Sundsvalls ”Köng” vann internationell varumärkestvist 15 november 2025 18:00 Sundsvallsprofilen försvarade ”Köng” – mot protester från Kanada. Nu har Patent- och registreringsverket avgjort tvisten – Det här hade nog kunnat lösas över en kopp kaffe, säger Fredrik Hallstensson. Katarina Vikström Text Katarina Vikström Fredrik Hallstensson vann årets Köng 2018 och då var det Fredric Dahlgren från ST som delade ut priset. Öppna bild i helskärmsläge Fredrik Hallstensson vann årets Köng 2018 och då var det Fredric Dahlgren från ST som delade ut priset. Bild: Jenny Toresson Varumärkesintrång är ett allvarligt lagbrott och nu har ett ärende på ”könglig” nivå avhandlats av myndigheterna. Efter en kanadensisk streetwear-entreprenörs protester mot hur begreppet Köng används i Sundsvall har Patent- och registreringsverket sagt sitt. Sundsvallsdialekten har hamnat mitt i en internationell varumärkestvist. Nu har Patent- och registreringsverket (PRV) kommit med sitt utslag och Sundsvallsprofilen, och tillika ”Söndsvallsköngen”, Fredrik Hallstensson, som registrerade det svenska varumärket, tycks gå vinnande ur striden. – Det var inför Musikhjälpen för ett år sedan som jag kände att vi behövde skydda varumärket. Det kan olika sorters företag göra inom olika ”klasser” och jag valde den marknadsföringsmässiga klassen. Bakgrunden är ungefär lika speciell som själva ordet. Den kanadensiske entreprenören som lämnade in protesten har varit verksam med sitt klädvarumärke Köng inom streetwear sedan 2013. Han har lyckats bygga upp en stor digital följarbas och sponsrat BMX-stjärnor världen över. Sundsvalls "köngar" får fortsätta kalla sig precis så – trots protester från en kanadensisk entreprenör. Öppna bild i helskärmsläge Sundsvalls "köngar" får fortsätta kalla sig precis så – trots protester från en kanadensisk entreprenör. Bild: Robin Brinck När sedan Hallstensson registrerade varumärket "KÖNG", slog streetwear-entreprenören larm och motiverade sin protest med förväxlingsrisk, urvattning av varumärket och en känsla av att en person långt uppe i norr hade stulit hans namn. PRV fick ta ställning till argumenten, som innehöll allt från Instagram-statistik till skärmdumpar på chattkonversationer och sponsrade YouTube-intervjuer, varpå Hallstensson kontrade med något helt annat: Sundsvallsdialekten. "I Sundsvallsregionen uttalar vi u som ö. Uggla blir öggla, gumma blir gömma, kung blir köng", förklarade han och hänvisade till både böcker och tidningsartiklar. Sedan tio år tillbaka har "köng" varit ett begrepp i Sundsvall. Utmärkelsen "Årets köng" har årligen delats ut till stadens eldsjälar på initiativ av kommunikationsbyrån Heja Sundsvall. Utnämningarna har föregåtts av sms-röstningar och ett juryarbete och ”vinnaren” har presenterats under nationaldagsfirandet på Stora torget. Jag ville bara skydda det. PRV konstaterar nu att Hallstenssons användning av "KÖNG" inte handlar om kläder, utan om marknadsföring och lokal stolthet. PRV anser därmed att risken för förväxling mellan de två varumärkena är minimal. – Jag har faktiskt varit lite orolig. Det här hade nog kunnat lösas över en kopp kaffe men det här känns skönt för nu kan vi gå vidare, säger Fredrik Hallstensson. Själv har han inga nya planer kopplade till det skyddade varumärket. – Jag har inga sådana ambitioner. Jag ville bara skydda det. Det är Anders och Katarina Löfgren som står bakom Heja Sundsvall, så min tanke är att jag ska överlämna det till dem. Efter PRV:s utslag är det alltså fortfarande okej att vara en köng af Söndsvall och att uttala sin titel med ö.