Ingen stagnerande realekonomi här inte!
"Trögheten i de västgående volymerna har lett till den värsta avistakursen kollapsen som denna handel har upplevt."
Det är hur Drewry sjöfartsforskning sammanfattade det i en rapport för ett par veckor sedan. Sedan dess har kollapsen av priserna för containers från Kina till väst blivit värre med urverksmässig oförsonlighet.
I mitten av april, hade det redan varit en hel del skakigheter. Shanghai container Freight Index (SCFI) mäter avistakursen på containers från Shanghai till 15 större städer runt om i världen. Vid den tiden hade Priser från Shanghai till Rotterdam störtat till $ 399 per tjugo-fots container motsvarande enhet (TEU), en minskning med 67% från föregående år, den lägsta nivån någonsin, och hälften av vad som anses vara den break-even takten för dessa rutter.
Det verkade som det skulle behöva vara något slags uppgång - att ansträngningar från transportörer att införa högre priser skulle hålla. Men ingenting fungerade. Så för en vecka sedan, det fanns en hel del skakigheter eftersom priser till Rotterdam hade sjunkit till $ 243 per TEU, som inte ens skulle täcka kostnaderna för bränsle på cirka 300 dollar per TEU.
Men nu, i veckan som avslutades den 19 juni hade spotpriserna från Shanghai till Rotterdam störtade ytterligare 15,6% till $ 205, en tidigare ofattbart låg nivå.
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.