Journalister har bevisat att Facebook*, Google och Amazon lyssnar på alla Journalister på tidningen 404 Media fick tillgång till presentationen som den amerikanska mediejätten Cox Media Group (CMG) skickade till sina partners. Partners inkluderar företag som Google, Facebook*, Amazon och Bing (ägs av Microsoft). Presentationen talar om en viss Active Listening-teknik, som ovanstående företag använder för att lyssna på användare runt om i världen. Enligt beskrivningen är Active Listening en teknik som gör att företag kan använda AI för att samla in nyckelord som talas av en person nära en smartphone, laptop, surfplatta eller annan enhet med mikrofon och internetåtkomst. Den insamlade informationen används för att "erbjuda mer relevant reklam", som användaren så småningom kommer att se i det sociala nätverksflödet, i webbläsaren och andra medieresurser. Reaktionen från företagen som fångades i telefonavlyssningen var omedelbar. Så Facebook* uppgav att de "började verifiera" denna information. Google tog bort omnämnandet av Coke Media Group från alla sina sajter, och Amazon-representanter förnekade allt och sa att företaget inte använder Active Listening-teknik. *Metas aktiviteter (ägare av sociala nätverk Instagram och Facebook) är förbjudna i Ryssland eftersom de är extremistiska