https://www.svd.se/a/PpLz5e/chefen-for-nya-slussen-slutar-pa-upploppet Peter Svärd, som varit chef för Nya Slussen sedan byggstarten för tio år sedan, slutar på upploppet av projektet. Han säger till SvD att det inte ligger någon dramatik bakom beslutet: ”Ingen är oumbärlig.” Sedan 2015 har Peter Svärd vid Stockholms stads exploateringskontor varit projektchef för Nya Slussen. Han har genom åren sett projektet kontinuerligt försvåras, försenas och fördyras. Även den biträdande chefen Lisa Jacobson lämnar projektet, som tidningen Byggindustrin var först att berätta om. Bygget av den 300 meter långa bussterminalen i Katarinaberget, med sex ankomstplatser, 17 avgångsplatser och uppställningsplats för 20 bussar, har utgjort den största hämskon och fått pendlare från Nacka och Värmdö att härdas. Sedan i somras finns en tillfällig bussterminal på Stadsgården, som innebär en cirka 800 meters promenad till Slussens tunnelbana. I en lägesrapport för två år sedan förklarades förseningarna bland annat med ”ökad kravställning kopplat till anläggningens funktion och kvalitet”, ”underskattande av projektets komplexitet” samt ”logistiska utmaningar”. I slutet av december rapporterade SvD att kostnaderna för projektet bedömdes öka med 657 miljoner kronor, från 5 807 miljoner kronor till 6 464 miljoner kronor. Det är fem gånger mer än den ursprungliga beräkningen. Anton Fendert (MP) slutade I januari kom också beskedet att ansvarige trafikregionrådet Anton Fendert (MP) lämnar sin post. Den 9 mars ska en ersättare väljas för kollektivtrafiken på Miljöpartiets Stockholmsdistrikts årsstämma. Peter Svärd tonar ner sin egen sorti: – Jag är hyfsat stolt över vad vi åstadkommit. Tio år är en lång tid. Jag har försökt tänka på när det skulle vara ett bra läge att sluta. Ingen är oumbärlig, säger han. Tillsammans med biträdande chef Lisa Jacobson ska Peter Svärd starta ett konsultföretag i branschen. Han slutar officiellt den 31 augusti. Slussens projektchef Peter Svärd. Arkivbild. Slussens projektchef Peter Svärd. Arkivbild. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Nya Slussen, berättar att en annons om ny projektchef gått ut i dagarna. – Vi tycker det är jättetråkigt att de två slutar, men vi har förståelse för att man vill gå vidare. Det är en bra tidpunkt, vägen framåt är ritad och det finns en robust tidplan för att köra det här i mål, säger hon. I månadsskiftet augusti/september räknar man med att kunna lämna över bussterminalen med alla färdigställda installationer till Trafikförvaltningen. De har i sin tur sagt att man behöver fem och en halv månad på sig att trimma anläggningen innan alla SL-resenärer kan dra nytta av den. Det skulle innebära att den första bussen rullar ut från Katarinaberget om ungefär ett år. Den sista stora entreprenaden i projektet startade i september 2024. Den handlar om en överdäckning av Stadsgårdsledens östra del, som blir en del av Slusstunneln. Ovanpå byggs Katarinaparken och så småningom även Nobel center och kontorshus. – Den totala trafiklösningen med alla broar och omläggningar av trafiken beräknas vara klar först 2028/29, säger Eva Rosman.