Tänka sig det också, ovanpå allt annat... Det ser ju mer och mer ut som att allt är en konspiration
https://www.dn.se/kultur/n-jonas-pa-spaning-efter-den-ok-sjal-som-flytt/ "– Jag har ingen aning. Den unga kvinnan rycker på axlarna. Hon står bakom disken på OKQ8-macken i Sundsvall och jag har frågat om jag som OK-medlem får återbäring på stationens elladdare. – Vi har inget med de där laddarna att göra, klipper hon av när jag fortsätter att fråga om jag kan ladda elen med mitt vanliga OKQ8-kort. Det är februarikväll. Jag testkör Volvos nya elbil från Stockholm till Umeå. Och förvånas över hela situationen. OKQ8 ropade nyligen ut att de sätter upp 800 laddare på 300 OKQ8-stationer. Jag tänkte – äntligen. Elbilsladdare i en bensinkedjas befintliga betalstrukturer med människor bakom en disk som man kan fråga. Vad kan gå fel? Men här i Sundsvall tycks kvinnan bakom disken helt ointresserad. Jag har varit OK-medlem sedan 90-talet. Nyligen insåg jag att jag aldrig fått återbäring på mina elbilsladdningar, trots att jag laddat via OKQ8s ladd-app. Jag förstod ingenting. OKQ8 inte är ju inget vanligt bolag – bakom döljer sig sex medlemsägda OK-föreningar runt om i landet med totalt 1,8 miljoner medlemmar. Medlemskapet är grunden; det ger dig återbäring på allt du köper och en demokratisk röst i en medlemsägd förening, som drivs av ett högre syfte: att tjäna medlemmarna. OK är jämte Coop en av Sveriges största folkrörelser. Jag har många kundkort och laddappar, men när jag laddade ner OKQ8:s nya ladd-app stod där ingenting om medlemskap, återbäring eller företagsdemokrati. Jag hittar inget på hemsidan heller. En kundtjänstmedarbetare leder mig på en hisnande resa på telefon genom fyra undermenyer och anonyma rubriker till några rader om återbäring. Men efter flera frågor säger kundtjänsten att endast tre av OK:s sex föreningar i landet har återbäring på elladdningen. Det är faktiskt en nyhet. OK Norrbotten, OK Värmland och OK Köping har ingen återbäring. Men det står inte på OKQ8s hemsida. Frågetecknen hopas och jag ringer flera stationsföreståndare, som vill vara anonyma. Det visar sig, förenklat, att de tycker att laddarna enbart stjäl plats. De äger dem inte, har ingen koll på betalningslösningarna, får sura kunder vid krångel och de tjänar framför allt inga pengar på dem. Laddarna ägs av stora OKQ8 och Skellefteå kraft. Appen kommer från konkurrenten Virta och skulle lika gärna kunna heta Hederlige Harrys charging. Frågan är vad det säger om folkrörelsen OK:s framtid."