https://www.svd.se/a/pQ064V/karlstad-universitet-gillrade-ai-falla-satte-dit-elever "Fuskandet på landets universitet och högskolor minskar. Det slås fast i en rapport från av Universitetskanslersämbetet, UKÄ. Antalet studenter som fått någon form av disciplinärende mot sig minskade med 14 procent jämfört med 2022. Men rapporten lyfter upp ett problem som skolväsendet kämpat mot de senaste åren – nämligen artificiell intelligens, AI. 34 olika lärosäten har tillfrågats om disciplinärenden som gällt ”vilseledande med hjälp av AI” och 27 lärosätet har meddelat att man anmält studenter. I vissa anmälningar har fusket varit så tydligt att man kunnat läsa AI-verktygens egna språk. I ett fall har studenter lämnat in en text med frasen: ”Självklart kan jag hjälpa dig med att svara på dessa frågor som du kan skicka till din universitetslärare.” På Karlstads universitet blev man så trött på AI-fuskandet att lärare bestämde sig för att gillra en fälla. Universitet förklarar för UKÄ att man vid en tentamen i programmering hade planterat en fälla genom att skriva in instruktioner i vit färg som var omöjliga att se med blotta ögat. Gillrade fälla för att upptäcka fusk Om tentamenstexten klistrades in i ett AI-verktyg skulle programmet även utföra instruktionerna läraren skrev i vit färg. På det sättet skulle de programansvariga lätt kunna upptäcka fusk. Pierre Sjöberg, adjunkt i informationsteknik vid Karlstads universitet, var en av lärarna som tog fram fällan. – Det var snart ett år sedan vi tog fram vår modell och det var precis innan Open AI kom ut med sitt gratisprogram. Utvecklingen gick så extremt fort att vi ville göra något, säger Pierre Sjöberg. Ingen visste om någon student skulle gå i fällan och det var heller inget som Pierre Sjöberg hoppades på. Ingen vill ju ha studenter som fuskar, säger han. Tio procent i hans klass åkte fast. – Det var en chock. Hade de haft ögonen med sig så hade de sett att det stod en massa extra grejer som inte syntes i uppgiften. Reaktionerna från kollegor var goda och Pierre märkte av att det blev ett stort intresse även utifrån för vad de gjorde på Karlstads universitet. – Man kunde höra från kollegor på andra lärosäten att ”det var smart” och ”att vi själva inte tänkte på det”. Förutom den nya statistik som handlar om fusk med hjälp av AI märker Universitetskanslerämbetet att fusket skiljer sig mellan män och kvinnor. Använder AI i hemtentor Data från Statistiska centralbyrån visar att andelen kvinnor är mycket högre än män bland dem som studerar på universitet eller högskola. Och i UÄK:s rapport ser man att det är fler kvinnor än män som fuskar, men att män är den grupp som råkar ut för lärosätenas disciplinåtgärder. För läraren Pierre Sjöberg och hans kollegor fortsätter kampen mot AI-fusket. Det har gått så långt att man behövt tänka om när det gäller hemtentorna. Nu integrerar man AI i själva examensuppgifterna. – För oss är det självklart att använda AI då de flesta studenter kommer arbeta med det. Så nu väver vi in moment där man med hjälp av AI får fram det bästa svaret på en fråga. Han fortsätter: – De som vi fällde för fusk, deras lösningar som AI:n skapade funkade inte. De hade okritiskt klistrat in hela uppgiften. Pierre Sjöberg menar att AI-tekniken är här för att stanna och att man behöver tänka till när det gäller examinationer. – De visste inte hur man använder tekniken på ett bra sätt. Och bara för att de inte vet, betyder det inte att man inte ska lära ut hur man utnyttjar tekniken. Om man inte kan besegra dem, anslut dig till dem? – Ja, så är det. Den nya AI-tekniken är här för att stanna och i stället för att kämpa mot den så får vi bli bättre på att använda den, säger Pierre Sjöberg."