Tänka sig att det blev just så.... men vi undrar ändå lite stilla om detta med ändringen av VD:skapet på Green Carrier mot vad som stod att läsa igår på exempelvis allabolag.se.........
När något hänt med ett fartyg eller ombord på ett fartyg ska i vissa fall en sjöförklaring hållas. Det är en faktainsamling och vittnesupptagning om vad som inträffat.
En sjöförklaring ska till exempel hållas vid en:
förlust av eller skada på ett fartyg
förlust av eller skada på fartygets last
olyckshändelse eller dödsfall som drabbat besättning eller annan person ombord på fartyget.
Det är normalt befälhavaren som initierar en sjöförklaring, men i vissa fall redaren, lastägaren eller Transportstyrelsen (som är tillsynsmyndighet).
Syftet med en sjöförklaring är att reda ut vad som hände och varför (om det är möjligt).
Transportstyrelsen medger undantag från att hålla sjöförklaring om information tillhandahålls på annat sätt, till exempel genom blanketten Rapport om sjöolycka.
Utredning sker på plats
Utredningen sker genom förhör med fartygets befälhavare och de medlemmar av besättningen och andra personer som antas kunna lämna någon upplysning i saken. Handlingar eller föremål som antas kunna tjäna till upplysning skall granskas. I den mån det kan antas främja utredningen skall syn hållas på fartyget eller den plats där händelsen inträffat.
Tingsrätt som utsetts till sjörättsdomstol
Sjöförklaring i Sverige hålls av en tingsrätt som utsetts att vara sjörättsdomstol. Vid sammanträde för sjöförklaring skall rätten bestå av en lagfaren domare som ordförande och två personer med kunskap om och erfarenhet av sjöfart som bisittare.
Vid en sjöförklaring avkunnas inga domar, däremot upprättas ett sjöförklaringsprotokoll.
Sjöförklaring hålls vid den sjörättsdomstol som ligger närmast olycksplatsen eller närmast rederiets hemort, se karta över sjörättsdomstolarna.
Sjöförklaring utomlands
Sjöförklaring kan också hållas utomlands på den svenska utlandsmyndighet som fått bemyndigande av utrikesdepartementet.
Marinföretaget Inchcape skriver på Twitter att Ever Given flyter sedan 04:30 egyptisk tid. Det är ett stort steg mot att öppna upp den viktiga kanalen igen, även om räddningsarbetet kring fartyget ännu inte är avslutat. ”Mer information om nästa steg kommer så fort mer är känt”, skriver Inchcape.
Den egyptiska Suezkanalmyndigheten beskriver det som att skeppets riktning i förhållande till kanalen har rätats upp till 80 procent, enligt nyhetsbyrån AFP. Ytterligare bogseringsarbete ska återupptas när tidvattnet stiger under måndagen, skriver Reuters med hänvisning till myndigheten.
Erik Hånell, vd för Stena Bulk, säger till SvD att tio bogserbåtar hjälpt till att sätta fartyget på egen köl.
– Som jag tolkar situationen ska det nu dras undan och undersökas ordentligt om eventuella skador uppstått efter grundstötningen, berättar han.
Men enligt Hånell ska full trafik i Suezkanalen inte släppas på förrän den 3 april.
– Jag vet inte varför, det är ju nästan en vecka dit. Men det kanske kommer fler besked under dagen, tillägger han.
Omkring 09:30 svensk tid på måndagen berättade Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier och agent för det internationella rederiet Evergreen som Ever Given tillhör, att han ännu inte fått någon mer information än vad som rapporterats i internationella medier. Den förra VD.n försvann.
– Vi har inte fått något officiellt ännu. Det vi har hört är att de har frilagt roder, propeller och delar av fören. Vi avvaktar och väntar och hoppas att det är sjödugligt när det väl kommer loss, säger Hermansson till SvD.
Tidigare under morgonen berättade han att det har börjar röra på sig lite grann, men inget bekräftar att det är löst.
– Vi har stora förhoppningar om att det kommer loss så snart som möjligt så att vi kan komma i gång med verksamheten, säger han.
Ever Given är proppen hela världen fascineras av. Det har gått snart en vecka sedan containerfartyget fastnade på snedden i Suezkanalen, en av världshandelns viktigaste farleder.
– Det är en tuff situation och vi är uppe i sex dygn nu. Såklart kommer det att påverka oerhört mycket. När detta lossar kommer det att bli ett stort tryck på de europeiska hamnarna på kontinenten och många transporter är försenade.
Både import- och exportlast kommer att påverkas och Fredrik Hermansson räknar även med problem när det gäller containertillgången en tid framöver.
Han vill i nuläget inte spekulera kring hur planen ser ut för fartyget.
– Vi väntar på det officiella klargörandet. Det som är viktigt att säkerställa är att fartyget är sjödugligt och att det kan fortsätta utan skador. Om så inte är fallet får vi reparera det, men vi hoppas att det är sjödugligt och kan fortsätta sin planerade rutt.
I det frenetiska räddningsarbetet har nära 20 000 kubikmeter sand grävts bort på båda sidor containerfartyget.
Enligt tidigare besked är fler bogserbåtar på väg, och ska kunna börja jobba med Ever Given på måndagskvällen. Hittills har 14 bogserbåtar varit på plats, men det har befarats vara otillräckligt för det 400 meter långa fartyget, uppger det norska rederiet Leth Agencies, som hjälper till i arbetet, enligt nyhetsbyrån NTB.
Myndigheterna ska även ha övervägt att lyfta av ett antal av de 18 300 containrar som Ever Given är lastat med, allt för att underlätta arbetet med att få loss fartyget.
Ever Given blockerar minst 369 väntande fartyg från att passera kanalen enligt nyhetsbyrån Reuters, med stora kostnadsökningar för världshandeln som följd. Ett normalt dygn passerar varor till ett värde av motsvarande uppemot 100 miljarder kronor genom kanalen, enligt sjöfartstidskriften Lloyd's List.
Tidskriften uppger också att nära 90 procent av all drabbad last saknar försäkring mot försening i transporten.