Man kan väl säga att behovet av finansiering i alla händelser inte minskade av detta... Föredömligt motivationshygienskapande
https://www.st.nu/2024-10-22/chockbeskedet-om-trafikplatsen-torsboda/ "Chockbeskedet om trafikplatsen Torsboda 22 oktober 2024 05:00 Trafikplatsen i Torsboda har blivit kraftigt fördyrad innan spaden ens kommit i jorden. Nu kan ST berätta att den ursprungliga prislappen på 150 miljoner kronor tros hamna på 354 miljoner – och kanske ännu högre. – Uppseendeväckande att det kan skilja så mycket, säger Torsbodabolagets vd, Christian Söderberg. De nya siffrorna riskerar att fördjupa den konflikt om trafikplatsen i Torsboda som blivit en följetong i ST. Hittills har Trafikverket och staten vägrat att skjuta till de pengar som krävs och därför kommer notan sannolikt att hamna hos Sundsvalls och Timrå kommuner. Där är upprördheten stor bland ansvariga politiker. – Obegripligt att man kan leverera en sådan prislapp utan att skämmas. Hur kan ett projekt under kort tid bli tre gånger så dyrt, säger Timrås kommunalråd Stefan Dalin (S). Han jämför med den nya E4-bron i Timrå som enligt Dalin kostat 60 miljoner att bygga. Obegripligt att man kan leverera en sådan prislapp utan att skämmas Kollegan i Sundsvall, Niklas Säwén (S), är också starkt kritisk till att notan riskerar att hamna hos kommunerna. – Det är bedrövligt att staten inte tar sitt ansvar för samhällsutvecklingen som krävs för att möjliggöra den, utan passivt skickar notan till skattebetalarna i respektive kommun, säger Säwén. Upprördheten gäller de nya kostnadsberäkningarna från Trafikverket. I en 30-sidig rapport har Trafikverket sett över sina beräkningar som enligt Torsbodabolaget först uppskattades till 150 miljoner kronor i 2020 års kostnadsnivå. Förra året reviderades sedan beräkningen till 235 miljoner för att nu uppskattas till 354 miljoner kronor – plus och minus 59 miljoner kronor. Stefan Dalin (S) är upprörd: ”Obegripligt att man kan leverera en sådan prislapp utan att skämmas”. Vidare uppger Trafikverket att beräkningarna är osäkra. Rapporten beskriver en rad olika punkter som inte kan bedömas fullt ut. Det kan kort sagt bli ännu dyrare. Byggstart är nu planerad till 2027. – Det är beklagligt att vi inte kunnat ha mer rättvisande siffror tidigare, men det är först nu vi kunnat göra en riktig kalkyl utifrån de faktiska förutsättningar som finns på plats. Dessutom är det först nu vi fått klart för oss att PTL planerar att bygga sin fabrik i terrasser, säger Per-Henrik Fräjdin vid Trafikverket. Det är beklagligt att vi inte kunnat mer rättvisande siffror tidigare Mycket berg, utmanande höjdskillnader och mängden schaktmassor har drivit på kostnaderna, menar Fräjdin. – Jag kan förstå att kostnaden uppfattas som hög, men vi ska göra allt vi kan för att optimera byggprocessen. Det är ju trots allt skattemedel, säger han. Enligt Per-Henrik Fräjdin, Trafikverket. är det först nu man kunnat räkna mer noggrant på vad trafikplatsen kommer att kosta. Oavsett var slutkostnaden hamnar riskerar den att slå mot kommunerna som i fjol kom överens med Trafikverket om att stå för kostnaden i det fall Trafikverket eller staten inte sköt till pengar. Överenskommelsen föregicks av utdragna förhandlingar under vilka Timrå och Sundsvalls kommuner hävdade att bygget borde vara ett statligt ansvar. Trafikverket hävdade å sin sida att man inte hade pengar och att ett storbygge i så fall måste prioriteras in i nästa nationella plan av riksdag och regering, och då tidigast efter 2027. Efter många turer föll kommunerna till slut till föga och skrev på. Orsaken var att Trafikverket ställde sig på tvären och krävde en finansierad trafiklösning för att godkänna detaljplanen för det område som kallas Torsboda Nord. Trafikplatsen är också avgörande för att företag ska kunna etablera sig på i Torsboda. Vi har inte gett upp den här frågan Där är man nu. De båda kommunerna har åtagit sig att betala samtidigt som man i praktiken inte vet vad det till slut kommer att kosta. Bästa gissningen just nu är enligt Trafikverket 354 miljoner kronor. Kommunerna skrev på avtalet med Trafikverket. Då bedömdes kostnaden för trafikplatsen till 150 miljoner, men nu sticker kostnaderna iväg. Tunnelalternativet har valts bort och i stället planeras nu för en bro över E4. Till ST säger de båda kommunalråden att man kommer att fortsätta sina påtryckningar gentemot Trafikverket och regeringen – Vi har inte gett upp den här frågan. Det som sker i Torsboda har ett nationellt intresse och då är det orimligt att kommunerna ska betala, säger Dalin. Som jämförelse kan nämnas att PTL betalade 165 miljoner för marken i Timrå. I det fall staten genom Trafikverket inte betalar trafikplatsen finns det, enligt Christian Söderberg, två sätt att finansiera bygget; antingen skjuter kommunerna till pengar eller också via ytterligare markförsäljningar i Torsboda."