"Nu ska sanningen in på amerikanska museer, enligt Donald Trump som skrivit en presidentorder som sänder chockvågor genom kulturinstitutionerna. Museisektorn har blivit för woke. Det är andemeningen i Donald Trumps order ”Restoring truth and sanity to American history”. Han går särskilt till attack mot anrika Smithsonian – världens största museikomplex, med 21 museer och ett antal forsknings- och utbildningscentra, som han menar påverkats för mycket av ”splittrande, rascentrerad ideologi”. Nu har vicepresident JD Vance fått uppdraget att ta itu med ”olämplig ideologi”. Smithsonian ska åter bli en symbol för ”amerikansk storhet” som kan ingjuta stolthet i amerikaners hjärtan. Ambitionen förvånar knappast någon. Politiker som vill styra sitt land i mer auktoritär riktning attackerar gärna kultur- och utbildningsinstitutioner, eftersom de kan vara platser för motstånd och ifrågasättande. Kritikerna talar om ”whitewashing” Att ta makten över historieskrivningen, genom att exempelvis ge sig på museer, är också ett välkänt grepp. – Här handlar det om att använda historien till att stärka amerikansk identitet och nationalkänsla, säger Tobias Harding, professor vid Universitetet i Sørøst-Norge som forskar om kulturpolitik. Kritikerna talar om ”whitewashing” – alltså att vita amerikaners identitetsbyggande och självkänsla ska stärkas. – Det är amerikaner som identifierar sig med en historia som de upplever som ifrågasatt. En traditionell, okritiskt positiv berättelse om USA:s historia. Bland Trumps supportrar finns en utbredd uppfattning om att kulturvärlden under 2000-talet ägnat för stor uppmärksamhet åt mindre ärofyllda delar av den amerikanska historien, som slaveriet och behandlingen av urfolk. – Det är en historia som kan vara svår och konfliktfylld att hantera, på samma sätt som minnet av andra världskriget kan vara svårt att hantera i delar av Europa, säger Tobias Harding. Traditionellt har museer ofta använts för att berätta om nationens heroiska och harmoniska förflutna. Även i demokratiska länder kan idéer om att stärka den nationella självbilden finnas som en bottensats i kulturpolitiken. Men i den demokratiska världen har museerna rört sig bort från den nationalistiska berättelsen. De senaste decennierna har så kallat kritiskt kulturarvsarbete haft starkt genomslag. Det har handlat om att problematisera och lyfta fram besvärliga sidor av historien i ljuset – exempelvis kolonialism och förtryck. Och Smithsonian har varit exemplariskt i sitt arbete, säger Björn Magnusson Staaf, arkeolog och museolog vid Lunds universitet. – De har arbetat med det man på tyska kallar Vergangenheitsbewältigung, alltså förmågan att minnas och bearbeta sin historia, på ett sätt som är både inspirerande och föredömligt. Han menar att museisektorn allmänt också blivit bättre på bredda historien, och exempelvis lyfta in fler gruppers perspektiv. – Museiarbete är något som hela tiden måste utvecklas, eftersom den historiska forskningen förändras och vi får nya förståelsehorisonter. Även om Trumps attack på Smithsonian inte kommer som en överraskning så sänder den ändå chockvågor över museisektorn världen över. Inte minst för att Trumps order andas detaljstyrning; han slår bland annat ner på den pågående konstutställningen ”The Shape of Power: Stories of Race and American Sculpture”. Museichefen har nu avgått I sin order nämner presidenten dessutom särskilt två museer under Smithsonians paraply: The National Museum of African American History and Culture och ett planerat kvinnohistoriskt museum. Chefen för The National Museum of African American History and Culture har nu avgått. – På det museet har man till exempel arbetat med kampen för medborgerliga rättigheter för afroamerikaner, och hur de har kunnat bli en del av landet. Det är ju en väldigt stark – och i ett övergripande perspektiv positiv – berättelse, även om det finns en mörk och sårig grund, säger Björn Magnusson Staaf. Men berättelsen om kampen för medborgerliga rättigheter har också kopplingar till konflikter som skakar USA i dag, och diskussioner om rasism och diskriminering. Den är ett exempel på hur förståelsen av det förflutna kan hänga ihop med laddade samtidsfrågor. Eftersom Smithsonian till stor del finansieras med statliga medel har Trump möjlighet att straffa kulturinstitutionen med indragen finansiering om den inte följer hans påbud och gör upp med det han kallar ”frätande ideologi”. Trumps order får nu många historiker att dra paralleller till fascistiska regimer. David Blight, ordförande för The Organization of American Historians, säger till The Guardian att han läser presidentens order som en krigsförklaring mot amerikanska historiker, museikuratorer och flaggskeppet Smithsonian. – Denna order pekar mot att man försöker göra om kulturinstitutioner till propagandainstitutioner, säger Tobias Harding. Mångfaldsarbetet avvecklas Trump har också skrivit en order om att federala DEI-satsningar, alltså arbete för mångfald, rättvisa och inkludering, ska bort. Det har resulterat i att Smithsonian och National Gallery of Art avvecklar sådant arbete. – Det finns ju hos bland andra Trump och hans anhängare en idé om en wokedominans som helt genomsyrar kultursektorn. Situationen är mer komplicerad och nyanserad än så. Men det är klart att vissa perspektiv under de senaste årtiondena har haft ganska stor betydelse, säger Tobias Harding. Han konstaterar att bland annat postkoloniala perspektiv har haft stort genomslag i museisektorn under 2000-talet. – Man kan tycka mer eller mindre bra om sådana perspektiv. Man kan tycka att det har blivit för dominanta, eller att de borde vara mer dominanta, säger Tobias Harding och tillägger att detta också debatterats. I Sverige har vi bland annat haft den så kallade museidebatten, som Ola Wong satte fart på i SvD 2017, med en serie kritiska artiklar om Världskulturmuseet. Debatten handlade bland annat om i vilken mån historiska museer ska fokusera på samtidsfrågor och vilken typ av perspektiv och expertis som ska prioriteras. – Det är en legitim demokratisk diskussion, säger Tobias Harding och tillägger att museers arbete naturligtvis ska granskas och diskuteras. Men att diskutera huruvida museer blivit för woke är något helt annat än att med politisk makt gå in och detaljstyra museers arbete. – Trump använder väldigt hårda maktmedel. Hans order handlar inte om att skapa diskussion utan om att stoppa diskussion."