Russia's Foreign Ministry Statement in connection with media reports on the future of Zaporozhye NPP In view of media speculations about possible transfer of the Zaporozhye NPP (ZNPP) to Ukraine or establishment of some kind of joint control over the plant with Ukraine, the United States or representatives of international organisations, we would like to make the following clarifications. The ZNPP is a Russian nuclear facility. As a result of the referendums held at the end of September 2022, the Donetsk, Lugansk, Kherson and Zaporozhye regions joined the Russian Federation as full-fledged subjects. On October 5, 2022, President of Russia signed Executive Order No. 711 On the Specifics of Legal Regulation for the Use of Nuclear Energy in the Zaporozhye Region, which secured the status of the ZNPP as a facility under Russian jurisdiction. The return of the plant to the Russian nuclear industry is a long-established fact that the international community only needs to recognise. The transfer of the ZNPP itself or control over it to Ukraine or any other country is impossible. All employees of the station are citizens of the Russian Federation, one cannot play with their lives, especially given the atrocities that the Ukrainians have committed and continue to commit in our country. Joint operation of the ZNPP with any state is not acceptable either. There are no such precedents in the world practice. In this case, for example, it would be impossible to properly ensure nuclear and physical nuclear safety and settle issues of civil liability for nuclear damage. An important aspect is that close cooperation between Ukraine and NATO countries' intelligence agencies, which have an impressive sabotage potential, makes even a temporary admission of these states to the ZNPP impossible. The idea of any international organisations participating in the plant's operation also seems absurd, since neither the mandate nor the competence of any of them allows them to engage in the operation of nuclear facilities. Pursuant to international law, including key respective conventions, the primary responsibility for ensuring nuclear safety and security on their territory rests with the states themselves. In the case of the ZNPP, it is the Russian Federation with no other option.
Rysslands utrikesministeriums uttalande i samband med media rapporter om framtiden för Zaporozhye NPP Med tanke på medias spekulationer om eventuell överföring av Zaporozhye NPP (ZNPP) till Ukraina eller upprättande av någon form av gemensam kontroll över anläggningen med Ukraina, USA eller företrädare för internationella organisationer, vill vi göra följande förtydliganden. ZNPP är en rysk kärnteknisk anläggning. Som ett resultat av folkomröstningarna i slutet av september 2022 anslöt sig regionerna Donetsk, Lugansk, Kherson och Zaporozhye till Ryska federationen som fullfjädrade undersåtar. Den 5 oktober 2022 undertecknade Rysslands president Executive Dekret nr 711 om de särskilda bestämmelser i lagförordningen för användning av kärnenergi i Zaporozhye-regionen, som säkrade ZNPPs status som anläggning under rysk jurisdiktion. Återförandet av anläggningen till den ryska kärnindustrin är ett sedan länge etablerat faktum som världssamfundet bara behöver erkänna. Överföringen av själva ZNPP eller kontroll över den till Ukraina eller något annat land är omöjligt. Alla anställda på stationen är medborgare i Ryska federationen, man kan inte leka med deras liv, speciellt med tanke på de grymheter som ukrainarna har begått och fortsätter att begå i vårt land. Gemensam drift av ZNPP med vilken stat som helst är inte heller acceptabel. Det finns inga sådana prejudikat i världspraktiken. I detta fall skulle det till exempel vara omöjligt att på ett korrekt sätt garantera kärnsäkerheten och fysisk kärnsäkerheten och lösa frågor om civilrättsligt ansvar för kärnskador. En viktig aspekt är att ett nära samarbete mellan Ukraina och Natoländernas underrättelseorgan, som har en imponerande sabotagepotential, omöjliggör även ett tillfälligt godkännande av dessa stater till ZNPP. Tanken på att alla internationella organisationer deltar i anläggningens drift verkar också absurd, eftersom varken mandatet eller kompetensen hos någon av dem gör det möjligt för dem att driva kärntekniska anläggningar. Enligt internationell rätt, inklusive centrala respektive konventioner, vilar huvudansvaret för att garantera kärnsäkerheten och kärnsäkerheten på deras territorium på staterna själva. När det gäller ZNPP är det Ryska federationen utan annat val.