Även om ormen kan ha ett dålig rykte i många västerländska kulturer, är djuret faktiskt ett hyllat och vördat djur på det östra halvklotet. Och dess år förväntas bli ett år av positiv omvandling när människor släpper taget om det gamla – om de är villiga att gå vidare.
Det handlar om att "avskaffa toxicitet i personlighet, i karaktärsdrag", säger Jonathan H. X. Lee, en professor i asiatiska språk vid San Francisco State University vars forskning delvis fokuserar på kinesisk folklore.
"Det är att avskaffa egot, släppa taget om det förflutna, släppa taget om ilska, släppa förlorad kärlek", sa Lee. "Det här är året då den typen av tillväxt - personlig och makro, intern och extern - är mycket möjlig."
Lee säger att ormen är ett gynnsamt tecken för inre arbete, oavsett om det är att släppa orealistiska förväntningar på nära och kära eller att bli av med dåliga vanor.
Ormen, som matchar åren för människor födda 1941, 1953, 1965, 1977, 1989, 2001, 2013 och 2025, är oftast förknippad med intelligens, motståndskraft och kärlek, sa Lee. Och människor födda under dessa år tros göra "vad som krävs för att uppnå ett mål."
"De är kända för att ha denna medfödda potential att bli riktigt framgångsrika, eftersom de kan tänka utanför ramarna, och de kommer att uthärda och de kommer att hålla ut", sa Lee.
Närmare bestämt är det här året för träormen, med träelementet som har en djupgående betydelse över de tre stora organiserade kinesiska religionerna. Inom daoismen är träet ett tecken på att återgå till sitt naturliga tillstånd eller sanna natur, medan det i konfucianismen symboliserar att bli en mer polerad person. Inom buddhismen är det förknippat med att släppa taget för att växa.
De positiva egenskaperna som är knutna till ormen är förankrade i två folkloreberättelser, förklarade Lee. I berättelsen om skapandet av den kinesiska zodiaken var ormen en gång en fyrbent, glad varelse som blev arg efter att andra djur isolerade honom på grund av hans utseende. Ormens ilska förvandlades till fysiologiska förändringar, som växande huggtänder, och fick honom att väsa på de andra varelserna när han skyllde Jadekejsaren för att ha skapat honom på det sättet.
Ordet nådde Jadekejsaren, som straffade honom genom att ta bort hans ben. Den himmelske härskaren lovade att om ormen vann en tävling mot de andra djuren, vilket så småningom skulle diktera zodiakens ordning, kunde ormen vinna ett pris och potentiellt få tillbaka sina ben.
Även om ormen inte vann, hamnade han på sjätte plats och imponerade på kejsaren med sin uthållighet och hängivenhet. Härskaren gjorde honom till ett av zodiakens 12 djur. Loppet förändrade ormens väg på andra sätt också.
"Han lärde sig att kontrollera sin ilska. Men eftersom den ilskan varit en del av honom så länge, hade han en längtan efter att gå ut och skada och bita, sa Lee. "När det hände, skulle han förbli isolerad och ... han skulle växa ur sin gamla hud för att släppa taget om det förflutna." Ormen förknippas också med kärlek.
I en återberättelse av "Legend of the White Snake", en av Kinas fyra stora folksagor, blir en odödlig vit orm, förklädd till en jungfru, kär i en man. Mannen dör när han upptäcker hennes sanna identitet, vilket får henne att stjäla från odödlighetens träd i ett försök att återuppliva honom. Men när hon fångas på bar gärning av kejsaren som vaktade det mystiska trädet, förklarar hon att hennes kärlek till mannen sträcker sig över tusentals år eftersom han hade räddat hennes liv tidigare.
"De hade den här kosmiska anslutningen liv efter livstid," sa Lee.
Kejsaren blev så rörd av kärlekshistorien att han uppmuntrade henne att gå och rädda sin man.
"För människor som växer upp i den här typen av kulturlandskap med den här typen av berättelser och folklore är ormen en representation av kärlek," berättar Lee.