M/S Arctic Sea ( IMO 8912792 ) var ett maltesiskt lastfartyg som ägdes av ett finskt företag med ryska rötter [ 8 ] [ 9 ] och chartrades till ett finskt företag . Det byggdes 1991 vid Sedef Tersanesi -varvet i Istanbul , Turkiet, för den sovjetiska handelsflottan. Fartyget är känt för sitt försvinnande i augusti 2009. Fartyget, som seglade under panamansk flagg som Baby Lee under sitt sista år, anlände till Alang, Indien för skrotning i mars 2021. Användningshistorik Fartyget opererade i flera år mellan finska och medelhavshamnar , [ 10 ] åtminstone sedan hösten 2008, med Bejaïa i Algeriet som sista anlöpshamn . [ 11 ] Fånga Fartygets rutt. Denna artikel, eller delar av den, har begärts att skrivas om helt . Du kan hjälpa Wikipedia genom att förbättra artikeln. Mer information kan finnas tillgänglig på diskussionssidan . Förtydligande: När saken är löst bör berättelsen skrivas utifrån hur det gick till, dock även inkludera "spökhistorien" som lämnade sökarna i fred. Fartyget kapades natten till den 24 juli 2009 i havsområdet mellan Gotland och Öland , [ 12 ] [ 13 ] [ 14 ] nära 57.34977°N , 17.47878°E , [ 15 ] cirka 20 kilometer utanför Ölands norra udde. Fartyget hade timmerlast och var på väg från Jakobstad till Bejaïa , [ 11 ] Algeriet. [ 12 ] [ 16 ] Fartygets besättning lyckades förmedla information om att en grupp på cirka 8–10 kapare som utgav sig för att vara poliser hade tagit över fartyget. De falska poliserna ska ha bandt besättningen och sagt att de genomsökte fartyget efter droger. Men på kaparnas insisterande rapporterade besättningen att kaparna hade lämnat fartyget efter 12 timmar utan att ta något från fartyget. [ 12 ] Fartyget befann sig då på 56.29191°N , 16.87442°Ö, och färdades med 2,9 knop nordväst mot Öland med en bäring på 305 grader. [ 17 ] Försvinnande Den senaste automatiska positionsinformationen från fartyget skickades den 29 juli 2009 från Engelska kanalen , vid 49.8305°N , 3.278333°V . [ 18 ] Solchart Managements VD Viktor Matveev sa att han senast hade varit i telefonkontakt med fartyget den 31 juli 2009, då det rapporterades att det befann sig utanför Portugals kust . [ 19 ] Fartyget var väntat att anlända till hamnen i Bejaïa den 4 augusti 2009, [ 11 ] men det anlände inte. Sökningar Anhöriga till fartygets besättning krävde att en sökinsats skulle inledas. Ryska federationen skickade fyra fartyg för att söka efter M/S Arctic Sea. [ 20 ] Den 11 augusti 2009, ungefär klockan 17:30, dök namnet Arctic Sea upp på fartygslistan på webbplatsen för hamnen i Bejaia, Algeriet. [ 21 ] Hamnmyndigheterna förnekade dock informationen, och fartyget hade inte lagts till på den officiella listan. Senare skickade Ryssland två atomubåtar för att söka efter det försvunna lastfartyget och dess timmerlast. [ 22 ] Docent Arto Luukkanen undrade över Rysslands starka intresse för Norra ishavet. [ 23 ] Det har också misstänkts att lasten innehöll vapen eller annan illegal last. [ 24 ] Faktum är att parterna som var inblandade i sökandet var medvetna om fartygets rörelser under större delen av tiden, och felaktig information lämnades till allmänheten för att möjliggöra fred i planeringen av räddningsinsatsen. Den praktiska aktören i operationen var den ryska flottan, men flaggstatsmyndigheterna Malta och Finland var också inblandade. NATO bistod också Ryssland. [ 25 ] Mikhail Voitenko, chefredaktör för den ryska onlinepublikationen Sovfraht Maritime Bulletin, som följde händelsen, tvingades fly utomlands efter att ha mottagit hot. [ 26 ] Den finska centralkriminalpolisen bekräftar att en lösensumma krävdes för fartyget från det företag som äger fartyget. [ 27 ] Ryska marinrepresentanter gick ombord på M/S Arctic Sea den 17 augusti 2009, cirka 500 kilometer utanför Kap Verdes skärgård. Besättningen rapporterades vara vid liv och i gott skick. [ 28 ] Andra källor rapporterade att besättningen hade blivit misshandlad och fördes till ett örlogsfartyg för förhör, tillsammans med kaparna. [ 29 ] Efter kapningssituationen Både besättningen och kaparna flögs från Kap Verde till Moskva med tre transportplan från flygvapnet. Detta har också ifrågasatts offentligt. Varför behövdes tre stora transportplan för att transportera cirka 25 personer? Detta har lett till olika konspirationsteorier kring fartyget. Bland dessa finns att fartyget besökte ett varv i Kaliningrad före sin senaste resa. Det har bland annat misstänkts att hemliga fack byggdes på fartyget. Ibland rapporterades det att fartyget skulle flyttas till Svartahavshamnen Novorossijsk för undersökning. [ 30 ] . Fartyget stannade dock kvar i östra Atlanten. Arktiska havet skulle ursprungligen överlämnas till myndigheterna i flaggstaten Malta i september, och därefter till dess finska rederi. Malta har dock uppgett att de inte behöver agera som mellanhand. Rederiet hävdar i sin tur att de är nästan konkursade på grund av händelsen och inte kan ta hand om fartygets reparationer. Dessutom tillät inte de spanska myndigheterna fartyget att anlöpa hamnen i Las Palmas, där överlämnandet skulle äga rum. [ 31 ] I slutet av oktober bogserades fartyget till Malta för reparationer, där det överlämnades till sina ägare och bogserades till Valletta för reparationer [ 32 ] [ 33 ] De misstänkta kaparnas anhöriga kräver att rättegången flyttas till Finland eller Sverige. Flera personer har dömts till långa fängelsestraff i Ryssland för kapningen. Ryssland anklagar den tidigare estniska säkerhetspolisen Eerik-Niiles Kross för att ligga bakom kapningen, baserat på anklagelser från en av de dömda. [ 34 ] Spekulation om last Enligt den engelska tidningen Sunday Times fraktade fartyget rysktillverkade S-300 luftvärnsrobotar mot Iran . Enligt artikeln lastades missilerna ombord på fartyget när det lade till i Kaliningrad . Tidningen hänvisar till information från den israeliska säkerhetstjänsten Mossad . Säljarna av missilerna ska enligt uppgift vara före detta ryska arméofficerare. Enligt tidningens information skickade Mossad kapare till fartyget för att avbryta dess resa. [ 35 ] [ 36 ] Strålsäkerhetsmyndigheten begärde att Arktiska havet skulle sluta ta strålningsmätningar nära kajplatsen i Jakobstad. [ 37 ] Enligt Jöran Sopo, VD för OMG Kokkola Chemicals, levererade Malta Forest Company urankoncentrat till dem 2008. https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Arctic_Sea...