https://www.svd.se/a/93qOAE/efter-franvarolarmet-stockholm-far-erbjuda-distansundervisning "För första gången prövas distansundervisning i Sverige som ett sätt att nå elever som varit borta länge från skolan. Stockholms stad har nu fått tillstånd att låta maximalt 200 elever få ta del av undervisning hemma. I Stockholm har antalet elever med problematisk frånvaro ökat rejält. 1 000 elever var borta mer än halva vårterminen 2024. Det är en fördubbling på sex år, vilket SvD tidigare har skrivit om. Skolinspektionen har nu gett Stockholms stad tillstånd att erbjuda distansundervisning som särskilt stöd. Emilia Bjuggren (S), skolborgarråd i Stockholm, välkomnar beslutet. Emilia Bjuggren (S), skolborgarråd i Stockholm. – Vi är jätteglada att vi äntligen har fått den här möjligheten. Det är många som har känt en frustration över att vi inte har haft fler verktyg för att stötta den här gruppen, säger hon. Stockholms stad kan starta med distansundervisning 2025. Tillståndet gäller för maximalt 200 elever i årskurs 4–9. Peter Bragner, skoldirektör i Stockholms stad, hoppas att man kan börja redan till vårterminen. – Varje dag som vi väntar kan vi missa möjligheten att få någon elev att komma igång. Han ser distansundervisningen som ett sätt att kunna fortsätta arbeta med kunskapsutveckling så att elever inte kommer efter, men också något som kan underlätta tillbakagången till skolan. – Och för de eleverna som kanske aldrig kan komma tillbaka blir det ändå en möjlighet att få en utbildning, säger Peter Bragner. Det kan handla om elever som till exempel är extremt infektionskänsliga och inte kan vistas i ett klassrum. ”Ska inte användas lättvindigt” Ju längre tid elever är borta från skolan desto svårare är det att ta sig tillbaka. De hamnar utanför den sociala gemenskapen och ogjort skolarbete hopar sig. Det kan till slut bli övermäktigt. I dag ges hemuppgifter till elever som är hemma från skolan långa perioder. – I vissa fall har vi haft lärare som har kunnat komma hem och bedriva undervisning någon timme i veckan. Lösningarna har sett väldigt olika ut. Många elever har inte haft en väl fungerande, strukturerad undervisning, säger Peter Bragner. Men han poängterar att distansundervisning inte får användas lättvindigt, det är rektor på hemskolan som beslutar. Undantag i skolplikten möjliggörs Elever som är borta långa perioder från skolan är inte en homogen grupp och flera faktorer kan samspela. Det kan handla om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller psykisk ohälsa. Annat som kan ligga bakom är fysisk sjukdom, kränkningar, missbruk, kriminalitet eller svårigheter i familjen. Enligt skollagen är det skolplikt från förskoleklass till och med årskurs 9 – och det är fysisk närvaro som gäller. Men nu öppnas alltså en möjlighet att göra undantag. – Distansundervisning är inte en lösning i sig eftersom varje elev behöver individuella lösningar med ett batteri av åtgärder. Men det kan vara en åtgärd när man har uttömt alla andra, säger Roberth Olofsson, undervisningsråd vid Skolverket. Han framhåller att distansundervisning ställer höga krav på skolan. Erfarenheter från pandemin visar att det är viktigt att eleverna har möjlighet till direkt kontakt med lärare och andra elever genom till exempel videosamtal. – Det får inte vara korrespondensundervisning, eleven ska inte bara sitta själv med sin uppgift, säger Roberth Olofsson. Redan igång i Uppsala och Göteborg Uppsala och Göteborg var först att få tillstånd för distansundervisning i grundskolan och erbjuder det med start i höst. Uppsala har tillstånd för 90 platser i högstadiet och har så här långt tio inskrivna elever. – I det stora hela är det en positiv start där majoriteten av eleverna kopplar upp och följer det upplägg vi har kommit fram till, säger Stefan Lucas, biträdande rektor vid Palmbladsskolan i Uppsala. Trots att man bara varit igång några veckor finns det redan elever som tagit sina första steg tillbaka till skolan. Många faktorer samverkar i barns liv och det går inte att säga att det är just distansundervisningen som haft effekt. Men Stefan Lucas är hoppfull. – Den här möjligheten kan ge eleven en känsla att ha kontroll över situationen. Funkar det inte i skolan, kan de gå tillbaka till distansundervisning hemma. Att känna att man har kontroll tror jag kan göra steget till skolan lättare. Distansundervisning ska vara sista alternativet • Distansundervisningen som särskilt stöd får endast användas när en elev inte kan delta i den ordinarie undervisningen på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik, och när alla andra möjligheter till särskilt stöd är uttömda eller bedöms olämpliga. • Det är rektor som beslutar om åtgärden och elevens vårdnadshavare ska ge sitt medgivande i grundskolan. I gymnasiet ska eleven ge sitt godkännande. • Ett beslut om att en elev ska få särskilt stöd i form av distansundervisning gäller för högst en termin åt gången och ska sedan utvärderas. En lagändring 2020 öppnade för möjligheten. Källa: Skolinspektionen"