Suzanne Osten Avliden

2024-10-29
Dramatikern och regissören Suzanne Osten är död, uppger hennes familj för Aftonbladet.
– Hon är den underbaraste människan jag träffat i hela mitt liv. Det är vad jag vill säga, säger hennes partner Per Tjernberg till tidningen.
Suzanne Osten var en svensk dramatiker, regissör, tidigare teaterchef och professor i regi vid Dramatiska Institutet.
I över 50 år var hon central i svenskt debatt- och kulturliv, särskilt inom kvinnors rättigheter och barns tillgång till kultur.
– Det är ett enormt tomrum. säger Simon Norrthon, skådespelare.
Hon hade mötet i centrum hela tiden. Mötet med sina medarbetare och mötet med publiken.
Grundade Unga Klara
1967 startade hon Sveriges första fria teatergrupp, Fickteatern och grundade Unga Klara 1975, som sedan 2017 är en nationell scen för barn- och ungdomsteater.
Bland hennes mest kända teateruppsättningar finns ”Medeas barn”, ”Flickan, mamman och soporna” och ”Det allra viktigaste”.
Hon var även aktiv som regissör sedan slutet av 1960-talet och har regisserat tio långfilmer, inklusive ”Skyddsängeln”, ”Flickan mamman och demonerna” och ”Bröderna Mozart”.
”En av de underbaraste”
Kulturnyheternas teaterkritiker Anna Hedelius minns Osten som ”den underbaraste konstnär som Sverige någonsin haft”.
– Hon har betytt otroligt mycket för svensk teaterkonst på ett sätt som jag tror att Sverige inte har begripit, att vi har haft den här fantastiska konstnären bland oss, säger hon till SVT.
Aftonbladet uppger att Osten nyligen hade genomgått en hjärtoperation. Hon blev 80 år gammal.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niclas //
Dramatikern Suzanne Osten död.
Suzanne Ostens bortgång är en stor förlust, särskilt då hennes senaste verk gav oss en så skarpsinnig och ifrågasättande bild av Sveriges moderna historia. Hennes föreställning började med en till synes enkel historielektion om folkhemsbygget, Vietnamdemonstrationerna och Palmehatet – en trött repetition av gamla sanningar. Men föreställningen exploderade när Maria Johansson Josephsson intog scenen som en kraftfull discodiva och kastade oss in i 80-talets överdåd, där "greed är good" och börshandlare och supermodeller dominerade scenen med en självtillräcklig, bländande koreografi.
Andreas T Olsson övervakade allt som en ironisk Gudfader i rollen som CIA-agent, en symbol för den strategiska makten bakom kulisserna. Det var en träffande bild av hur samhället förändrats från folkhem till individualismens era, där språket manipuleras och skärvor av sanning blandas med konspirationer. Med Erik Uddenbergs manus fördes vi till dagens fragmentiserade verklighet, där karaktärer som "Sverigevännen" och elallergikern kämpar med sin egen längtan efter en tid som kanske aldrig funnits, och där religion och kolonialism ifrågasätts.
Föreställningen erbjöd inga färdiga svar, men Osten gav oss ett lysande, sprakande verk som påminde oss om vikten av att ifrågasätta språket och narrativen som formar vår värld. Hon har lämnat oss med en bild av Sverige som en bräcklig farkost mitt i en storm av krig, propaganda och konspirationer – och en uppmaning att, likt hennes karaktärer, våga ifrågasätta vad vi tror oss veta.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram