Jag skriver för att begära en utredning av personalen i SOU 2025:48 ("Stärkt pandemiberedskap") och deras eventuella kopplingar till privata vinstintressen, särskilt inom läkemedelsindustrin, samt hur dessa kopplingar kan ha påverkat utredningens innehåll och slutsatser. Jag har tidigare lyft flera kritiska frågor i ett mejl till utredningen (bifogat som referens), bland annat gällande tillförlitligheten hos PCR-tester, covid-19-pandemins ursprung, vaccinbiverkningar, transparensen kring nödgodkända vacciner, ekonomiska incitament för vårdgivare och skillnaden mellan att dö "med" eller "av" covid-19. Dessa frågor har enligt min mening inte behandlats tillräckligt i utredningen, vilket väcker misstankar om att privata intressen kan ha påverkat dess inriktning. Folkhälsomyndigheten (FoHM), som sannolikt bidragit med underlag till SOU 2025:48, har haft kommersiella relationer med läkemedelsföretag som Pfizer och AstraZeneca genom vaccinupphandling under covid-19-pandemin. Dessutom har FoHM indirekta kopplingar till läkemedelsföretag via forskare från Karolinska Institutet (KI), som bidragit med expertis till myndigheten. Exempelvis har KI:s forskare samarbetat med Cobra Biologics i OPENCORONA-projektet för att utveckla ett DNA-vaccin mot covid-19 (Karolinska Institutet, 2024). Utredningens särskilda utredare, Jan Albert, är professor vid KI och har tidigare bidragit med expertis till FoHM under pandemin. Hans koppling till KI, som har dokumenterade samarbeten med vaccintillverkare, skapar en potentiell intressekonflikt, särskilt eftersom utredningen undviker att djupare analysera frågor som vaccinbiverkningar och transparens kring nödgodkända vacciner – ämnen som kan vara känsliga för läkemedelsindustrin. Vidare har det svenska hälso- och sjukvårdssystemets beroende av "just-in-time"-leveranser och brist på läkemedelsberedskap, som Riksrevisionen kritiserat sedan 2013, möjligen påverkats av privata intressen efter privatiseringen av Apoteket 2009 (Wikipedia, 2025). Detta kan ha skapat ett system där läkemedelsföretagens inflytande över folkhälsopolitiken är oproportionerligt stort, vilket ytterligare understryker behovet av att granska SOU 2025:48:s oberoende. Jag ber därför att JO utreder följande: Personalen i SOU 2025:48:s ekonomiska och professionella kopplingar till privata aktörer, inklusive läkemedelsföretag. Huruvida FoHM:s relationer med läkemedelsföretag har påverkat utredningens underlag och slutsatser. Om utredningens utelämnande av kritiska frågor (se bifogat mejl) kan kopplas till intressekonflikter eller påverkan från privata vinstintressen. Mitt mejl till utredningen bifogas för ytterligare kontext, och jag kan nås på martinstenso@gmail.com för eventuella kompletterande upplysningar. Med vänliga hälsningar, Martin Stensö Nytorgsgatan 36 116 40 Stockholm