Populärt tema för dagen.... han vet ju lustigt nog vem jag är
https://www.svd.se/a/mPaJW4/arkebiskop-martin-modeus-om-sveriges-andliga-beredskap "Uppsala domkyrkas orangeröda tegel lyser upp i takt med att morgonsolen stiger. Nästan 800 år gammal står den, Nordens största kyrka, nyrenoverad och stadig. I anslutning till kyrkan ligger ärkebiskopsgården, där ärkebiskop Martin Modéus tar emot SvD fem dagar efter att han lett en morgonandakt under rikskonferensen Folk och Försvar. – Här har ärkebiskopar bott sedan slutet av 1600-talet, berättar han. Under konferensen i Sälen upprepades många av de budskap som tagit stor plats i den politiska debatten de senaste åren. Osäkert läge för Sverige. Krig i vårt närområde. Ett aggressivt Ryssland och ett behov av ökad beredskap hos svenskarna. Andlig beredskap I den nya, uppdaterade broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” ges exempel på vad en sådan beredskap kan bestå av. Du bör bland annat ha dunkar med vatten hemma liksom en icke eldriven radio. Praktisk och konkret. Men under Martin Modéus – Svenska kyrkans främsta företrädares – morgonandakt i Sälen lyftes vikten av ett annat slags beredskap. Den andliga. Ärkebiskopsgården i Uppsala är uppförd på källaren till ett tidigare domprosthus med anor från 1300-talet. Huset är något av en institution – liksom Svenska kyrkan. – Tittar man på hur det står till med samhällsinstitutioner över landet så ser man att på väldigt många ställen att skolan är nedlagd, polisen är borta, banken och posten är borta. Men kyrkan finns kvar, säger Martin Modéus. – Vi har därmed en närmast unik position i samhället vad gäller institutionell närvaro, och i och med det har vi också en viktig roll förstås i beredskapsarbetet. Ett djupt steg Den konkreta, materiella närvaron kyrkan har över landet skapar enligt ärkebiskopen en sorts trygghet i samhället. Men hur är det med det icke-materiella då, den andliga beredskapen? Vad är det ens? – Det handlar om förmågan att stå fast och uthållig på ett djupare plan i tider av påfrestningar. Att stärka och hjälpa människor stå fast inte bara i det materiella eller psykologiska, utan ett steg som är ännu djupare, säger Martin Modéus. Han poängterar att begreppet inte är nytt, att andlig beredskap är något man arbetade med redan under andra världskriget. – Den senaste tiden har begreppet inte funnits på radarn, men jag tänker att det är bra att tala om det också. Det handlar dock inte om att ersätta det ena med det andra, utan om att skapa en fullständigare beredskap i samhället. Medan viss beredskap handlar om just konserver, varningssystem och skyddsrum jobbar den andliga varianten med människans djup, berättar Modéus. – Det är grunden vi behöver stå på när allt annat vacklar. Det är både en individuell beredskap och en beredskap för gemenskapen i landet. Hur stärks samhället av en god andlig beredskap? – Jag tror att samhället blir tryggare och mer motståndskraftigt. Vi får mer redskap att hantera den rädsla som är fullständigt naturlig när vi står inför hot och jag tror också vi får en större möjlighet att klara av påfrestningar. Andliga försvarslinjer Vad andlig beredskap innebär kan fortsatt upplevas något svävande, varför ärkebiskop Martin Modéus försökt konkretisera genom något han kallar ”andliga försvarslinjer”. – Den första handlar om att bevara vår mänsklighet och därmed också sin motståndares mänsklighet. I det var ju Jesus väldigt radikal i det han säger: ”Be för dina fiender.” – Den andra är att vägra bli en spegelbild av andras ondska och inte ta till det orätter man själv kanske utsatts för. – Den tredje är att bevara ansvarskänslan i allt man gör. Martin Modéus har varit Svenska kyrkans ärkebiskop sedan 2022. Kan det framstå som provocerande, att uppmana till att bevara fienders mänsklighet och lyfta Jesu ord om att ”be för sina fiender”? – Det är väldigt provocerande, svarar ärkebiskopen snabbt. – Jesus säger det han säger och det är provocerande och har varit provocerande genom hela världshistorien. Men jag kan inte se att det finns något annat sätt att så att säga arbeta med sig själv. Samtidigt tror jag det är väldigt viktigt att inte använda orden moraliserande, eller säga att ni borde göra si eller så. Den fjärde andliga försvarslinjen handlar om något Modéus återkommer till. Att bevara fredens perspektiv. Han knyter an till ord Paulus använder i första Korinthierbrevet: tro, hopp och kärlek. ”Se ljuset i mörkret” Kopplat till hoppet säger han att det är viktigt att ”orka och kunna se längre än nuets fruktansvärda händelser.” – Om vi är i det allra värsta måste vi fortfarande kunna hålla blicken på fred, försoning, framtiden. Att se ljuset i mörkret. Freden får dock inte komma till vilket pris som helst, enligt Modéus. Till exempel vad gäller Ukrainas fred måste den bestämmas av ukrainarna själva. – Och vi måste stå bakom Ukraina i det här oerhört svåra läget de befinner sig i. Det är väldigt viktigt att det inte blir någon sorts tryck på dem, det är inte det jag är ute efter. Det råder inte fred i Sverige. Det sa statsminister Ulf Kristersson (M) på Folk och försvar, dagen innan ärkebiskopens morgonandakt. Året dessförinnan konstaterade ministern för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin (M), att det kan bli krig i Sverige. Är den politiska diskursen en anledning till att du lyfter fredens perspektiv, hoppet och framtidstron? – Jag vill inte recensera den politiska diskursen. Människor har olika ansvarsområden och utifrån det tillför man olika perspektiv, säger Martin Modéus. Det är viktigt att inte ge sig på eller vända sig emot varandra, konstaterar Modéus. I stället bör man ha ett sammanhållande perspektiv och fråga sig ’vad kan jag tillföra?’ – där det andliga är något kyrkan kan tillföra. – En del tillför medperspektiv och en del motperspektiv, men vi måste se på varandra som tillgångar i det här läget. Det ska vi alltid göra, men det är som allra tydligast nu."