Swedenborgs Lära & Nazisterna

2025-04-23
NannAI:
Individualiteten stod inte, och gör ännu inte, högt i kurs i vårt kollektivistiska konsensusland: Swedenborg levde långa tider i London. (AI) Nazisternas inställning till Swedenborgs lära (det vill säga Emanuel Swedenborgs teologiska och filosofiska tankegods) var varken entydig eller systematiskt utvecklad, men vissa aspekter kan belysas:

1. Ideologisk distans
Swedenborgs lära var i grunden kristet-mystisk, med fokus på inre andlig utveckling, himmel och helvete, och en djup symbolik kring Bibeln. Detta stod i tydlig kontrast till den materialistiska, nationalistiska och ofta antikristna hållning som många centrala nazistiska ideologer förfäktade.
• Nazistisk ideologi förespråkade ofta ett sekulariserat eller neopaganistiskt världsåskådningssystem, där kristendom sågs som svag eller som ett uttryck för judiskt eller icke-ariskt inflytande.
• Swedenborgs lära, med dess universella humanism och individualistiska andlighet, passade inte väl med den totalitära och kollektivistiska andan i nationalsocialismen.

2. Anekdotiska undantag
Det finns indikationer på att enskilda nazister eller personer i Tredje rikets kulturkretsar kunde ha intresse för Swedenborgs skrifter, särskilt i den esoteriska eller ockulta riktningen (t.ex. inom SS:s mystiska kretsar), men det var inte officiell doktrin.
• Heinrich Himmler och vissa delar av SS intresserade sig för mystik, runor, reinkarnation och germansk andlighet, men det finns inte bekräftade belägg för att Swedenborg skulle ha haft någon betydande plats där.
• Swedenborgs fokus på inre frihet och en icke-dogmatisk teologi gjorde honom snarare till en ideologisk främling i det nazistiska sammanhanget.

3. Den nya kyrkan (swedenborgianism)
Den internationella swedenborgianska rörelsen (”The New Church”) fanns i både Storbritannien, USA och Sverige. Den hade inga som helst kopplingar till nazismen, och var i regel snarare avvisande till totalitära ideologier. I Tyskland var rörelsen liten och perifert aktiv, utan politisk betydelse under 1930–40-talen.

Slutsats:
Nazisterna var i allmänhet ointresserade eller negativt inställda till Swedenborgs lära, då den inte passade in i deras ideologiska ramverk. Den betraktades sannolikt som irrelevant, potentiellt farlig för sin betoning på personlig frihet och andlig individuell utveckling, och stod i kontrast till den nationalistiska, rasideologiska kollektivismen som nazismen förespråkade.

Självklart – här följer en samlad redogörelse, nu med betoning på Swedenborgs relation till Polhem:

Emanuel Swedenborg (1688–1772) var under första halvan av sitt liv en högutbildad, internationellt inriktad naturvetare, ingenjör och ämbetsman, knuten till den svenska statens tekniska reformsträvanden. Han verkade under flera decennier i nära samarbete med Bergskollegium och var en viktig aktör i det svenska gruvväsendets utveckling – innan han senare i livet helt övergick till teologi och andevetenskap.

Förälskelsen i Emerentia Polhem
Swedenborg blev i unga år förälskad i Emerentia Polhem, dotter till uppfinnaren och industriorganisatören Christopher Polhem. Under flera års tid vistades Swedenborg regelbundet i Polhems hem – både för yrkesmässigt samarbete och som gäst i familjen.
Han friade till Emerentia, men fick avslag, troligen av Polhem själv. Swedenborg nämner detta senare i livet som sin enda verkliga kärlek, och han gifte sig aldrig. Det romantiska avståndstagandet tycks ha fått ett djupare psykologiskt och existentiellt avtryck, något som biografisk forskning ofta lyfter fram.

Teknisk vänskap – och brytning
Under lång tid var Swedenborg och Polhem professionellt och socialt nära förbundna. Swedenborg deltog i Polhems ingenjörsprojekt, vistades i Stjärnsund (Polhems tekniska centrum), och rörde sig i den tekniska elitkretsen kring honom. Han var en lärjunge, samtalspartner och praktisk aktör inom projekt som rörde gruvmekanik, vattenkraft och automatkonstruktioner.
Men relationen försämrades med tiden. Orsaken var troligen kombinationen av personlig rivalitet, ideologiska skillnader och Swedenborgs ökande intellektuella självständighet. När Swedenborg i växande grad formulerade egna tekniska och naturvetenskapliga idéer, kom detta i konflikt med Polhems dominerande roll. Vänskapen bröts, och en ömsesidig kyla infann sig mellan de två – trots deras tidigare decennielånga närhet.

Bergskollegium och brist på upphöjelse
Swedenborg tjänstgjorde under lång tid som assessor i Bergskollegium, där han utarbetade omfattande tekniska förslag och innovationer – särskilt inom gruvdrift, pumpteknik, och metallurgi. Han utformade teoretiska system för materia, kraft och geologi, ofta på ett sätt som föregrep 1800-talets naturvetenskap.
Men trots sin lojalitet och innovationsrikedom blev han aldrig adlad, befordrad eller offentligt erkänd i proportion till sina insatser. Detta kan ha berott på:
• hans okonventionella kombination av vetenskap och filosofi
• hans brist på hovnära nätverk
• det kyliga avståndet till personer som Polhem, som hade större institutionellt inflytande.
Studieresor till kontinenten
Mellan 1710 och 1736 företog Swedenborg återkommande studieresor till Europas främsta tekniska centra, inklusive:
• England, Holland, Frankrike, Tyskland och Italien
• Syftet var att inhämta den senaste tekniska och vetenskapliga kunskapen
• Han träffade kända tänkare och vetenskapsmän (t.ex. Halley) och förde hem ritningar, instrument och begrepp till svensk teknik och gruvdrift.
Swedenborg blev därmed en central kunskapsförmedlare mellan Europa och Sverige, långt innan denna roll blev vanlig i det sena 1800-talets teknikutbyte.

Sammanfattning
Swedenborg var under sina aktiva ingenjörsår en dedikerad reformator inom svensk teknik, med djup förankring i Christopher Polhems nätverk – tills relationen med Polhem bröts. Hans förälskelse i Emerentia Polhem och den avvisning han mötte blev en livsformande händelse, parallellt med att han, trots sin tekniska briljans och sina omfattande kontinentala studier, inte fick det erkännande han förtjänade. Dessa erfarenheter bidrog sannolikt till hans vändning inåt, mot det andliga och filosofiska.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram