Nämen... https://www.svd.se/a/jlGx9n/anders-q-bjorkman-ar-svenska-varderingar-bast-i-varlden "Åt helvete med macka! Tror du jag är svensk mamma eller? Här får du riktig mat! Orden kommer från Dijana, bosnisk, pensionerad städerska i Göteborg – en av rollfigurerna i SVT:s kommande dramakomedi ”Painkiller”. Uppenbarligen har Dijana (spelad av Snežana Spasenoska) en bild av att svenska mammor inte har förmågan – eller orken – att laga ”riktig mat”. För henne är det en hederssak att som husmor alltid kunna erbjuda familjemedlemmar och gäster en mer genomarbetad och näringsriktig föda än mackor. Och i jämförelse med dessa principer tycker hon att den svenska livsstilen står sig slätt. Troligen var det inte sådana svenska värderingar – att inte idas tillreda godtagbara måltider – som statsminister Ulf Kristersson (M) syftade på när han höll tal på Folk och försvar i veckan. Han sa då att alla svenska medborgare måste vara beredda att ”med vapen i hand och med livet som insats försvara Sverige, våra värderingar och vårt sätt att leva. Medborgarskap är inte en resehandling.” Antagligen var det heller inte lättja i köket som arbetsmarknadsminister Johan Pehrson (L) ville lyfta fram som ett specifikt svensk särdrag när han för en månad sedan presenterade planer på ”Sverigekursen”, som ska lära nyanlända invandrare svenska värderingar. Just dessa är nämligen så exceptionellt bra, menar Pehrson, att de ”borde omfatta hela jorden, faktiskt”. Nå, Dijana skulle nog inte helt och fullt hålla med. Själv är jag tveksam till att svenska värderingar skulle överträffa exempelvis brittiska, finska eller tyska. Vad gäller värderingar är vi faktiskt mycket ombytliga. Vad betyder ens begreppet ”svenska värderingar”? Sanningen är att det har inneburit helt olika saker genom historien. Svenska värderingar är inte eviga och inristade i bohuslänsk granit, utan tvärtom föränderliga och förhandlingsbara. De har sett annorlunda ut i det förflutna och de kommer att utvecklas även i framtiden. Vad gäller värderingar är vi faktiskt mycket ombytliga. Före 1944 var homosexualitet olagligt – i dag tågar i stort sett alla prominenta företrädare för det offentliga Sverige i den årliga Prideparaden. När jag var liten var det tillåtet att aga sina barn – sedan 1979 är det förbjudet i lag. Länge sågs kvinnomisshandel som en privatsak ingen utanför hemmets fyra väggar hade att göra med – först 1982 infördes en lagändring som gjorde att sådana övergrepp började falla under allmänt åtal. Sannolikheten för att vi just nu uppnått de optimala svenska värderingarna är liten. Så barns och kvinnors rätt att inte behöva utstå misshandel, samt alla människors rätt att älska vem de vill må i dag uppfattas som svenska värderingar, men för inte så länge sedan ansågs alltså motsatsen vara det rätta och riktiga. Sannolikheten för att vi just nu skulle ha uppnått de optimala svenska värderingarna får nog anses vara liten. Och när vi ändå är inne på föränderliga ideal kan det vara intressant att titta på de politiska partiernas värderingar – som verkar än mer lättflyktiga än de förment svenska. ”Öppna era hjärtan” (Fredrik Reinfeldt, M, 2014) och ”Mitt Europa bygger inga murar” (Löfven, S, 2015) har som bekant ersatts av ett annat sätt att tala om invandring. För några år sedan dömdes Sverigedemokraterna ut av övriga partier – de anklagades bland annat för att inte stå för svenska värderingar! – i dag har samma partier anammat stora delar av SD:s politik och retorik. Vilket exempelvis manifesteras i talet om att alla (läs: utlänningar) ska avkrävas de där värderingarna som vi för övrigt inte kan enas om. Inte ens vi infödingar kan komma överens om vilka värderingar som ska gälla. För det är ju så att vår tid är osedvanligt polariserad och inte ens vi infödingar kan komma överens om vilka värderingar som ska gälla. Då låter det minst sagt svårt att ålägga utrikesfödda att anamma dem. Men de normförskjutningar kring homosexualitet, barnaga och kvinnomisshandel som jag nämnt här ovan har alla följts av lagförändringar beslutade i god, demokratisk ordning. Förr eller senare följer nämligen lagarna med det demokratiska samhällets föränderliga normer. Så i stället för att tala om svenska värderingar vore det betydligt mer konstruktivt – och mindre försåtligt – att enas kring den svenska demokratin, dess författning och lagar. Med detta sagt tror jag att det heller inte vore en så dum idé att kombinera bosniska och svenska värderingar i köket: riktig mat tillagad av såväl kvinnor som män. P.S. Dramakomedin ”Painkiller” av Gabriella Pichler – mest känd för sin fyrfaldigt Guldbaggebelönade film ”Äta sova dö” – har premiär på SVT Play den 26 januari och i SVT1 den 29 januari. Jag har förhandstittat på de första två avsnitten och av dem att döma är serien kul och värd att se."