"Jan Almgren, TT Publicerad 14:26 I ett pressmeddelande skriver konkursförvaltaren Mikael Kubu att det hittillsvarande upplägget där produktionen kunnat fortsätta tack vara den enda kvarvarande kunden Scania inte längre är hållbart. ”Detta upplägg är dock inte långsiktigt hållbart för en ensam intressent och därmed inte heller för konkursboet. Därför kommer det ske en långsam nedtrappning av battericellsproduktionen i Northvolt Ett med målet att avstanna den 30 juni”, står det i meddelandet. Konkursförvaltaren skriver dock att arbetet med att finna en köpare fortskrider. Det finns intressenter och spekulanter till de olika verksamheterna i Northvoltkoncernen och att samtal och förhandlingar pågår. Dessa är olika långt gångna rörande de olika verksamheterna. Dagens besked innebär att personal måste sluta, vilket de berörda kommer att få besked om på måndag, skriver Norran. Nu jobbar 900 personer på fabriken i Skellefteå. Produktionen vid Northvolts anläggning i Skellefteå har fortsatt efter konkursen den 12 mars i år. Det har varit möjligt eftersom Scania, som enda kund, fortsatt att köpa batterier och dessutom har betalat mer för dem än de gjorde innan konkursen. – Det är inte hållbart för oss att ta hela den här notan, säger Scanias presschef Erik Bratthall. Enligt honom rullar det tusentals Scanialastbilar med Northvoltbatterier på vägarna. – Alla våra kunder säger att det är riktigt bra batterier. Kan ni återvända som kund om en ny köpare av fabriken dyker upp? – Absolut. Men tyvärr så har ju konkursförvaltaren konstaterat att det är ingen köpare som står och knackar på dörren och kan ta över det här, säger Bratthall. SVT rapporterar att Scania i stället kommer att köpa batterier från den kinesiska tillverkaren CATL. Det är inget som lastbilstillverkaren vill kommentera, mer än att bolaget breddat sin leverantörsbas den senaste tiden. – Jag kan bara konstatera att det inte längre finns en enda producent i Europa som producerar den här typen av battericeller, säger Bratthall. Jan Almgren Följ skribent TT"