Hamnen I Norvik - Nynäshamn

2020-08-31
Men se där ja, då kommer alltså hamnen Norvik - Nynäshamn - upp i den av Investor kontrollerade pressen......Quelle surprise....denna ingress är helt säkert läsvärd.
För man vill av någon anledning göra gällande att hamnens tillkomst är väldigt långt ifrån okontroversiell. Efter beslutet år 2006 att bygga hamnen har tillkomsten kantats av en lång rättsprocess i exempelvis Mark- och miljööverdomstolen. En som varit motståndare till bygget är SEB-ordföranden Marcus Wallenberg som har fastighetsintressen i området.
Dessa intressen är visserligen rätt så omfattande, men kan på goda grunder uttryckas ligga väl skyddade.....men det är minsann inte bara det enda i den här saken.
Dessutom framkom vid en genomgång som SvD Näringsliv gjorde 2008 att rederier, importörer och fraktbolag inte ansåg att hamnen behövdes. Det var alltså en genomgång som alltså SvD gjorde och redan där borde alla ha på fötterna nog för att dra öronen åt sig och sluta lyssna på sagorna.
Något som därför naturligtvis inte bekymrar marknadschef Wallén nu.
– Utvecklingen mot större fartyg har på naturliga grunder förändrats bara de senaste åren och Frihamnen är inte tillräckligt stor. Vi har blivit kontaktade av svensk exportindustri, där Wallenbergfamiljen är förgrundsfigurer, både trä- och järnindustri som har stora exportvolymer, och som behöver tomcontainers som är en bristvara i Sverige, säger Wallén. Vad man i så fall möjligen mer kan ta in i dessa tomcontainers som alltså ofta kommer från Asien där de tillverkas, förutom luft.....
Det är alltså inte så att vi på minsta vis tror att Tullverket är en enda millimeter mindre korrumperat än tidigare, så det handlar om volymökningar i den typen av handel.
Bakgrunden här är att Frihamnen traditionellt har varit en importhamn eftersom en stor del av Sveriges konsumtion sker i Mälardalen. Men nu påstår man alltså att man hoppas på att Stockholms Hamnar, Norvik med järnvägsanslutning, större hamnplan, längre kajer och större djup ska leda till att storföretagen även väljer att exportera från Stockholm. Det kan således inte ens en svensk tro på....
– Vi kan ta hit exportgodset löst med tåg, lastbil eller med pråmtrafik och lasta i containers som använts för importen och skeppa ut, säger Wallén glatt.
Vi tar oss stilla för pannan...
När det gäller miljöfrågan, som ingen jävel bryr sig om när den hamnar mellan skål och vägg - ekonomi, är Stockholms Hamnars ståndpunkt att den avlastning som kommer att ske från vägnätet, då varje fartyg som kommer till Norvik ersätter upp till 700 lastbilar, är av godo. Men detta handlar alltså om helt andra saker.
Men ingreppen i naturen har ändå varit rätt påtagliga norr om Nynäshamn utan att detta har väckt något större knorrande...
– Vi har utformat hamnen så att det ska störa så lite som möjligt. Det är ganska höga kullar runt om som dämpar både buller och ljus som är ganska hårt reglerat, säger Wallén......
Ja det tror väl fan det, så jävla passande att det redan nu får säkerheten på landets fängelser att framstå som, ja ni fattar...
Men det är alltså inte allt och framför allt inte gällande Marcus Wallenbergs verkliga miljöintresse....
Medan England bjuder upp till dans med Kina över
kolonialväldesfasonerna, så kom det ett domslut på att Venezuelas guld som finns deponerat hos BoE, inte kan ges till någon annan än Juan Guaido.....
Hur har då Sverige och framför allt Nynäshamn och den miljöintresserade familjen Wallenberg att göra med detta? Ja det kan man ju fråga sig, men förutom de gamla vanliga kontrollerna över landets centrala nervsystem och kraftförsörjning, så finns någonting som heter Nynas, vars kärnverksamhet utgörs av att uppgradera råolja till specialprodukter inom två huvudområden: nafteniska specialoljor och bitumen. De nafteniska specialoljorna kan delas in i tre huvudgrupper:
• Transformatoroljor används för att isolera och kyla transformatorer - alltså sådant som ABB - Siemens har användning av...
• Processoljor ingår i en rad olika produkter, till exempel industrigummi, sprängämnen...., bildäck, tryckfärger, termoplast samt blöjor och andra hygienartiklar.
• Basoljor lämpar sig för oljor som används vid tillverkning av metallbearbetning- och hydraulvätskor samt andra industriella smörjmedel.
Det hänger liksom ihop med strategiska synergieffekter och Venezuelas tillgång på råolja.....tro för all del inget annat i detta.
Under 2019 lanserade därför Nynas transformator- och däckoljor som delvis är tillverkade av biobaserad råvara och därmed förnybara. Det är ett viktigt steg för att minska beroendet av fossil råvara och på så sätt bidra till en hållbar utveckling. Alltså bara ett annat sätt att uttrycka behovet av olja från Venezuela...
Tillverkningen av Nynas produkter sker vid flera raffinaderier i Europa. Anläggningarna i Harburg, Göteborg och Nynäshamn ägs av Nynas, medan raffinaderiet i Eastham ägs gemensamt med Shell. Men det finns också ett antal externa produktionsanläggningar som är kopplade till företaget genom samarbetsavtal. Nynas har egna laboratorier för kvalitetskontroll och produktutveckling i bland annat Belgien, Storbritannien och Sverige.
I början av 1970-talet var Nynäs ett svenskt familjeägt oljebolag utan långtidsavtal om leveranser av råolja. Så länge priset på råolja var lågt och stabilt var det inget problem, men när de båda energikriserna drabbade världen hamnade Nynäs i en allvarlig kostnadskris. Räddningen blev att överge bränslemarknaden och fokusera på ett fåtal specialprodukter, vilket krävde marknadsinbrytningar utanför Sverige - man valde påpassligt områden med relationer till Investorföretag... Första steget i den nya strategin togs 1981 när samtliga bensinstationer och de dotterbolag som sålde eldningsolja avyttrades till Shell som kontrolleras av Hollandse koopmanbank som till åtminstone redovisat 20% kontrolleras av Investor...
Petróleos de Venezuela (PDVSA) köpte 50 procent av Nynäs 1986 och 1989 förvärvade Neste resterande del av bolaget. För att växa på bitumensidan köptes ett raffinaderi i Antwerpen 1985 och i början av 1990-talet förvärvades brittiska Briggs Oil med raffinaderier i Dundee och Eastham. Parallellt så investerades hundratals miljoner kronor för att göra raffinaderiet i Nynäshamn till en modern anläggning för produktion av nafteniska specialoljor för industrin. Därmed hade Nynas förvandlats från ett svenskt oljebolag med traditionellt utbud till en global koncern med fokus på specialprodukter. Som alltså ligger bredvid den så miljökänsliga hamnen i Norvik.....
Hösten 2013 godkände EU-kommissionen att Nynas tog över basoljeanläggningen på Harburgraffinaderiet i Hamburg från Shell. Orsaken var en förväntad efterfrågan på nafteniska specialoljor i speciellt Asien. Övertagandet, som var kopplat till omfattande investeringar för att bygga om den del av anläggningen som tidigare användes för bränsletillverkning, slutfördes 2016. Med det nya specialoljeraffinaderiet på plats möjliggjordes en årlig produktionsökning på 350 000 ton.
Under 2017 inleddes en period som ledde fram till betydande finansiella problem på grund av en alltmer pressad politisk och ekonomisk situation i Venezuela. Det innebar till en början störningar i råoljeleveranserna, vilka så småningom helt stoppades på grund av att USA införde långtgående sanktioner mot Venezuela. Under en övergångsperiod kunde verksamheten ändå bedrivas tack det undantag – General license – som Nynas fick av den amerikanska myndigheten Office of Foreign Assets Control (OFAC). Undantaget innebar att andra företag tilläts fortsätta handla med Nynas utan att bryta mot USA:s sanktioner. Läget blev dock ekonomiskt ohållbart och i december 2019 beviljades Nynas ansökan om företagsrekonstruktion vid - tadaaaa....en svensk domstol för att undersöka möjligheterna att fortsätta bedriva verksamheten delvis eller i sin helhet.
I maj 2020 meddelade OFAC att Nynas inte längre blockerades under sanktionerna på grund av förändringar i företagets ägarstruktur. Därmed behövde inte längre amerikanska personer och företag ett tillstånd från OFAC för transaktioner eller aktiviteter som involverade Nynas.
Företagsrekonstruktionen innebar förändringar av Nynas ägarstruktur. I ett första steg minskade det venezuelanska statliga oljebolaget PDVSA sin andel av Nynas-aktier till 15 procent av befintliga aktier. De 35 procent som avyttrades av PDVSA överfördes till en väldigt särskilt oberoende svensk stiftelse, samtidigt som finska inte alls Investorkontrollerade Neste behöll sin andel på 50 procent av aktierna. Vem kan det så möjligen vara som håller i taktpinnen till allt detta?
Ett intresse dessutom reser ut och in i Kina hur som helst och som får anses vara beskriven av den kinesiska staten som " ett fåtal svenskar som på ett brutalt vis lägger sig i Kinas inre angelägenheter....
Och ja, Kina stöttar alltså Maduro....
Kontroversiella bygget: Jättefartyg till Stockholm | SvD
svd.se
Kontroversiella bygget: Jättefartyg till Stockholm | SvD
Den är omstridd, har varit på gång i över hundra år och lett till strid med familjen Wallenberg. I somras lastades det första containerfartyget och snart kommer det första för rullande gods. Men redan om tio år kan hamnen i Norvik behöva förlängas mot Nynäshamn.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Engström.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram