Tjaaee, vissa, såsom världens största containerrederi, Maersk Line, är lite desperata och försöker att inte längre förlora pengar på varje transitering, med en plan för att höja spotfraktsatser från $ 1000 från hamnar i Asien till hamnar i norra Europa, med verkan från 1:a september. Andra stora containerrederier har liknande planer, verkligen intelligenta planer, i ett recessionsklimat där den ackumulerade räntekostnaden i ekonomin skapar en latent växande realekonomisk underefterfråga.
Den nästan garanterat att resultatet av denna "strategi", eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt med efterfrågan på världens fraktfartyg på grund av den globala recessionen för att kompensera ett uppsving i fraktkostnader, vilket alltså kommer att skapa en ännu större kollaps i handelsvolymerna.
Alternativet är precis lika dåligt: som vi sarkastiskt antytt tidigare:
... Inget av ovanstående bör vara alarmerande för någon: kom ihåg - centralbanker i allmänhet och på Brunkebergsåsen i synnerhet, kan bara skriva ut såväl handel som efterfråga med bara att knycka med en CTRL-P tangent på sina datorer.
.
Och sedan igen för några veckor sedan när vi sade, så nej ingen anledning till oro eftersom det är bara en tidsfråga innan "centralplanerarna lär sig att skriva ut även lyckan."
För nu, dock, att skapa pengar för att backa upp bankernas kreditgivning bokföringsmässigt kommer inte längre motsvara att främja världshandeln. I själva verket förefaller penningpolitik nu som någonting som ligger inne för baktändning, eftersom även "marknaden" har räknat ut detta.
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.