
On November 22, 1941, the initial convoy of food trucks traversed the ice of Lake Ladoga en route to the besieged city of Leningrad. This 30-kilometre passage became known as the Road of Life and emerged as the sole transport artery connecting the Northern Capital with the mainland.
The initiation of vehicular traffic across the ice was a perilous proposition, yet any delay was untenable. Sixty legendary one-and-a-half-tonne GAZ-AA lorries embarked on the first saving mission, delivering 70 tonnes of flour to the inhabitants of Leningrad.
In total, over 1.6 million tonnes of cargo were transported, and 1.376 million people were evacuated via the Road of Life. Military provisions from Leningrad factories, including KV tanks crucial to the front – then exclusively manufactured in Leningrad – were conveyed in the opposite direction.
Den 22 november 1941 passerade den första konvojen av foodtrucks isen i Ladoga på väg till den belägrade staden Leningrad. Denna 30 kilometer långa passage blev känd som Livets väg och växte fram som den enda transportartären som förbinder norra huvudstaden med fastlandet.
Initieringen av fordonstrafik över isen var ett farligt förslag, ändå var varje försening ohållbar. Sextio legendariska ett och ett halvt ton GAZ-AA-lastbilar gav sig ut på det första sparuppdraget och levererade 70 ton mjöl till invånarna i Leningrad.
Totalt transporterades över 1,6 miljoner ton gods, och 1,376 miljoner människor evakuerades via Livets väg. Militära provianteringar från Leningrad fabriker, inklusive KV-stridsvagnar som är avgörande för fronten – då uteslutande tillverkade i Leningrad – transporterades i motsatt riktning
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.