Paralleller mellan Christer Hugo och Notre-Dame de Paris

Victor Hugos Notre-Dame de Paris utforskar intolerans, institutionell makt och individens utanförskap. Christer Hugos konflikt med Svenska kyrkan, beskriven i SvD, speglar romanens teman. Hans självidentifiering som "kättare" och hans prövning liknar Quasimodo, Esmeralda och Frollo.
Christer Hugo och Quasimodo: Kättaren som utstött
Quasimodo, klockringaren, är en paria på grund av sitt yttre, men bär på inre godhet. Christer Hugo, som i Sans deklarerar "Jag har sagt farväl till Bibelns gud," blir en andlig utstött. Domkapitlet anser att han skadat prästens anseende, likt folkmassan som dömer Quasimodo. Båda straffas för avvikelser. Hugo finner, likt Quasimodo i katedralen, inspiration i kyrkan men blir utstött för sina tvivel. Victor Hugo skulle se honom som en tragisk figur, driven av andlig längtan men förvisad av kyrkan.
Domkapitlet och Claude Frollo: Institutionens hyckleri
Claude Frollo representerar kyrkans makt och hyckleri. Domkapitlet, som dömer Hugo i en Kafka-liknande process, påminner om Frollos fördömande av Esmeralda. Båda skyddar auktoritet före dialog. Hugos teologiska frågor möts med tystnad, likt Frollos oflexibla världsbild. Victor Hugo skulle kritisera domkapitlet för att kväva fria tankar.
Esmeralda och Hugo: Offer för intolerans
Esmeralda döms orättvist för sin fria ande. Hugos provokativa artikel syftar till debatt, men misstolkas som ett hot. Båda möter riggade processer – Esmeraldas rättegång och Hugos domkapitel. Hans avkragning speglar hennes fördömande, men Hugo väljer att fortsätta via sin bok Utanför boxen, ett motstånd mot förtrycket.
Hans Ulfvebrand och Jehan Frollo: Begränsade röster
Hans Ulfvebrand, som respekterar Hugos debattlusta, liknar Jehan Frollo, men hans ord är teoretiska och saknar påverkan. Victor Hugo skulle se Ulfvebrand som en tragisk figur, bunden av kyrkans ramar, oförmögen att erbjuda verklig förändring.
Kätteriet och frihet
Notre-Dame de Paris skildrar konflikten mellan individ och dogmer. Hugos kätteri och bok om dissidenter speglar detta. Hans avståndstagande från en teistisk gud liknar romanens kritik av en förtryckande kyrka. Katedralen symboliserar andlighet och förtryck, likt Svenska kyrkan i Hugos fall.
Slutsats
Christer Hugos historia speglar Notre-Dame de Paris. Som Quasimodo är han en utstött kättare; domkapitlet liknar Frollos makt; Ulfvebrand påminner om Jehans svaghet. Hugos exil och kamp för sanning ekar romanens budskap om individens rätt att tänka fritt, trots institutionens förtryck.