Nämen har man sett, vilken spelväxling... föregångsmannamässigt.
https://www.svd.se/a/0Vzvv0/scania-koper-del-av-northvolt "Lastbilsjätten Scania köper fabrik av konkurshotade Northvolt. Det är anläggningen i Polen som kommer att köpas, erfar SvD. Affären väcker frågan om Scania ska ta över hela Northvolt. Batterijätten i norr kämpar för sin överlevnad. I det läget kliver Scania in och blir en allt viktigare partner. Bolaget kommer köpa Northvolts fabrik i Gdansk, enligt en överenskommelse som offentliggörs senare idag. Northvolt har sedan i september förra året letat efter nya ägare till anläggningen, som en del i arbetet med att snabbt få in mer kapital. Hur länge Scania har funnits med i förhandlingarna är oklart. Enligt SvD:s källor betalar Scania en mindre summa pengar, sannolikt under 100 miljoner kronor. Alltså inte i närheten av det belopp som Northvolt investerade i samband med att man tog beslut om byggstart i Polen. Det skedde 2021 och beloppet var då 1,6 miljarder, vilket skulle sysselsätta över 500 personer. Northvolts polska fabrik skiljer sig från den i Skellefteå. Här tillverkas hela batterisystem i stället för battericeller. Kunderna är stora industribolag som tillverkar borriggar och gaffeltruckar. Skrev ner innehavet Försäljningen sker samtidigt som Northvolt befinner sig i kris. Förra året var en ekonomisk katastrof. Företaget redovisade ett skuldberg på nästan 60 miljarder kronor. Detta tvingade Northvolt att söka amerikanskt konkursskydd. Det skedde i slutet av november. Den processen innebar att många av de befintliga ägarna – såsom de svenska AP-fonderna – skrev ner sitt innehav till noll. Nu letar Northvolt med ljus och lykta efter nya ägare och en långsiktig finansieringslösning. Scania har i det sammanhanget nämnts som en tänkbar kandidat. Man finns redan med i ägarlistan och bolaget har ställt upp med ett specialdesignat lån på 1,1 miljarder kronor. Syftet är att hålla Northvolt flytande under den pågående rekonstruktionen i Texas, USA. Men Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, är tveksam till Scania som ny huvudägare i Northvolt. – Det skulle i så fall vara Scanias ägare, Volkswagen, som köper Northvolt. Men det bedömer jag som ytterst osannolikt. VW har enorma problem på hemmaplan. Det är inte läge för dem att göra en storaffär i norra Sverige just nu. Kinesiska bolag intresserade Ett annat scenario är att någon av de stora batterijättarna i Kina tar över hela det svenska batteribolaget – eller åtminstone blir en betydande ägare. Två kinesiska bolag som i så fall är aktuella är marknadsledande Catl och BYD. Tillsammans har de över 50 procent av marknaden för elbilsbatterier. Hampus Engellau tror att de kinesiska bolagen nog skulle vara intresserade. – Dels är man dokumenterat duktiga på det här, vilket kanske inte har varit fallet för Northvolt. Dels vill man säkert få en tydligare Europa-stämpel på sin verksamhet. BYD planerar ju att bygga en fabrik i Ungern. Men ny svensk lagstiftning kan sätta käppar i hjulet för en kinesisk entré i Northvolt. Så sent som i oktober blev det rubriker när ”ISP” sa blankt nej till planerna på en Kinaägd fabrik i Timrå, som skulle tillverka material till elbilsbatterier likt de som produceras av Northvolt i Skellefteå. Förkortningen ISP står för inspektionen för strategiska produkter och är den anonyma men mäktiga svenska myndigheten som ska granska och godkänna utländska investeringar i känsliga produkter och infrastruktur. Greger Ledung är batteriexpert på Energimyndigheten. – Jag utesluter inte helt ett kinesiskt ägande i Northvolt. Varje investering prövas från fall till fall. Hemmakänsla i Skellefteå Kinakännaren Frédéric Cho, vice ordförande i Sweden-China Trade Council, är också försiktigt positiv till att ett asiatiskt bolag kliver in. Det kan antingen vara från Japan, Kina eller Sydkorea. Panasonic och LG Chem har nämnts i sammanhanget. – Men jag tror att alla de här kommer kräva ett relativt stort ägande i så fall, minst 50 procent. Det vill säga att man bildar den typ av joint venturebolag som Kina satte upp när utländska investerare först kom till Kina, säger Frédéric Cho. Han tror också att en kinesisk ägare snabbt skulle känna sig hemma i Skellefteå. – De flesta maskinerna på Northvolt och även övrig utrustning kommer ju från kinesiska bolag."