Tyskland, Scania & Wallenberg

2020-06-02

Så på tal om Tyskland och kommande framgångar för Investor....Ojsan kan någon har tänkt till här, någon som har andra intressen än den Djupa Statens väl....

DI uttrycker: "Beskedet om massuppsägningar på Scania i Södertälje är tragiskt – personalslakten borde istället ske på systerbolaget MAN i Tyskland.

Nu kan vara ett utmärkt läge för svenska investerare med familjen Wallenberg i spetsen att köpa tillbaka och rädda ett av nationens mest välskötta bolag."

Scania har mestadels under 2000-talet levererat en rörelsemarginal runt 10 procent eller högre. Det ständiga sorgebarnet MAN, som är det andra lastbilsmärket som gör militära terrängfordon inom den börsnoterade tyska lastbilskoncernen Traton, har samtidigt harvat på med en marginal på låga ensiffriga tal. Det första kvartalet i år gjorde det sargade lastbilsmärket till och med förlust.

Sifforna talar sitt tydliga språk. Det är inom MAN som Traton ska göra den absolut största delen av sina nedskärningar. Därför är det närmast tragiskt att det nu ska ske massuppsägningar i Södertälje. När Scania var ett börsbolag var det aldrig aktuellt att varsla 10 procent av arbetskraften. Dåvarande vd:n Leif Östling tänkte minsann långsiktigt och prioriterade att hålla kompetens i bolaget.

I mars pratade det tyska lastbilsmärket om att minska antalet anställda med 6.000 men sedan dess har det varit tyst. 6.000 personer på MAN är dessutom alldeles för lite och att 5.000 varslas på Scania är för mycket.

Det är troligt att Traton kräver att Scania ska skära stort eftersom det starka tyska facket förhalar nedskärningar inom MAN. Om så är fallet besannas farhågor som funnits sedan Volkswagen tog kontrollen över Scania.

Scanias vd Henrik Henriksson hävdar att det inte är toppstyrning från Tyskland som ligger bakom det stora varslet. Vad kan han annars säga?

Scanias styrelsemedlem Peter ”Poker” Wallenberg bär ett stort ansvar för att Scania inte blir styvmoderligt behandlat av sina tyska ägare. Han stannade kvar i styrelsen när familjen Wallenberg sålde sina aktier i den svenska kronjuvelen.

Börsnoteringen av Traton, som gjordes för snart ett år sedan, har utvecklats till ett stort fiasko – koncernchefen Andreas Renschler har misslyckats fullständigt. Aktien har fallit med 43 procent, vilket är hela 36 procentenheter mer än vad AB Volvos aktie har tappat under samma tid. Nu är Tratons börsvärde nere på 7,8 miljarder euro, motsvarande 81 miljarder kronor. Det betyder att Scania, MAN och 16 procent av det amerikanska lastbilsmärket Navistar värderas till ungefär hälften av värdet på budet – 160 miljarder kronor – då Volkswagen köpte ut Scania från Stockholmsbörsen år 2014.

Det kan nu vara ett utmärkt läge för svenska investerare att ta tillbaka kontrollen över ett av nationens mest välskötta bolag. Ett konsortium under ledning av familjen Wallenbergs maktbolag Investor och ansvarstagande pensionsfonder bör försöka köpa ut Traton från Frankfurtbörsen, och sedan åternotera bolaget på Stockholmsbörsen.

Det finns en rimlig chans för att VW säljer om budpremien är attraktiv. Dels för att VW är under hård finansiell press, dels för att tunga fordon knappast betecknas som den tyska personbilsjätten kärnverksamhet.

För svenska investerare finns goda skäl att ta kontrollen över Traton. Ett svenskt majoritetsägande skulle förhindra den uppenbara risken för att trög tysk byråkrati och fackpolitik gör att Scania blir ett mindre framgångsrikt bolag. Det svenska lastbilsklustret, som har haft enorm betydelse för välfärden, skulle stärkas.

Med kompetent och aktieägarvänlig ägarstyrning skulle Traton, anfört av Scania, också högst sannolikt fortsätta generera hög avkastning till ägarna. Risken är dock att det blir svårt att få ordning på MAN. Det bör dock gå att ordna genom att nedskärningarna sker hos MAN i Tyskland och de tunga framtidsinvesteringarna görs i Södertälje."

di.se
Nu kan vara ett utmärkt läge för svenska investerare med familjen…
Nu kan vara ett utmärkt läge för svenska investerare med familjen Wallenberg i spetsen att köpa tillbaka och rädda ett av nationens mest välskötta bolag.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Engström.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Engström.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram