”Det kommer att ta en lång stund innan vi får tillbaka den efterfrågan vi hade före den här krisen, och vi måste nu balansera om hela bolaget. Vi måste se över både fasta kostnader, investeringar och vår bemanning för att kunna hantera betydligt lägre volymer 2021.”
Bedömningen grundas i att Scania i realtid följer kundernas aktivitetsnivå – körtid, distans, lastnivå – genom uppkopplade fordon. Henrik Henriksson har även koll på hur stor del av kunderna som begär anstånd med betalning (hälften av Scanias nyförsäljning finansieras av Scanias finansieringsbolag), och hur begagnathandeln går, förklarar han.
Nedskärningarna i produktionsapparaten globalt behövs men är relativt små, säger Henrik Henriksson vidare, och detsamma gäller serviceorganisationen vars verkstäder har 20.000 anställda. Verkstäderna har dock inte lika mycket att göra nu när kunderna inte kör så långt som förut, säger han.
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.