med 36 procent till 38 miljarder kronor.
Det är i sig en rejäl uppgång. Fast Robert Limmergård, generalsekreterare för Soff, påpekar att han egentligen hade räknat med en ännu kraftigare ökning.
Men det tar lång tid från att politikerna beslutar om att satsa mer på försvaret till att det kommer faktiska beställningar till industrin. Sedan dröjer det ytterligare innan produkterna slutligen levereras och företagen får betalt.
– Den uppgång vi ser nu är resultatet av beställningar som lades för tre till fyra år sedan. De gjordes alltså innan Ukrainakriget startade, säger Robert Limmergård.
Tillväxten under förra året är alltså mest en effekt av att politikerna ökade satsningarna på försvaret i efterdyningarna av Rysslands annektering av Krim. Det riktigt stora skifte som inleddes i februari 2022, när kriget började, har ännu inte slagit igenom fullt ut i försvarsföretagens försäljning.
Enligt Soff gör fördröjningen att försäljningen kommer att öka ännu mer framöver.
– Det här är bara början på en tillväxtkurva och vi går mot betydligt större siffror. Först om tre år kommer vi att kunna se effekten av Rysslands fullskaliga krig, säger Robert Limmergård.
Företagen i branschen verkar göra samma bedömning. Malin Hlawatsch på Snigeldesign pekar till exempel på de många konflikterna som pågår och räknar med att marknaden ökar snabbt de kommande åren.
– Vi skulle utan problem kunna fördubbla vår omsättning, bara vi hann med. Men det tar lång tid att svara på alla upphandlingar, säger hon.
Efter att kriget i Ukraina dragit igång ökade enligt Soff först efterfrågan på ammunition och väl etablerade vapen som granatgeväret Carl Gustaf. Produkter som behövs omedelbart.
Efterhand kom sedan beställningar på nya vapen och därefter väntar order på riktigt avancerade och dyra system, som stridsflygplan och ubåtar.
Exensor
En markant ökning
Att beställningarna kommer i olika faser är Pontus Agerteg väl medveten om. Han är chef för support och service på Lundabaserade Exensor, ett bolaget som utvecklar och säljer en rad olika små bärbara övervakningssystem som används för att kontrollera vad som sker i omgivningen. Både för att skydda egna förband och för att spana på vad som händer på andra håll.
Det kan exempelvis handla om att med snabbt utplacerade sensorer upptäcka fientliga soldater eller att identifiera vad det är för typ av fordon som närmar sig. Kort sagt, upptäcka mänsklig aktivitet på marken.
Han noterade att när Ukrainakriget inleddes minskade först intresset för deras produkter.
– Men för knappt ett år sedan blev det en markant ökning. Då hade de hunnit lägga beställningar på ammunition och började tänka vidare, säger Pontus Agerteg.
Företaget har drygt 60 anställda och ska bli 80 innan året är slut. Och försäljningen som legat kring 100–150 miljoner kronor är nu, enligt Pontus Agerteg, på över 300 och på väg mot 400 miljoner kronor.
– Det finns en stor efterfrågan på våra system. Vår teknik kompletterar soldaterna och gör att förbanden kan utnyttjas mer effektivt, säger han.
Dessutom räknar Pontus Agerteg med att kunna sälja till allt fler delar av militären. Till en början låg fokus på de rätt små specialförbanden. Nu sprider sig användningen till fler typer av förband.
Den stora efterfrågan framöver räknar Pontus Agerteg ska komma från logistiken när mat, bränsle och ammunition ska flyttas över långa sträckor. Som när Sverige som Nato-medlem behöver ta utrustning från norska kusten, tvärs över Sverige och vidare till Finland och Baltikum.
– Då behövs bevakning hela tiden, konstaterar Pontus Agerteg.
Men mitt i den här snabba expansionen som försvarsföretagen påbörjat finns det också en del problem. Det är svårt att på kort tid anställa många nya och underleverantörerna har ibland svårt att hänga med.
Undviker Kina
Malin Hlawatsch pekar även på att försvarsmakterna samtidigt vill få till mer tillverkning i Europa. Och undvika att köpa produkter som i sin tur är beroende av komponenter från Kina.
– Kina har vägt tungt men myndigheterna är beredda att betala för att få mer lokala leverantörer. Det viktigaste för dem nu är att få utrustningen i tid. Det är inte längre priset som står i fokus, säger Malin Hlawatsch.
Enligt Soff är ett annat problem att i synnerhet det svenska försvaret, genom FMV, oftast bara vill teckna korta avtal på 3–4 år. Det gör att försvarsföretagen blir osäkra på om det lönar sig att göra den investering som krävs för att kunna leverera.
– Andra länder tecknar avtal på upp mot nio år. Det ger större trygghet för investeringar och det påverkar väldigt mycket, säger Pontus Agerteg på Exensor.
Skyddsvästar är bara något av det stora sortiment som Malin Hlawatsch, vd för Snigeldesign, lockar försvarskunderna med.
Fotnot: Svenska Hägglunds i Örnsköldsvik och Bofors i Karlskoga ingår i den brittisk-amerikanska försvarskoncernen BAE Systems. Formellt heter de svenska dotterbolagen BAE Systems Hägglunds respektive BAE Systems Bofors.
Försvarsindustrin stor som Volvo
Den svenska försvarsindustrin har 22 000 heltidssysselsatta och det klart största företaget är Saab. Det är en stor och tekniktung bransch.
Men det är ändå inget jättelikt område. Lastbilstillverkaren AB Volvo är till exempel på egen hand ungefär lika stort i Sverige som hela den svenska försvarsindustrin.
De svenska försvarsindustriföretagen sålde under förra året till mer än 60 olika länder. De största köparna, vid sidan av Sverige, är USA, Storbritannien, Tyskland och de nordiska länderna.
Däremot säljer försvarsföretagen väldigt lite direkt till Ukraina. Nästan allt som levererats dit från Sverige kommer från det svenska försvarets lager."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram