Indien säkrar andra utomeuropeiska hamnen i Myanmar Efter Chabahar i Iran har Indien fått rättigheterna att driva sin andra utomeuropeiska hamn vid Kaladanfloden i Myanmar. Sittwe-hamnen är en del av Kaladan multimodala transiteringsprojekt: den syftar till att koppla samman den östra indiska hamnen i Myanmar sjövägen, och vidare länka Sittwe-hamnen till Paletwa i Myanmar via Kaladan-flodens vattenväg, och koppla Paletwa till Zorinpui i Mizoram genom en vägkomponent Strategiska fördelar med Sittwe hamn: Erbjuder en alternativ rutt för frakt av varor till Indiens nordöstra delstater; Minskar kostnaden och avståndet från Kolkata till Mizoram och vidare; Minskar beroendet av Siligurikorridoren (Kycklinghals), som kläms mellan Bhutan och Bangladesh. Boosta oss! | Prenumerera på @geo_gaganauts
India Secures Second Overseas Port in Myanmar After Chabahar in Iran, India has gained the rights to operate its 2nd overseas port located on the Kaladan River in Myanmar. The Sittwe Port is part of the Kaladan multi-modal transit project: it aims to connect the eastern Indian seaport in Myanmar by sea, and further link Sittwe Port to Paletwa in Myanmar via Kaladan river waterway, and connect Paletwa to Zorinpui in Mizoram through a road component. Strategic advantages of Sittwe Port: Offers an alternative route for shipping goods to India's northeastern states; Reduces the cost and distance from Kolkata to Mizoram and beyond; Reduces the dependency on the Siliguri Corridor (Chicken's neck), which is squeezed between Bhutan and Bangladesh. Boost us!| Subscribe to @geo_gaganauts