Varumärket Greta Lurigt I SvD

2025-09-01
Jag vet inte riktigt vad som är det starkaste intrycket - signalvärdet...

https://www.svd.se/a/4B9A3e/greta-thunbergs-trovardighet-ifragasatt-efter-byte-fran-klimat-till-gaza

"Greta Thunberg seglar återigen mot Gaza. Att hon har bytt fokus, från klimatet till den krigsdrabbade landremsan, påverkar hennes varumärke och trovärdighet, anser en expert. Medan en annan bedömare ser henne som konsekvent.
Birgitta Forsberg
Publicerad 10:41
Följ skribent
Som 15-åring satt Greta Thunberg utanför riksdagshuset med sin handskrivna skylt ”Skolstrejk för klimatet”. Året därpå läxade hon upp världens ledare på Förenta nationernas klimattoppmöte 2019.
”Vi befinner oss i början av en massutrotning, och allt ni kan prata om är pengar och sagor om evig ekonomisk tillväxt. Hur vågar ni!”, sa hon.
Men sedan bytte hon fokus till Gaza.
Nu befinner hon sig återigen på en båt på väg till Gazaremsan. Med i gruppen finns, enligt Jerusalem Post, en man som har grundat en organisation tillsammans med en kompanjon. Kompanjonen svartlistades 2024 av USA för sina terrorismkopplingar enligt tidningen.
Frågan är hur skiftet har påverkat Greta Thunbergs varumärke och synen på henne. Experter på varumärkesstrategi är oeniga. En expert konstaterar att det kan ha skadat Thunberg.
”När du som en känd person bygger upp ditt varumärke och trovärdighet såsom talesperson i vissa frågor kan det bli svårt att byta löfte”, sms:ar Eva Ossiansson, varumärkesexpert och lektor vid Göteborgs universitet.
Hon påpekar att Greta Thunberg först gjorde sig känd som en talesperson för klimatet.
”Hon var passionerad och allting som hon gjorde syftade till att lyfta denna enligt henne avgörande frågan för mänskligheten. Detta har varit hennes varumärkeslöfte, det vill säga de värderingar etcetera som hon har stått för.”
”Trovärdigheten blir ifrågasatt”
I samband med Israels krig i Gaza har Greta Thunberg i stället kommit att verka i frågor där hennes legitimitet inte är lika stark och i relation till en annan grupp av följare, enligt Eva Ossiansson.
”Hennes trovärdighet i de frågorna blir då ifrågasatta. Det kan uppfattas som att miljöfrågorna numera är av underordnad betydelse och/eller att det handlar mer om att få medieutrymme, än att vara äkta och passionerad för miljön”.
Det kan leda till ett bristande förtroende för henne, enligt Eva Ossiansson.
Men Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert och grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab, har en annan syn på saken.
– Greta Thunberg har ett lurigt varumärke, men egentligen har hon varit ganska konsekvent. Hon är aktivist rakt igenom. Sedan har frågorna och sammanhangen styrt vilka som tycker att hon är en förebild eller ett hot.
Niklas Turner Olovzon,.
Niklas Turner Olovzon,. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Han påpekar att Greta Thunberg var väldigt ung när hon slog igenom som klimatkämpe på högsta internationella nivå och kanske sågs som exotisk och en flicka som ledarna inte behövde ta på fullt allvar.
– Vissa i etablissemanget såg henne kanske som mer gullig då och släppte in henne i finrummet, trots att hon hade lika starka ståndpunkter då och var lika förbannad. Men jag vet inte om hon någonsin har brytt sig om finrummet.
Själva aktivismen blir varumärket
Han betonar att det också var en annan tid, att klimatfrågan enade fler politiska falanger då.
– Jag vet inte om hon skulle vara välkommen att tala i dag i internationella, eller amerikanska, kretsar.
Gazafrågan är ännu mer infekterad, påpekar han.
– Det känns som hon är mindre intresserad i dag att stå på större scener. Hon är tillbaka där hon började, fast i en annan fråga.
Nu är Greta Thunberg 22 år.
– Hennes popularitet är säkert lägre i dag, än när hon var yngre. Men jag tror inte att hennes syfte var att nå en bred popularitet utan att väcka uppmärksamhet för saker. Hon har varit ovanligt konsekvent när det kommer till att ställa sin egen popularitet åt sidan.
Han påpekar att vissa unga som fått uppmärksamhet i en fråga sväljs av etablissemanget, tröttnar, blir fegare eller blir kommersiellt giriga.
– Det är få personer som är så konsekventa som hon, som aldrig har avvikit från den kurs som hon faktiskt har. Hennes aktivism blir hennes varumärke."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram