Fleming Broman, Katter och Hermeliner, Narkotika på krogar som tvättar pengar och så vidare... Jacob d.ä kände ju i alla fall till Gustav Oscar och Ostasiat, dessutom så vann han 1939 på Raefanut genom att segla in i det billiga.. Kappseglingen "Visbyseglingen" anses vara föregångaren till nuvarande kappseglingen som på vissa banor rundar Gotland. Det var en populär kappsegling mellan större R-båtar och Skärgårdskryssare som KSSS arrangerade under 1920- och 1930-talen. Banan gick vanligtvis från Sandhamn ner till Visby där man gjorde ett uppehåll och därefter tillbaka igen till Sandhamn utan rundning av Gotland. Den sista Visbyseglingen seglades 1939, då Jacob Wallenberg i sin R-10 "Refanut" för evigt erövrade Visbypokalen. Sommaren 1937 arrangerade KSSS den första egentliga kappseglingen som rundade Gotland med 42 deltagande yachter. Båtarna kom från Tyskland, Sverige, Polen, Finland, Litauen, England och USA. Banan på 250 distansminuter utgick från Visby, sedan ner till Ölands norra grund och vidare österut runt Hoburgen motsols runt Gotland och Gotska Sandön, med målgång utanför Visby.
Fleming Broman, Katter och Hermeliner, Narkotika på krogar som tvättar pengar och så vidare... Jacob d.ä kände ju i alla fall till Gustav Oscar och Ostasiat, dessutom så vann han 1939 på Raefanut genom att segla in i det billiga.. Kappseglingen "Visbyseglingen" anses vara föregångaren till nuvarande kappseglingen som på vissa banor rundar Gotland. Det var en populär kappsegling mellan större R-båtar och Skärgårdskryssare som KSSS arrangerade under 1920- och 1930-talen. Banan gick vanligtvis från Sandhamn ner till Visby där man gjorde ett uppehåll och därefter tillbaka igen till Sandhamn utan rundning av Gotland. Den sista Visbyseglingen seglades 1939, då Jacob Wallenberg i sin R-10 "Refanut" för evigt erövrade Visbypokalen. Sommaren 1937 arrangerade KSSS den första egentliga kappseglingen som rundade Gotland med 42 deltagande yachter. Båtarna kom från Tyskland, Sverige, Polen, Finland, Litauen, England och USA. Banan på 250 distansminuter utgick från Visby, sedan ner till Ölands norra grund och vidare österut runt Hoburgen motsols runt Gotland och Gotska Sandön, med målgång utanför Visby.https://www.ratsit.se/5563405470-Jordec_Ekonomikonsult_Aktiebolag
Gunnar Philipson var gift med Märta Philipson (1917–1997) som ärvde företagsimperiet efter makens bortgång 1970. År 1976 tvingades Philipsons att lämna över agenturen av Auto Union till Svenska Volkswagen. De hade haft agenturen sedan 1930-talet. I samband med att familjeföretaget Philipsons omstrukturerades i mitten av 1980-talet tillkom nya aktieägare med intresse för fastighetsförvaltning. Ett nytt moderbolag, som senare blev Arcona, bildades kring fastighetsintressena, och bilföretaget blev dotterbolag. Philipsons återförsäljarverksamhet av bilar stod på sin höjd i mitten av 1980-talet för att gradvis krympa. År 2011 uppgick de tre återstående anläggningarna i Falun, Karlstad och Örebro i den finska återförsäljaren Veho bil