"Det är en viktig båt som väntas anlända till Sundsvall i början av sommaren. ”En avgörande investering”, skriver skogsindustribolaget SCA i ett pressmeddelande och beskriver båten som en viktig förutsättning för den nya SCA-ägda containerhamn som togs i bruk förra året. Bogserbåten ”Drake” är ett muskelpaket. Nu ska Sundsvall kunna ta emot de riktigt stora fartygen, är det tänkt. Men uppfattningarna om affären går vitt i sär. När ST försöker reda ut turerna kring båtköpet är det en affär som å ena sidan hyllas av SCA och kommunen, medan den å andra sidan, samtidigt, är starkt ifrågasatt för att gynna det stora skogsbolaget. Jag finner kritiken som minst sagt förvånansvärd. Bakgrunden är att bogserbåten köps in för lånade pengar av det kommunala bolaget Sundsvalls Hamn AB i vilket SCA är minoritetsägare till 15 procent. Lånet står kommunen för till 85 procent medan SCA står för 15 procent. Magnus Svensson, vd för SCA Logistics, är nöjd med avtalet. Kritiken beskriver han som ett dolkhugg. I ett internt dokument som tagits fram av det kommunala moderbolaget Stadsbacken riktas kritik mot att SCA anses ”anmärkningsvärt” gynnat av sin roll som minoritetsägare i Sundsvalls Hamn AB. – Jag finner kritiken som minst sagt förvånansvärd, i synnerhet då den bygger på att undanhålla informationen om att kommunen säkrat att man inte förlorar pengar och att risken ligger på SCA. Det här är ett samarbete som är toppenbra. Det är win-win, i synnerhet för skattebetalarna men även för SCA, säger Magnus Svensson som är vd för SCA Logistics. Bakgrunden till dispyten är innehållet i dokumentet som den numera sparkade vd:n i Stadsbacken AB, Anders Johansson, tog fram i samband med att båtaffären skulle klubbas i kommunfullmäktige. Inför beslutet att låna upp 85 miljoner kronor till kommunens andel i båtköpet gick han och Stadsbacken ett steg längre och gick igenom innebörden av ett aktieägaravtal mellan SCA och kommunen som tecknades redan 2020. Han avtackades med en blomma av kollegor. Nu säger en person med insyn i hamnaffären att kommunens tålamod tröt när Stadsbackens vd, Anders Johansson, lyfte på den stenen. I den överenskommelsen styrdes även förutsättningar för den kommande båtaffären upp. – Att Anders Johansson lyfte på den stenen är nog en av de främsta orsakerna till att han fick lämna sitt jobb, säger en person med insyn i turerna. Det är en snårig historia. Motivet för aktieägaravtalet var att lägga fast långsiktiga villkor för Sundsvalls Hamn inför SCA:s beslut att investera en halv miljard i den nya containerhamn i Tunadal, som togs i bruk förra året. SCA som står för 80–90 procent av godstrafiken i hamnen skulle stå för bygget av den nya containerhamnen som sedan skulle arrenderas ut till det kommunala hamnbolaget. Så långt allt gott och väl, men reaktionen från Stadsbackens sida gällde inte i första hand det. Kritiken gällde villkoren i avtalet. SCA och Sundsvalls Hamn • Tunadalshamnen ägs av Sundsvalls kommun. • Kommunen har ett bolag som driver hamnen och tar ut avgifter. • Sundsvalls Hamn ägs till 85 procent av kommunen medan den ojämförligt största kunden – SCA – äger resten av aktierna, 15 procent. • SCA svarar för 80–90 procent av godsvolymer och intäkter i hamnen. • Den nya containerhamnen som byggts i anslutning till logistikparken ägs av SCA men arrenderas av Sundsvalls Hamn, i fjol för tio miljoner kronor. • SCA och Sundsvalls kommun har enats om att tillämpa självkostnadspris för hamnens kunder. • Avtalet mellan SCA och kommunala Sundsvalls Hamn gäller till 2049. I Stadsbackens interna PM konstateras, vilket också bekräftas av Sundsvalls Hamn i mejl till ST, att hamnbolaget i praktiken till följd av avtalet belagts med förbud att göra vinst. Bolaget ska tillämpa självkostnadspriser i hamnen, bestämdes det, och helst göra nollresultat. I det fall det ändå uppstår vinst i slutet av året ska den betalas ut till SCA som storkundsrabatt. ”Anmärkningsvärt”, skrev Anders Johansson till politikerna. I fjol betalade kommunala Sundsvalls Hamn ut 1,9 miljoner till sin enda storkund, SCA. Skulle hamnbolaget däremot göra förlust ska ägarna, enligt PM:et, stå för förlusten i förhållande till aktieinnehavet, det vill säga att kommunen ska stå för 85 procent och SCA för 15 procent. Vi har ett bra avtal med kommunen som syftar till att hjälpa varandra. Enligt SCA kommer den situationen emellertid aldrig att uppstå. Konstruktionen med självkostnadspris innebär enligt bolaget att Sundsvalls Hamn alltid kommer att kunna höja sina hamnavgifter så att det går jämnt upp. I fjol betalade kommunala Sundsvalls Hamn tio miljoner till SCA för arrendet av containerhamnen. Avgiften till skogsbolaget är till en början rabatterad med 50 procent men ska under en tioårsperiod stegvis höjas till fullpris. Sundsvalls Hamns vd, Johan Stenström, medger att hamnen har uppdraget att leverera ett nollresultat men att han bedömer bolagets prisnivå som marknadsmässig. – Jag skulle säga att vi ligger i nivå med andra hamnar, säger han. Magnus Svensson är starkt kritisk till hur deras avtal med kommunen beskrivits i det interna PM:et. SCA har eftersträvat långsiktiga villkor i hamnen och det har man fått. – Vi har ett bra avtal med kommunen som syftar till att hjälpa varandra så att resultatet ska bli så bra som möjligt på totalen, säger han. Även kommunalrådet Niklas Säwén (S) försvarar samarbetet och betonar att besluten tagits i bred politisk enighet i kommunen. Men är det inte så att SCA, som i fjol redovisade en vinst på sju miljarder, gynnas? – Avtalet handlar ju om att värna en bra hamnverksamhet i Sundsvall för vårt näringsliv, det är därför vi är majoritetsägare i hamnen och det handlar om att behöva fler jobb. Det finns ingen särskild rabatt för SCA utan en storkundsrabatt. Just nu finns bara en storkund i hamnen, men vi vill gärna ha fler. Om det blir fler storkunder så får de samma villkor. Att det sedan kan finnas olika uppfattningar bland enskilda om huruvida ett avtal är bra eller inte är fullt rimligt, säger Säwén. Gamla Bull dög inte längre. I höstas såldes den iväg för att ersättas av det nya muskelpaketet ”Drake” som ska klara de riktigt stora fartygen. Är det rimligt att SCA ska ta eventuell vinst medan kommunen ska stå för det mesta av en eventuell förlust? – Det är en värderande fråga och en förenklad bild, men det har funnits en bred enighet om att vi ska ha en hamn och utveckla Sundsvalls logistikpark, och möjliggöra den utbyggda containerhamn som SCA investerat i. Det har funnits avvikande synpunkter från enskilda tjänstemän i kommunen men vi i politiken – över blockgränser – tyckte annorlunda, säger Säwén."