SS Pamir

2025-05-15
LAST OF THE WINDJAMMERS: ‘PAMIR‘. 1949
‘Pamir‘ was a steel-hulled, German-built, 4 masted barque. She was one of the last commercial sailing ships operating anywhere in the world and the very last to sale around Cape Horn.
She was launched in Hamburg in July 1905. She was almost 115 metres long with a 3020 Gross Register Tonnage. Her three main masts stood 51.2 metres above the deck and she carried 3,800 square metres of sails. She could reach 16 knots with a normal cruising speed of 8-9 knots.
She last sailed in September of 1957. On the 21st of that month, she was caught in Hurricane Carrie and was lost off the Azores in the middle of the North Atlantic. Only 6 of her crew of 86 survived.
THE HISTORIC STORY…
Pamir was one of the famous Flying P-Liners, operated by the Laeisz company. Their ship‘s names all began with P and were built for speed, hence the title.
The company initially specialised in the South American Nitrate trade but by the 1920s had diversified into a broad range of cargo. It was at this time that Pamir was sold the the Finnish ship owner Gustav Erikson, who put her to work carrying grain between Australia and Europe.
In 1941, Pamir was seized as a prize of war by the New Zealand government while in port at Wellington. She made a number of commercial voyages under the New Zealand flag: To San Francisco, to Vancouver and to Sydney. Her last voyage across the Tasman was from Sydney to Wellington carrying 2,700 tons of cement and 400 tons of nail wire.
After the war she was returned to the Erikson line, but by then Pamir had been outmoded and outclassed by modern bulk carriers.
As indicated above her last voyage was in September 1957.
◾️Please see comments below for a shot of her leaving Sydney in 1934 and a wonderful oil painting by Yasmina.
(photo source: Maritime Radio)


SISTA AV WINDJAMMARNA: ”PAMIR”. 1949
”Pamir” var en stålskrovad tyskbyggd 4 mastad bark. Hon var ett av de sista kommersiella segelfartygen i världen och de allra sista som såldes runt Kap Horn.
Hon sjösattes i Hamburg i juli 1905. Hon var nästan 115 meter lång med ett 3020 brutto register. Hennes tre huvudmaster stod 51,2 meter över däck och hon bar 3 800 kvadratmeter segel. Hon kunde nå 16 knop med en normal marschfart på 8-9 knop.
Hon seglade senast i september 1957. Den 21:a den månaden fångades hon i orkanen Carrie och försvann utanför Azorerna mitt i Nordatlanten. Endast 6 av hennes besättning på 86 överlevde.
DEN HISTORISKA HISTORISKA HISTORIEN...
Pamir var en av de berömda Flying P-Liners som drevs av Laeisz-bolaget. Deras fartygsnamn började med P och byggdes för fart, därav titeln.
Företaget specialiserade sig ursprungligen på den sydamerikanska nitrathandeln men hade på 1920-talet diversifierats till ett brett utbud av laster. Det var vid den här tiden som Pamir såldes den finländska redaren Gustav Erikson, som satte henne i arbete med att transportera spannmål mellan Australien och Europa.
1941 togs Pamir som krigspris av Nya Zeelands regering när han var i hamn i Wellington. Hon gjorde ett antal kommersiella resor under Nya Zeelands flagg: Till San Francisco, Vancouver och Sydney. Hennes sista resa över Tasman var från Sydney till Wellington med 2 700 ton cement och 400 ton spiktråd.
Efter kriget återlämnades hon till Erikson-linjen, men då hade Pamir blivit omodern och utklassad av moderna bulkfartyg.
Som angivits ovan var hennes senaste resa i september 1957.
◾️Vänligen se kommentarerna nedan för en bild på henne när hon lämnade Sydney 1934 och en underbar oljemålning av Yasmina.
(fotokälla: Sjöradio)

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram