Valolja Till USA

2024-10-10
Minsann!

Upplysningstid, en del av vår historia 🌟
Följer upp mer om centrala personer som ställt 👣 internationellt - nu.
Bla Jahre här från Sandefjord och Wallenberg 🇸🇪🤝🇳🇴 affär, med flera,
På olika arenor.
◾️ 10.10. 2024
« Historia:
1915 Byggt som ett torrlastfartyg UNLYSSED vid Maryland Steel Co., Sparrows Point, Maryland, USA för Panama Canal Company, New York, NY, USA.
1930 Såld till America Tankers Corp. (D. K. Ludwig) New York. Ombyggd till en tankbil som väger 10804 brt.
1937 Såld för 823 000 USD till Western Operating Corp. (Hans Isbrandtsen) New York. Omgjort till valkokeri på A/B Götaverken, Göteborg, Sverige för en kostnad av 8.300 000 kronor.
Partredere var Anders Jahre, Anton von der Lippe, Svend Foyn, Rudolf Olsen, H. M. Wrangell, Sig. Bergesen d. och, A. P. Miller och Marcus Wallenberg.
Fartyget hette fortfarande ULYSSES och seglade under amerikansk flagg.
Oljan var avsedd för den amerikanska marknaden. CHARLES RACINE anställdes som transportbåt.
För att komma in på den amerikanska marknaden med valolja och slippa höga avgifter fick spiseriet byggas i USA och drivas under amerikansk flagg.
Liksom kokeriet FRANGO (Lars Christensen) några år tidigare var det meningen att man skulle slippa importtullarna. Det sades att valolja måste produceras på "amerikansk kyl" om det skulle undvikas.
Grunden för matlagning var att uppfatta den som byggd i Amerika och registrerad under amerikansk flagga enligt amerikansk lag.
Amerikanska bönder såg ett hot i införandet av billigare valolja som skulle hota deras produktion av talg och sojaolja. Därför startades ett lobbyföretag för att få ett slut på detta.
Disponent för ULYSSES expeditionen var Anders Jahre A/S, Sandefjord.
Blev satt i valfångst vid Shark Bay, Western Australia med 8 valbåtar med Thomas Hansen som fiskechef.
Valbåtarna var KOS 1, KOS 2 och KOS 9, A. N. 1, A. N. 4 och A. N. 5, VILKEN I samt ROSSA I. Valarten de fångade var en knölval.
Totalt fångades 2 037 knölvalar och 80.002 fat valolja producerades.
Under hösten, säsongen 1937/38, flyttades ULYSSES expeditionen till Antarktis.
Fiskare var Hans Mikkelsen och Nicolay Herlofson och den norska besättningen.
Säsongen började 08/12 med 9 valbåtar. Valbåtarna var...
https://skipshistorie.net/.../SFJ00119370400000%20ULYSSES...

Opplysningstid, en del av vår historie 🌟
Følger opp mer ift sentrale personer som har satt 👣 internasjonalt - nåtid.
Bla Jahre her fra Sandefjord og Wallenberg 🇸🇪 🤝 🇳🇴 virksomhet, med flere,
i ulike arenaer.
◾️ 10.10. 2024
« Historikk:
1915 Bygget som tørrlastskip ULYSSES ved Maryland Steel Co., Sparrows Point, Maryland, USA for Panama Canal Company, New York, NY, USA.
1930 Solgt til America Tankers Corp. (D. K. Ludwig), New York. Ombygget til tankskip på 10.804 brt.
1937 Solgt for USD 823.000 til Western Operating Corp. (Hans Isbrandtsen), New York. Ombygget til hvalkokeri ved A/B Götaverken, Göteborg, Sverige for en kostnad av NOK 8.300.000.
Partredere var Anders Jahre, Anton von der Lippe, Svend Foyn, Rudolf Olsen, H. M. Wrangell, Sig. Bergesen d.y, A. P. Møller og Marcus Wallenberg.
Skipet hadde fremdeles navnet ULYSSES og seilte under amerikansk flagg.
Oljen var beregnet for det amerikanske marked. Som transportbåt var innleid CHARLES RACINE.
For å komme inn på det amerikanske marked med hvalolje og unngå høye avgifter, måtte kokeriet være bygget i USA og opereres under amerikansk flagg.
Som kokeriet FRANGO (Lars Christensen) noen år tidligere var det meningen å unngå import avgiftene. Det het seg at hvalolje måtte produseres på «amerikansk kjøl» om det skulle unngås.
Grunnlaget for kokeriet var å oppfatte som bygget i Amerika og registrert under amerikansk flagg etter amerikansk lov.
Amerikanske bønder så en trussel i innførsel av billigere hvalolje som ville true deres produksjon av talg og soyaolje. Det ble derfor startet en lobbyvirksomhet for å sette en stopper for dette.
Disponent for ULYSSES ekspedisjonen var Anders Jahre A/S, Sandefjord.
Ble satt inn i hvalfangst på Shark Bay, Western Australia med 8 hvalbåter med Thomas Hansen som fangstbestyrer.
Hvalbåtene var KOS 1, KOS 2 og KOS 9, A. N. 1, A. N. 4 og A. N. 5, HVAL I samt ROSS I. Hvalarten man fanget på var knølhval.
Totalt 2.037 knølhval ble tatt og det ble produsert 80.002 fat hvalolje.
På høsten, sesongen 1937/38, ble ULYSSES-ekspedisjonen flyttet til Antarktis.
Fangstbestyrere var Hans Mikkelsen og Nicolay Herlofson og norsk mannskap.
Sesongen begynte 08/12 med 9 hvalbåter. Hvalbåtene var»…
https://skipshistorie.net/.../SFJ00119370400000%20ULYSSES...
💌

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram