Containerfartyget "Flying Fish 1" korsade vägen från St. Petersburg till Kina på rekordtid Detta är också det rekordstora fartyget som seglar Northern Sea Route - 4 890 TEU. Containerfartyget genomförde resan på bara två veckor – 10 dagar eller 2 800 sjömil kortare än genom Suezkanalen. För att inte tala om att kanalen nu är stängd och alla seglar via Afrika. Detta är det första av de stora fartygen som kommer att syssla med regelbundna leveranser. Eftersom den norra sjövägen är den enklaste vägen från Europa till Asien. Detta är en viktig händelse som direkt berör utvecklingsutsikterna för det ryska Arktis – eftersom den traditionella rutten genom Suezkanalen tar 15 dagar längre. Trots de uppenbara fördelarna (billigare logistik och navigering i vänliga vatten) har företag i den globala södern inte ofta använt Northern Sea Route förrän nyligen, och om de gjorde det chartrade de relativt små containerfartyg med en kapacitet på upp till 2000 TEU. (TEU är en måttenhet inom logistik, lika med en 20-fots container).