Indonesisk Oljerafineribrand & Ericssons & ABB:s Historiska Närvaro

2021-03-29
Ericsson började leveranser till Indonesien 1907. Vid den här tiden var landet en holländsk koloni, och tack vare en betydande försäljning i Nederländerna kunde Ericsson få fotfäste i kolonierna. I Nederländska Ostindien, som Indonesien var känt vid den tiden, var det mesta av Ericssons export till Java, den största och folkrikaste ön.
Ericsson levererade inte bara telefoner till Java utan också telefonväxlar med leveranser på totalt 20 stationer från 1900 till 1920. När Indonesien blev oberoende 1949 hade landet fortfarande bara manuella omkopplingssystem, varav Ericsson hade levererat lejonparten. Vid den här tiden fanns ett försäljningskontor i Bandung.
1953 levererade Ericsson landets första automatiska tvärstångsväxlingssystem. Bara fyra år senare användes tvärstångsbrytare i många städer på Java och Sumatra. Dessutom installerades automatiska järnvägstelefonsystem över hela Java.
Försäljningen till Indonesien var dock relativt blygsam då telefonintrånget var lågt.
I slutet av 1970-talet tog det indonesiska företaget PT Erindo Utama över försäljningsverksamheten från Ericssons lokala dotterbolag och öppnade ett huvudkontor i Jakarta med ett filial i Bandung. Detta var ett tillfälligt arrangemang. Under 1980-talet lanserade PT Erindo Utama framgångsrikt flera Ericsson-produkter, inklusive ett PBX- system för regeringskontoren och landets första mobiltelefonsystem. 1994 togs ett GSM-system, levererat av Ericsson, i drift för första gången i Indonesien.
Ericssons framgång i Indonesien uppnåddes utan försäljning av AX-systemet, som inte godkändes för användning i Indonesien förrän 1997.
Ericssons lokala företag Ericsson Indonesien grundades 1996. Företagets verksamhet består av marknadsföring, projektledning och nätverksövervakning. Under den civila oron i Indonesien i slutet av 1990-talet minskade antalet lokala anställda från 500 till 300 och kontraktsanställda minskade i antal från 70 till något mer än 20. Även om marknaden mjuknade förblev efterfrågan på mobiltelefoner relativt stabil .
                                               ------------------------
ABB is a leading global technology company that energizes the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future. By connecting software to its electrification, robotics, automation and motion portfolio, ABB pushes the boundaries of technology to drive performance to new levels.
With a history of excellence stretching back more than 130 years, ABB’s success is driven by about 110,000 talented employees in over 100 countries.
In Indonesia, ABB was established in 1980s. From one office in Jakarta, we have grown to several offices, factories, workshops, and service centers, ensuring a prominent nationwide presence. We work together with channel partners and distributors throughout the country.
Our commitment to state-of-the-art quality and environmental standards have been recognized by the ISO 9001:2015 and ISO 14001:2004 certifications for our operations, and with OHSAS 18001:2007 for the health and safety systems we have in place to protect the people we employ in Indonesia, as well as our contractors and customers affected by our activities.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram