Besvärande Nordisk Medieskillnad I SvD

2024-05-01
Ja minsann, inte ens nu så visas minsta tecken på att självmant motverka den Djupa Staten...

https://www.svd.se/a/251mel/lisa-irenius-vad-gor-att-du-litar-eller-inte-pa-medier
"Hur högt (eller lågt) förtroende människor har för olika medier mäts regelbundet. Men vilka faktorer som egentligen påverkar detta vet man mindre om. För att få större klarhet i frågan har nu mediekoncernen Schibsted, där bland annat SvD, Aftonbladet, norska VG och Aftenposten ingår, genomfört en stor undersökning bland 3 000 medieanvändare i Sverige och Norge.
Resultaten är både betryggande och besvärande.
Artikeln i fyra punkter
För dig som vill ha en snabbversion – här är en sammanfattning:
Schibsted (som äger bl. a. SvD och Aftonbladet) har gjort en stor undersökning om medieförtroende i Sverige och Norge som bekräftar att trovärdigt innehåll (korrekta, väl underbyggda publiceringar) och trovärdiga arbetsprocesser bidrar till att stärka förtroendet för medier.
Innehåll som ”passar min världssyn” skapar också förtroende – vilket kan krocka med nyhetsjournalistikens uppdrag att ge en opartisk och allsidig belysning.
Den främsta skillnaden mellan Sverige och Norge är att en ansvarig utgivare anses vara viktigare för förtroendet i Norge.
Det norska begreppet redaktörsstyrda medier tydliggör redaktörernas centrala roll – en avgörande skillnad gentemot sociala medier. Det kan vara läge att blåsa nytt liv i det svenska begreppet redaktionella medier, eller att tala om redaktörsmedier.
Om studien: Efter att ha samlat in olika typer av insikter – bland annat akademisk forskning och interna och externa expertintervjuer och fokusgrupper – har Schibsted genomfört en stor systematisk undersökning med 3 000 medieanvändare i åldern 16-74 i Sverige och Norge, i samarbete med NoA Consulting.
Betryggande, för att studien bekräftar att mycket av det som seriösa medier lägger stor vikt vid också bidrar till stärkt förtroende. Det handlar om vikten av ett trovärdigt innehåll, som att faktauppgifter är korrekta och att publiceringar är väl underbyggda. Det handlar också om att arbetsprocesserna ska vara tillförlitliga. Att journalisterna är trovärdiga och att det görs grundlig research. Allt detta är vi måna om på SvD och vi försöker också vara transparenta med hur vi arbetar. När vi till exempel gör granskningar brukar vi berätta om våra metoder.
Mer besvärande är att studien visar på att förtroende också skapas av ”innehåll som passar min världssyn”. Det är naturligt att människor uppskattar att ta del av röster i media som man tycker har bra och intressanta tankar. Men nyhetsjournalistikens uppdrag är att ge en allsidig belysning och inte ta ställning.
Om/när medier börjar ge en skev bild av verkligheten för att stryka en viss grupp medhårs så undergräver det på sikt förtroendet för journalistiken. På SvD är vi noga med att skilja mellan views (opinionsjournalistik) och news (nyhetsjournalistik).
Ett annat besvärande resultat – åtminstone för svenska ansvariga utgivare, som jag själv – är att denna roll anses mer oviktig i Sverige än i Norge. Att en publikation har en ansvarig utgivare, det vill säga en person som tar det yttersta juridiska och etiska ansvaret för allt som publiceras, placerar svenska medieanvändare först på plats 19 av faktorer som driver förtroende. Norrmän däremot, placerar en ansvarlig redaktør på förstaplatsen: i Norge är det den faktor som spelar störst roll av alla för huruvida man känner förtroende för medier.
Sannolikt är en förklaring att den norska mediebranschen, till skillnad från den svenska, har lyckats tydliggöra vad som är poängen med redaktørstyrte medier, redaktörsstyrda medier, som man brukar tala om i Norge.
I Sverige finns visserligen begreppet ”redaktionella medier”, men få använder det. I stället talar vi om etablerade eller traditionella medier – eller ”gammelmedia”. Men det är ju inte etableringsgrad eller medieföretagets ålder som gör att medier som Svenska Dagbladet fungerar annorlunda än till exempel Facebook, X och Substack. Utan en nyckel är just redaktörernas roll:
Redaktörer är involverade i så gott som allt som publiceras: från idéstadiet till redigering och kvalitetsgranskning. På SvD är det fråga om erfarna journalister som bidrar till att publiceringarna lever upp till våra journalistiska ambitioner om en oberoende och kvalitativ journalistik.
En ansvarig utgivare är en redaktör som tar det yttersta ansvaret för publiceringar. Så fungerar det inte på sociala medier, där ansvaret för vad som publiceras i huvudsak ligger hos enskilda användare.
Men ansvarigt utgivarskap på en redaktion är inget ensamarbete. På SvD är redaktionscheferna Erik Hedtjärn och Daniel Kederstedt ställföreträdande ansvariga utgivare och tillsammans med andra kollegor diskuterar vi publicistiska beslut, för att respektera publicitetsreglerna och för att göra så kloka avvägningar som möjligt.
Det norska begreppet redaktörsstyrda medier har nackdelen att det kan föra tankarna till något slags auktoritär styrning snarare än redaktionellt samarbete. Men det kan vara läge att i Sverige blåsa nytt liv i begreppet redaktionella medier, för att tydliggöra skillnaden mot sociala medier. För även om redaktörer sällan är publika personer har de en central roll – genom samarbetet med reportrar, fotografer och illustratörer.
Att SvD två år i rad har vunnit Stora journalistpriset i kategorin ”Årets berättare” är inte bara tack vare väldigt skickliga reportrar. Det är också tack vare skickliga redaktörer, som förmår bedöma publiceringar på flera nivåer: innehåll (är det relevant, och är det något viktigt perspektiv som saknas?), språk (är det korrekt och njutbart?), berättande (är det effektivt och fängslande?) och inte minst etik (är det hederligt? får utpekade personer komma till tals?).
När det ibland blir något fel – om det till exempel har publicerats en felaktig uppgift – är redaktörer också engagerade i att det åtgärdas. Ambitionen är alltid att det ska bli så bra som möjligt för dig som tar del av journalistiken, i förhoppningen att få behålla – eller vinna – ditt förtroende."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram