Kärnkraftsdrivna Bulkfartyg

2024-10-03
https://interestingengineering.com/transportation/nuclear-powered-bulker-study?utm_source=facebook&utm_medium=article_image#ilpbnu2wiik

The study also showed that nuclear propulsion offers the lowest operational cost per ton shipped, significantly lower than alternatives like ammonia or conventional low sulfur fuel (VLSFO).
While the lower fuel costs of a nuclear-powered ship are partly offset by the higher capital expenditures required to construct the vessel, the study found that a nuclear-powered Newcastlemax bulk carrier could sail longer, faster, and cheaper, all without producing greenhouse gas emissions.


Studien visade också att kärnframdrivning erbjuder den lägsta driftskostnaden per fraktat ton, betydligt lägre än alternativ som ammoniak eller konventionellt lågsvavelbränsle (VLSFO).
Medan de lägre bränslekostnaderna för ett kärndrivet fartyg delvis kompenseras av de högre kapitalutgifter som krävs för att bygga fartyget, fann studien att ett kärndrivet Newcastlemax bulkfartyg kunde segla längre, snabbare och billigare, allt utan att producera utsläpp av växthusgaser.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram