Beaktansvärd Heberlein

2025-10-14
Väl värt att beakta.

https://www.svd.se/a/lwpnPy/samtycke-ar-utmarkt-men-det-ar-inte-sarskilt-upphetsande

"När man hör sexologer tala om ”samtycke” för femtioelfte gången känns det inte konstigt att förförelse blivit svårare. Under rätt omständigheter är det ljuvligt att objektifieras.
Ann Heberlein
Publicerad 2025-10-13
Följ skribent
Detta är en krönika. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Man vill bli älskad, man vill bli accepterad, man vill landa mjukt i någons famn. Kanske vill man, när man är vuxen och lärt sig både att älska sig själv och att ta hand om sig själv mest av allt bli åtrådd, som om man var en sällsam orkidé, en gnistrande juvel, ett blankborstat fullblodssto?
En kväll under bokmässan hamnade jag i baren bredvid en mycket attraktiv kvinnlig författare, några decennier yngre än jag, som beklagade sin sexuella nöd. Hennes intellekt hade prisats, de tankar hon formulerat på olika scener tagits emot med respekt och intresse – men ingen hade gjort minsta ansats till att försöka förföra henne. Hon var besviken. Hon ville betraktas som en blomma, inte som en frukt, för att travestera Edith Södergran, ses som en kvinna och inte bara som en själ.
Vi enades i en gemensam frustration över bristen på erotisk bekräftelse, i trots med bokmässans mustiga tema, kärlek och lust. De fluffiga rosa draperierna som bäddade in kärlek och lust-scenen var mer gulliga än sexiga och samtalen var förnumstiga i klassisk sexualupplysningsanda. Inte konstigt att unga människor har slutat att ligga med varandra, tänkte jag när jag hörde ”samtycke” nämnas för femtioelfte gången av en sexolog med lustiga glasögon och åsiktsfrisyr.
Missförstå mig rätt – samtycke är utmärkt, men inte särskilt upphetsande. Man vill inte skriva ett kontrakt, bokstavligt eller bildligt, man vill att någon ser på en som Jenny ser på Mikael i Maria Maunsbachs underbart köttiga roman ”En magisk man” (Natur & Kultur): Med lysten blick. Jenny slukar Mikaels spelande muskler, älskar svettdropparna, kan inte se sig mätt på hans lår: kraftfulla, som köttklubbor.
Objektifiering är en oundgänglig del i förförandets ädla konst. Under rätt omständigheter är det ljuvligt att reduceras till ett ting, an object of desire, som utövar en oemotståndlig lockelse på den andre. Övertygelsen om att man måste ha, äga, tinget, är drivkraften i själva förförelsen som ju är ett arbete i sig. Essensen i förförelse är att förstå vad den andre längtar efter, och förvandla sig till just detta. Det gäller för övrigt inte bara sexuell förförelse, utan all typ av förförelse – reklamens och politikens.
Men – och detta är ett väsentligt men – man vill inte bli objektifierad av vem som helst. En ovälkommen komplimang kan väcka både obehag och äckel, som Aftonbladets Minna Höggren skriver angående en kommentar från en äldre man i en park.
Ett uttalande om en kvinnas byst från en okänd person i kollektivtrafiken är slipprigt, rentav kränkande, medan samma kommentar i en annan situation kan väcka förtjusning och välkomnas.
”Dirt is a matter out of place”, ”Smuts är en fråga om plats”, som kulturantropologen Mary Douglas skriver i ”Purity and Danger” (1966). Allt är en fråga om kontext – en kommentar som i en kontext upplevs som en komplimang, upplevs i en annan som en kränkning. För den normalbegåvade är det inte ett mysterium vad som är vad. Trots det tycks förförelse blivit svårare, kanske som en konsekvens av metoo. Ställd inför risken att hängas ut som en sexistisk gris är det inte märkligt att en man tvekar att komplimentera en kvinna för hennes behag.
I ”En magisk man” riktar Maria Maunsbach den kvinnliga blicken på en man och vänder på kuttingen, så att säga. Här är det mannen som objektifieras av en kvinna, besatt av begäret att betrakta, kanske äga, honom. Begreppet ”The male gaze”, den manliga blicken, som filmvetaren Laura Mulvey lanserade 1975, kan vara ett upplysande analysverktyg i teoretiska sammanhang, men är mindre lyckat i mänsklighetens mest intima situationer: Varken förförelse eller förälskelse är möjlig utan ett visst mått av objektifiering, begäret att äga och göra den åtrådda till sin.
Ann Heberlein"

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram