Ericsson & Regnbågsfärgad Mångfald

2025-07-30
Ja, det är rätt så trist att konstatera utvecklingsläget mellan varven..

https://www.svd.se/a/W0VWer/svenska-foretag-stoder-pride-men-tonar-ned-mangfaldsbudskapet-utomlands

"Ericsson visar stöd för Pride i Sverige – men tonar ned sitt inkluderingsarbete globalt. ”Kan du inte stå upp för det du säger dig stå för, så är det inte värt någonting”, säger en varumärkesforskare.
Malin Hector
Publicerad 11:37
Följ skribent
Den svenska telekomjätten visar regnbågsfärgerna under Prideveckan. Som sponsor till Stockholm Pride har bolaget bland annat anordnat ett evenemang där ungdomar fått testa att programmera digitala ljussmycken med hjälp av programspråket Python.
Men samtidigt som Ericsson deltar i en festival som lyfter frågor om mångfald och inkludering, har det rensat bort just de orden ur sin senaste årsredovisning. Förändringen sammanfaller med att USA:s president Donald Trump tagit tydligt avstånd från så kallat DEI-arbete – inriktat på mångfald, jämlikhet och inkludering.
Sedan Trump återvände till presidentposten i januari 2025 har hans administration infört flera direktiv som syftar till att stoppa satsningar riktade till exempelvis kvinnor, minoriteter och HBTQ+-personer. Amerikanska ambassader har också krävt att europeiska leverantörer anpassar sina DEI-program om de vill fortsätta samarbeta med den amerikanska staten.
Företag med stor närvaro i USA har i flera fall anpassat eller tonat ned sitt arbete med inkludering och jämställdhet.
I Ericssons årsredovisning för 2023 beskrevs mångfald och inkludering som en viktig del av bolagets värderingar. I 2024 års rapport finns inte orden kvar. På frågan om varför svarar bolaget skriftligt:
”Vi uppdaterade årsredovisningen i år för att tydliggöra att vi behandlar alla människor rättvist och att vi inte diskriminerar någon. Detta görs både för att säkerställa tydlighet för våra anställda, investerare och andra intressenter i hur våra D&I-initiativ fungerar; och det säkerställer också att vårt tillvägagångssätt inte misstolkas som diskriminerande av amerikanska myndigheter.”
”Engagemanget är oförändrat”
Företaget skriver att det praktiska arbetet med mångfald och inkludering inte har förändrats.
”Vårt engagemang för en mångsidig arbetsstyrka är oförändrat och vi anser fortfarande att en mångsidig arbetsstyrka är mycket viktigt. Vi har kvar våra initiativ inom mångfald och inkludering”, skriver de i ett mejl till SvD.
På frågan om bolaget ser någon risk att Pride-samarbetet kan uppfattas som symboliskt i ljuset av att DEI-formuleringarna försvunnit ur årsredovisningen, avböjer Ericsson att kommentera.
Under Stockholm Pride bjöd Ericsson in ungdomar att programmera ljusdesign med kod på Clarion Hotel Sign.
Under Stockholm Pride bjöd Ericsson in ungdomar att programmera ljusdesign med kod på Clarion Hotel Sign.
Ett annat exempel är det internationella konsultbolaget Accenture, som också de sponsrar årets Pridefestival. Enligt ett internt meddelande, först rapporterat av Reuters och Financial Times, har koncernen beslutat att fasa ut sina globala mål för mångfald och inkludering, och samtidigt avsluta karriärprogram riktade till specifika demografiska grupper. Enligt Accenture sker det mot bakgrund av det förändrade politiska landskapet i USA.
Samtidigt signalerar den svenska delen av verksamheten en annan hållning. Patrik Nylander, vd för Accenture Sweden menar att arbetet för inkludering och mångfald kommer att förbli oförändrat i Sverige. I februari i år skrev han i ett Linkedin-inlägg:
”Vi kommer att fortsätta vårt målmedvetna arbete med inkludering och mångfald precis som tidigare. Detta är inte bara grundat i våra mänskliga värderingar, utan också helt nödvändigt för vår affär.”
Två marknader, två budskap
Den typen av dubbla budskap illustrerar den balansgång många företag tvingas gå i dagens politiskt laddade klimat. Det säger Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Göteborgs universitet.
– Det finns en rädsla bland företag just nu, i synnerhet när Trump så tydligt säger nej till vissa ställningstaganden. De är rädda för att drabbas av sanktioner, tappa kontrakt eller utestängas från marknader om de inte anpassar sig. I det klimatet blir det svårt att fullt ut stå upp för de ideal man kanske egentligen tror på.
Samtidigt menar hon att företag inte kan välja att bara stå upp för värderingar när det passar.
– Företag gör ju allt för att bibehålla sina affärer. Men, om du inte kan stå upp för det du säger dig stå för, så är det egentligen inte värt någonting.
Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Göteborgs Universitet
Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Göteborgs Universitet Foto: Privat
Hon ser en risk att engagemang i Pride används för att signalera värderingar på en marknad där det uppfattas positivt – utan att det återspeglas i det faktiska arbetet.
– Då blir frågan om det bara är ett sätt att tvätta varumärket på den svenska marknaden, säger hon.
Det kanske inte märks direkt utåt, särskilt inte för vanliga konsumenter. Men för investerare, anställda och affärspartners kan sådana motsägelser få konsekvenser enligt Eva Ossiansson.
– Som kund, investerare eller medarbetare måste jag kunna veta vad ett företag står för. Om det inte är tydligt, hur ska jag då kunna lita på dem?
SvD har sökt Stockholm Pride och Accenture för en kommentar, men har inte fått svar.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram