Volvo, Vattenfall & Underlivsporslinet

2021-11-05
Det är nästan som vore det ett slags pedagogiskt exempel för att skapa en optik kring vissa företag....
Det är nog inte planerat på så vis.
"Det råder ingen brist på kändisar i det nya initiativet First Movers Coalition.
Programmet är ett gemensamt initiativ från den amerikanska regeringen och organisationen World Economic Forum. Bakom initiativet, som presenterades i Glasgow på torsdagen, finns bland andra den amerikanske presidenten Joe Biden, Microsoftgrundaren och filantropen Bill Gates och EU kommissionens ordförande Ursula von der Leyen med.
Namnet betyder ungefär koalition för tidiga användare. De deltagande företagen har bland annat åtagit sig att använda sig av fossilfria lastbilstransporter 2030. Samma år ska 5 procent av företagens flygresande ske med hållbara bränslen. På sikt ska koalitionen också stötta mer klimatvänliga sjötransporter och fossilfritt stål.
Sammanlagt står de sektorer som koalitionen arbetar med för runt 30 procent av koldioxidutsläppen i världen.
– Initiativet har tillkommit för att man ska kunna snabba på utvecklingen av fossilfria alternativ, genom att brygga tidsperioden mellan att man gör ett pilotprojekt och full kommersialisering, säger Vattenfalls vd Anna Borg till SvD.
Vissa av målen, som att 5 procent av flygbränslet ska vara fossilfritt 2030, känns inte superambitiösa. Hur ser du på det?
– Det är en komplex omställningsprocess. Man ska utveckla nytt bränsle och i vissa fall kommer det att krävas nya flygmotorer. Så det tar tid, säger Anna Borg.
Förutom Vattenfall finns flera andra svenska företag med bland grundarna. Det är Scania, AB Volvo och SSAB.
Att en så stor andel av grundarna är svenska är ingen slump, enligt Anna Borg.
– Det visar på att vi i Sverige jobbar tvärs över branscher, där vi ser på värdekedjan end to end. Då är vi tillbaka i Hybrit-samarbetet (för fossilfritt stål, reds anm) där LKAB, SSAB och Vattenfall finns med och där AB Volvo köper det första fossilfria stålet, säger hon.
Anna Borg värjer sig mot beskrivningen att samarbetet är en form av välgörenhet där företagen stödköper teknik som inte kan stå på egna ben.
– Som jag ser det ligger risken inte i att köpa grön teknik, utan att inte göra det. De företag som inte hänger med i omställningen riskerar att få stora problem med att kunderna inte efterfrågar deras produkter, säger hon.
Trots kritik mot klimatmöten som COP26 att politikerna inte kan enas om verkliga löften är Anna Borg optimist.
– På de evenemang jag varit med på har all diskussion handlat om hur man ska få till den gröna omställningen. För bara fem år sen var det inte allt på samma sätt. Det har skett en stor förflyttning på ganska kort tid."
Volvo och Vattenfall gör kampanj med Biden | SvD
svd.se
Volvo och Vattenfall gör kampanj med Biden | SvD
Vattenfall och AB Volvo och nästan 30 andra globala företag som Amazon, Apple förenas i ett löfte att skapa efterfrågan på ny klimatvänlig teknik som fossilfritt flygbränsle. Bakom står amerikanska regeringen och organisationen World Economic Forum.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Engström.
Carl på social media

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Engström.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram