Bestämmande Stureplansdrottning I SvD

2025-08-31


Ja det drar på direkt nu...

https://www.svd.se/a/alEap5/bakom-kulisserna-hos-ax-son-johnsons-maktiga-stiftelse

"I skymundan har Viveca Ax:son Johnson och Kurt Almqvist blivit ett mäktigt par i kulturvärlden. Deras sfär har starka kopplingar till regeringens kulturkanon. Vissa ser en konservativ oas – andra oroar sig för nycker och dolda agendor.
Text: Elisabet Andersson, Birgitta Forsberg. Grafik: Liv Widell.
Publicerad 06:35
Värdinnor häller champagne i aldrig sinande glas. Cigarettrök ringlar sig mot taket. Utanför de spröjsade fönstren den skira junigrönskan.
En elit har samlats i en gammal industribyggnad i Bergslagens djupa skogar.
Kurt Almqvist håller välkomsttal. I bakgrunden hans livskamrat Viveca, ”Vicky”, Ax:son Johnson.
Framåt småtimmarna håller Kurt Almqvist hov, med glas i hand.
Hit får endast utvalda komma. Varje sommar ordnar Kurt Almqvist och Viveca Ax:son Johnson ett stort seminarium här, med influgna föreläsare från utlandet.
Det liknas vid ett Soho House i skogen, en medlemsklubb för en intellektuell elit med en familjär atmosfär.
– På Engelsberg tar champagnen aldrig slut, säger en professor som har varit här flera gånger.
Men detta är inte Soho House, utan ett seminarium hos den allmännyttiga Ax:son Johnson-stiftelsen som stöttar samhällsvetenskap och humaniora.
Privata finansiärer väntas bli allt viktigare för svenskt kulturliv framöver.
Kurt Almqvist och Viveca Ax:son Johnson har under 2000-talet etablerat sig som tunga mecenater, och en maktfaktor i svenskt kulturliv. De blev förälskade på 1990-talet och har varit ett par sedan dess.
Inom ramen för en stiftelse driver de bland annat tidskriften Axess, tv-kanalen Axess och seminarier på Engelsbergs bruk.
– Jag har en reservationslös beundran för deras intellektuella ambitionsnivå, säger styrelseproffset Ove Joanson.
Han har varit vd och ordförande för Sveriges Radio samt styrelseledamot i tidningen Fokus, där sfären är huvudägare.
Vissa jämför med Svenska Akademien, men stiftelsen delar ut betydligt mer i anslag och stipendier än den anrika akademin – dessutom med större hemlighetsmakeri. I fjol lade stiftelsen drygt 100 miljoner på verksamheter i egen regi medan 40 miljoner gick till externa anslag.
Det händer att paret kallas kulturens Wallenberg.
Men hur mycket makt har paret egentligen – över kulturlivet och samhället? Handlar det om ett ideologiskt projekt? Och vilka band knyts i Bergslagens skogar där paret bjuder in till sina mytomspunna seminarier?
Jämförs med Svenska Akademien
Resan till Engelsbergs bruk går genom ett Sverige präglat av nedlagda industrier och avslagna bruksorter. Bergslagen har i många år tampats med hög arbetslöshet och det SCB definierar som låg ekonomisk standard.
Många gäster åker chartrad buss direkt från Stureplan. Gruset knastrar under fötterna när de kliver av på världsarvsklassade Engelsbergs bruk, prydligt restaurerat av Ax:son Johnson-sfären.
Gästerna möts av pösiga fåtöljer, öppen spis och smakfulla stilleben. Överallt finns böcker – vissa är otympliga praktverk – utgivna av sfären.
”Farväl till feminismen?”, med Kurt Almqvist och Lotta Gröning som redaktörer, innehåller texter av bland andra Ebba Busch (KD) och Thomas Gür. Men här finns också tung engelskspråkig lektyr som ”Empire and the future world order”.
Moa Berglöf, tidigare politiskt sakkunnig hos Fredrik Reinfeldt (M), minns när hon en gång blev inbjuden.
– För mig var det ett väldigt udda sammanhang, en massa olika typer av människor som tycker att det är väldigt prestigefyllt att vara där, säger hon.
Stig-Björn Ljunggren, S-märkt statsvetare och ledarskribent, har varit på Engelsberg flera gånger. Han betonar sfärens uthållighet, viljan att påverka samhället på lång sikt – i konservativ och framförallt näringslivsvänlig riktning.
– De är aristokrater och har pengar. Då behöver man inte vara så offensiv. Det handlar inte om att man måste vinna nästa slag utan se till att man vinner det långsiktiga kriget, säger han.
Sfärens talesperson Tor Krusell förnekar bestämt att det skulle röra sig om ideologi.
”Politiskt så finns det ingen profil, varken höger eller vänster, utan profilen är opolitiskt humanistisk”, mejlar han.
Kurt Almqvist är vd för den allmännyttiga stiftelsen och hans livskamrat Viveca Ax:son Johnson är ordförande.
Kurt Almqvist är vd för den allmännyttiga stiftelsen och hans livskamrat Viveca Ax:son Johnson är ordförande. Foto: TT
Har tämjt kameler
I sin ungdom tämjde Viveca Ax:son Johnson vilda kameler i Australien. Kurt Almqvist presenterades som ”handtydare” i en DN-artikel.
Nu är hon stiftelsens ordförande. Han är dess vd.
Viveca Ax:son Johnson, med sin överklassbakgrund, har tillgång till pengarna. Kurt Almqvist, med sin arbetarklassbakgrund, har handlingskraft och karisma.
Paret har tidigare drivit ett institut specialiserat på psykologen Carl Gustav Jung.
Kurt Almqvist har också skrivit en handbok i astrologi under pseudonymen Michael Almqvist. Efter studier i bland annat idéhistoria planerade han att doktorera, men det blev inget av det.
Hon kan säga ”lysande”, ”trevligt”, eller höja på ett ögonbryn. När hon reser sig upp är audiensen slut.
Viveca Ax:son Johnson har suttit i alliansregeringens framtidskommission och under en kort period skrivit kolumner på SvD:s ledarsida, som är obunden moderat.
När Viveca Ax:son Johnson runt sekelskiftet tog över ordförandeklubban i den allmännyttiga stiftelsen ändrade de stiftelsens inriktning. Medan Wallenbergstiftelserna huvudsakligen stödjer naturvetenskaplig forskning blev parets fokus humaniora och samhällsvetenskap.
Johnsonlinjens hus, eller Nordstjernanhuset som det ofta kallas, ligger på Stureplan 3 i Stockholm.
Johnsonlinjens hus, eller Nordstjernanhuset som det ofta kallas, ligger på Stureplan 3 i Stockholm. Foto: Jonas Gratzer
Dirigerar från Stureplan
Det ljusa Nordstjernanhuset med mast och galjonsfigurer sticker ut som en kil på Stureplan i Stockholm. Härifrån styr maktparet sin sfär. I kulturvärlden säger många att det är Kurt Almqvist som bestämmer. Andra hävdar att Viveca Ax:son Johnson har sista ordet.
– På Stureplan finns en drottning som bestämmer allt. Drottningen säger rätt lite, man får tolka signaler. Hon kan säga ”lysande”, ”trevligt”, eller höja på ett ögonbryn. När hon reser sig upp är audiensen slut, säger en person som jobbat för sfären.
Det var hennes farfars far Axel Johnson som grundade rederiet Nordstjernan. Hans son Axel Ax:son Johnson, som oroade sig för socialisering av näringslivet, lade ägandet i två stiftelser 1947. Den ena är en familjestiftelse. Den andra är den skattebefriade, allmännyttiga stiftelse som Kurt Almqvist och Viveca Ax:son Johnson leder.
Kurt Almqvist, som har varit vd för Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål i ett kvarts sekel, styr efter eget huvud, enligt många av SvD:s källor. En person som arbetat för stiftelsen berättar att mycket i kulturvärlden kan lösas över en lunch med Almqvist.
– Det kan handla om förlag som söker tryckbidrag eller intellektuella som söker arbetsstipendier.
Liksom de flesta av de fler än 40 personer som SvD talat med uttalar han sig anonymt. Källor med insyn vill ogärna ställa upp med namn i en artikel – det gäller även personer som säger positiva saker.
För vissa handlar det om att de vill kunna vända sig till Kurt Almqvist för att lösa ett finansieringsproblem eller komma ifråga för stipendier. Andra är rädda för att stöta sig med Almqvist, som beskrivs som klipsk och karismatisk – men även oförutsägbar. Några talar om tacksamhetsskuld.
Och många vill inte sumpa chansen att få en åtråvärd inbjudan till Engelsberg.
Lars Trägårdh leder arbetet med en svensk kulturkanon.
Lars Trägårdh leder arbetet med en svensk kulturkanon. Foto: Judit Nilsson
Kopplingar till kanonarbetet
Idén om kanon har länge frodats i den här sfären. Stiftelsens bokförlag har just gett ut Harald Blooms ”Den västerländska kanon” i nyutgåva.
I dagarna ska regeringens utredare Lars Trägårdh presentera förslaget om en svensk kulturkanon.
– Vi har skämtat om att vi kommer att framstå som språkrör för Axess, säger han.
Alla ledamöter i kanonkommittén, utom den avhoppade Marlen Eskander, har rört sig i Ax:son Johnson-sfären.
Den nu avlidne Peter Luthersson, som i många år var anställd av stiftelsen, väckte frågan om en kanon redan på 1990-talet när han var kulturchef på SvD.
I februari 2024 utnämnde regeringen Luthersson till en av fem personer i kanonkommittén.
Ordförande Lars Trägårdh, som tillsammans med Kurt Almqvist och Viveca Ax:son Johnson varit redaktör för boken ”Non profit och välfärd”, har skrivit flera artiklar i stiftelsens tidskrift Axess.
Gunilla Kindstrand, som även är litteraturkritiker i SvD, har haft sitt eget program på Axess TV. Och PJ Anders Linder, som har en bakgrund som politisk chefredaktör för SvD, har i mer än tio år varit chefredaktör och vd för Axess.
Själv ser Lars Trägårdh inte några problem med de många kopplingarna till Ax:son Johnson-stiftelsen.
– Det har inte påverkat något i vårt arbete, säger han.
Han tycker inte att det är konstigt att de som arbetar i kanonkommittén också har rört sig i sfären.
– Människor som är intresserade av bildning har inte så många ställen att gå till.
Lars Trägårdh säger att stiftelsen bidragit till en mer pluralistisk offentlighet i Sverige under de senaste decennierna, tillsammans med bland andra Timbro, Katalys, SNS och Arena. Själv har han medverkat i stiftelsens arrangemang både i Sverige och i Wien.
När seminarierna är som bäst har de intressanta ämnesfokus, enligt Lars Trägårdh. Dessutom är det alltid god mat och champagne, konstaterar han.
– Och jag är krögarson, så när jag säger det är det inte någon kritik. Jag tycker det är underbart att man kan både tänka och äta gott.
Stiftelsen, som äger Axess och är huvudägare i Fokus, får sina pengar från investmentbolaget Nordstjernan – grundat som ett rederi 1890.
Stiftelsen, som äger Axess och är huvudägare i Fokus, får sina pengar från investmentbolaget Nordstjernan – grundat som ett rederi 1890.
En konservativ oas
Det är inte helt lätt att ringa in vad Ax:son Johnson-stiftelsen premierar. Stiftelsen har satsat på allt från Stockholm skyline, en opinionssajt för stadsbyggnadsfrågor i huvudstaden, till forskningscentret ”Ax:son Johnson Centre for the Study of Classical Architecture” i Cambridge.
Kurt Almqvist har sagt att stiftelsen ska engagera sig i sådant ”som riskerar att hamna utanför de rådande strömningarna”.
– Under många år var stiftelsens seminarier en av de få platser där det var högt i tak på riktigt och svåra frågor kunde diskuteras. Frågor som tystades ner på andra ställen, säger en person som arbetat i sfären.
Gabriel Ehrling Perers, politisk redaktör på liberala Falu-Kuriren och Avesta Tidning, säger att han länge uppfattat sfären som en oas för konservativa tankar utanför åsiktskorridoren.
– Och det låg något i det. Alla partier trängdes mot mitten och Reinfeldt utropade Moderaterna till det nya arbetarpartiet. Nu är landskapet ett helt annat. Tidösamarbetet illustrerar hur högern är mycket spretigare än tidigare, säger han.
Ehrling Perers fortsätter:
– En SD-väljare i Bergslagen skulle, milt uttryckt, inte känna sig hemma i ett seminarium på Engelsberg. Han är ju sosse i välfärdsfrågor, bara väldigt emot invandring. Det jag sett från Johnsonsfären är mycket värdigare än partiernas anti-invandringspopulism. Men känslan av att något gått förlorat är ständigt närvarande: Vad händer med våra samhällen, med västerlandets värderingar och kultur? Vad vill vi att Sverige ska vara?
Han tillägger att sfären lyfter viktiga frågor som bildningsideal samt arkitektur- och stadsbyggnadsfrågor. Han menar också att tidskriften Axess ger utrymme åt kvalificerade texter som har svårt att få plats i dagspressen.
Nina Solomin, chefredaktör för Axess, säger:
– Vi sysslar med arvet från upplysningen, frihetliga ideal och den västerländska civilisationens idétradition.
Hon förklarar att tidningens enda agenda är att vidga debatten.
Bygger på ”lojalitet och vänskap”
Genom åren har stiftelsen hållit bildningens fana högt.
– Det har varit mycket Sofokles, Goethe och sådant. Det låter ju ståtligt. Men det är också väldigt mycket fråga om att markera mot antikolonialism och kritiska teorier som genusteori med mera, säger Olle Josephson, professor emeritus i nordiska språk.
– Man lyfter det västerländska kulturarvet. Men man lyfter sällan fram den kritik som finns, eller ifrågasättanden, fortsätter han.
Stiftelsens talesperson Tor Krusell vänder sig mot bilden av stiftelsen som en viktig del av kulturvärlden. Han uppger att endast en liten del av anslagen går till ”det som ofta benämns som kultur”.
En skattebefriad, allmännyttig stiftelse måste följa sitt ändamål. Ax:son Johnson-stiftelsens huvudsakliga ändamål är att stötta vetenskaplig forskning i Sverige.
Men till skillnad från andra stora forskningsfinansiärer har stiftelsen inga rådgivande vetenskapliga kommittéer utan vänder sig till olika experter för bedömningar, enligt talespersonen Tor Krusell.
En person som arbetat nära Kurt Almqvist säger:
– Det handlar mycket om vad de (stiftelsen, reds anm) känner för. Om Kurt tycker att något är bra så blir det så. Och det bygger mycket på lojalitet och vänskap.
Men Tor Krusell säger att denna beskrivning är gravt missvisande och betonar att styrelsen fattar besluten.
Axel Mörner, Viveca Ax:son Johnson och Kurt Almqvist från Ax:son Johnsons stiftelse överlämnar en gåva till kungaparet när kungen firar 50 år på tronen.
Axel Mörner, Viveca Ax:son Johnson och Kurt Almqvist från Ax:son Johnsons stiftelse överlämnar en gåva till kungaparet när kungen firar 50 år på tronen. Foto: Jonas Ekströmer/TT
”Ingen Trumpstil”
Kurt Almqvist och Viveca Ax:son Johnson påverkar vårt tänkande, via stiftelsens verksamheter. Det var Olle Josephsons tes i en krönika i socialistiska Clarté 2013. Liksom många andra akademiker har han kommit i kontakt med stiftelsen under årens lopp.
– Min bild är att de har stort inflytande. De delar ut mycket pengar. De har tv och en tidskrift. De ger pengar till seriös forskning. Det är inte någon Trumpstil på det, säger han.
Stiftelsen delar också ut Sveriges största fackbokspris. Tidigare fanns en prisjury där även externa personer ingick – men nu är det ”en kvalificerad internjury” som utser pristagare, meddelar stiftelsens talesperson.
I de böcker och publikationer som stiftelsen själv ger ut, och de seminarier och samtal som stiftelsen arrangerar, upplever vissa en ideologisk slagsida.
I Axess skriver många personer med högerprofil, till exempel några som har skrivit, eller skriver, på SvD:s ledarsida.
– Ax:son Johnson-sfären är den tänkande människans Timbro, säger en person som fått stöd från sfären.
Vid sidan om sina mediesatsningar, konferenser och seminarier delar stiftelsen också ut stipendier. Den initierar forskningsprojekt och delar ut forskningsmedel.
Olle Josephson talar om ”ett bildningsborgerskap som upprätthåller sin hegemoni”.
– Det kan jämföras med amerikanska stiftelser som ger mycket pengar till museer etcetera. Men som helhet bidrar till att konservera ett rådande klassamhälle, säger Olle Josephson.
Kulturminister Parisa Liljestrand (M) vill öka den privata finansieringen av kulturlivet. Det oroar Olle Josephson.
– Det förskjuter makten till privata intressen från den offentligt finansierade kulturen, där det ändå ytterst finns en demokratisk styrning över hur medlen används.
Ett av slaggstenstornen vid Engelsbergs bruk.
Ett av slaggstenstornen vid Engelsbergs bruk. Foto: Adam Wrafter.
Bidar sin tid
När Veronica Palm nämndes som möjlig partiledare för Socialdemokraterna 2012 bjöds hon till Engelsberg för första – och enda – gången.
– Det hände en massa saker som jag behövde klämma in den dagen och då sa de: ”Det fixar vi”. Jag fick en privateskortbil fram och tillbaka till Stockholm. Det här är några som har pengar, tänkte jag.
Stig-Björn Ljunggren, politisk chefredaktör för socialdemokratiska Sydöstran, anser att det inte var någon slump att hon blev inbjuden just då. Själv har han varit gäst på Engelsberg i flera år och medverkat i stiftelsens antologier.
Traditionella socialdemokrater, som Ljunggren, bjuds gärna till Engelsberg. Det är den postmoderna vänstern sfären har förklarat krig mot, säger en person som arbetat för stiftelsen:
– Stiftelsens ambition att värna den västerländska idétraditionen har enat konservativa nätkrigare, storstadsliberaler och bruksortsnostalgiska socialdemokrater. Deras gemensamma fiende är den postmoderna vänstern. Egentligen allt som kan kallas ”woke”.
Ambitionen att påverka socialdemokratin i mer företagsvänlig riktning går tillbaka till Axel Ax:son Johnson (1876–1958) – som förde livliga diskussioner med dåvarande finansministern Ernst Wigforss (S).
Stefan Stern, som bland annat var statssekreterare i Göran Perssons S-regering, har jobbat för sfären i flera år.
En annan som jobbat för sfären är Per Schlingmann som varit stiftelsens rådgivare. Och många som knyts till sfären uppfattas som konservativa.
Tillgångar för miljarder
Nordstjernans ägarstruktur.
Grafik: Liv Widell
Höljt i dunkel
Fast ger stiftelsen verkligen fler, eller större, stipendier till konservativa skribenter och tänkare? Är det akademiker med viss inriktning som får vistas på Engelsberg tack vare ”Scholars in residence-programmet”?
Mycket är höljt i dunkel. Inte blir det klarare av att Kurt Almqvist och Viveca Ax:son Johnson på senare år sällan ställt upp på intervjuer.
Stiftelsen redovisar inte regelmässigt vilka personer och verksamheter den stödjer – till skillnad från exempelvis Svenska Akademien som moderniserats och satsat på transparens efter sin kris.
”Det har varierat över tid hur och vad som har redovisats. Ibland har det skett via pressmeddelanden, ibland genom information på vår hemsida”, skriver talespersonen Tor Krusell.
Men allt har inte redovisats. Efter att SvD frågat skickar Krusell ett mejl med vilka som tilldelats anslag 2024.
Här finns många personer verksamma vid Handelshögskolan i Stockholm och universitet i utlandet, bland annat i USA, Storbritannien, Israel och Schweiz. På listan finns också kända svenska skribenter som litteraturvetaren Stina Otterberg, konstvetaren Sara Kristoffersson, filosofen Hans Ruin, journalisten Axel Odelberg, ekonomen Stefan Fölster och journalisten Patrik Oksanen.
Tor Krusell skriver att det är första gången stiftelsen får frågan om att redovisa alla personer och verksamheter som fått ekonomiskt stöd och tillägger att den bör redovisa det framöver ”om det är av allmänintresse”.
”Politiskt sprängstoff”
Herrgårdsbyggnaden på Engelsbergs bruk.
Herrgårdsbyggnaden på Engelsbergs bruk. Foto: Bengt Oberger.
En låg grad av transparens kan handla om att skapa mystik eller om att granskande journalister ”inte ska göra uttolkningar och hitta en ideologisk linje”, säger en person som arbetat i sfären. Stiftelsen har ingen redovisningsplikt.
– Mitt intryck är att det är lite allmose-präglat, säger författaren och förläggaren Svante Weyler.
Han sammanfattar stiftelsens inställning så här:
”Vi har pengar, och ni får gärna be om pengar, men vi tänker inte tala om vad som gäller och varför vi ger.”
Statsvetaren Katarina Barrlings bok om det protestantiska Sverige från 2024 visar vad stiftelsen vill vara, menar Gabriel Ehrling Perers, politisk redaktör på Falu-Kuriren och Avesta Tidning.
– Det är akademiskt, intellektuellt men också politiskt sprängstoff. En uppgörelse med hanteringen av SD och invandringskritiken. Jag delar inte alla slutsatser, men det är ett otroligt kvalificerat inlägg i debatten, säger han.
Författaren fick stipendium från stiftelsen och skrivro på Engelsbergs bruk. Boken gavs ut av Bokförlaget Stolpe, där sfären är huvudägare.
I bokens efterord tackar Katarina Barrling också Viveca Ax:son Johnson och Kurt Almqvist för ”inspiration, kloka råd och uppmuntran”.
Andra som i sina efterord tackat för finansiellt stöd är Sara Kristoffersson, Per Svensson, Hanne Kjöller, Torbjörn Elensky, Carina Burman och Anna-Karin Palm.
– Där verkar frisinnet härska. Det verkar inte vara så ideologiskt präglat, utan när det gäller de personerna verkar det handla om en kvalitetsbedömning, säger Svante Weyler.
Klart är att många i den svenska kulturvärlden gynnats av sfärens ymnighetshorn. Också opinionsbildare har fått stöd. Peter Wolodarski, som då var ledarskribent för DN och nu är tidningens chefredaktör, fick 2008 ett personligt stipendium på en kvarts miljon för att studera journalistik vid Harvard i USA.
Intellektuellt maktspel
Seminarierna på Engelsberg är exklusiva. Ett antal internationellt kända personer har lockats hit.
Harold Bloom. Kenan Malik. Zygmunt Bauman. Ayaan Hirsi Ali. David Goodhart. Orhan Pamuk. Ian Buruma. Tariq Ramadan. Roger Scruton. Anne Applebaum.
Alla har de föreläst på Engelsberg.
Det tyngsta seminariet äger rum i juni, när Sverige är som vackrast. Föreläsarna får resan betald och förstklassig service.
Moa Berglöf, tidigare politiskt sakkunnig hos Fredrik Reinfeldt (M), berättar att det var partikamraten Per Schlingmann som ordnade så att hon fick komma till Engelsberg.
Liksom många andra vittnar Moa Berglöf om en trevlig vistelse, bland politiker, debattörer och kulturfolk. Men hon upplevde också ett intellektuellt maktspel som hon hade svårt att hantera.
– Jag får tourettes då, jag blir väldigt motsträvig när alla ska vara eller framstå som väldigt intellektuella.
Axel Ax:son Johnson förvärvade Engelsbergs bruk 1916. Nu är hela bruksmiljön klassad som världsarv.
Axel Ax:son Johnson förvärvade Engelsbergs bruk 1916. Nu är hela bruksmiljön klassad som världsarv.
”Stora skattelättnader”
De senaste åren har kulturens skärva av statsbudgeten minskat. En känd författare påpekar att kulturlivet då hamnar mer i famnen på stiftelser.
– De har otroliga skattelättnader och låg grad av insyn, säger han.
Flera som SvD talat med anser att Ax:son Johnson-stiftelsen gör stora insatser för svenskt kulturliv. Men vissa ser godtycke, tystnadskultur och en filantropi med doft av 1800-tal.
Och ibland blir det konfliktfyllt – i vissa fall så konfliktfyllt att det leder till rubriker.
2024 skrev författaren och översättaren Alva Dahl att hon blivit censurerad av stiftelsens förlag, Bokförlaget Stolpe. Förlaget dementerade att det skulle handla om censur.
I mejl som SvD tagit del av framgår det att Kurt Almqvist och förlagschef Marika Stolpe reagerat på ett stycke där Alva Dahl nämnde en palestinsk författare. Stolpe ville stryka passagen och Almqvist undrade om inte stycket snarare ”varit lämpat för en egen essä”.
Men Alva Dahl ville inte stryka stycket om den palestinska författaren – och hennes text kom inte med i boken.
Sveriges Författarförbund beskrev förlagets agerande som oprofessionellt och ett ingrepp i den konstnärliga friheten.
Satsningen på Hilma af Klint är ett annat exempel på hur stiftelsens engagemang väckt ont blod. Stiftelsen har lagt mer än 60 miljoner på bland annat seminarier och praktverk om den världsberömda konstnären.
En beundransvärd insats, enligt vissa. Ett engagemang som bidragit till svåra konflikter kring arvet efter konstnären, enligt andra.
Sfären verkar väcka dubbla känslor hos många, även hos kritikerna.
– Jag är lite kluven. Det kanske vore ännu värre om de inte fanns. Om det bara var masskulturen och annat i ett läge när skola och studieförbund och folkhögskolor får det allt besvärligare, säger Olle Josephson.
En person som jobbat nära Kurt Almqvist talar om de vackra böcker som Stolpe ger ut, och den speciella konservatism som genomsyrar sfären. Personen beskriver stiftelsen med orden ”finkultur” och ”patronskap”.
– Jag har verkligen inget emot att det finns de som har pengar och gör sådana här saker. Men det vore ju en katastrof om det var detta som var tongivande i samhället, för då blir man ju fullständigt beroende av mecenater och deras nycker.
SvD har sökt Kurt Almqvist och Viveca Ax:son Johnson som tackat nej till intervju, men stiftelsen har svarat på frågor via sin talesperson Tor Krusell."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram