Northvolt, Batterier, Finanskris & En Obetald Brandbilsräkning

2024-09-14
Väldigt Mixigt...

https://www.svd.se/a/VzQK6d/drommen-northvolt-vad-var-det-som-hande
"Planerna var storslagna. En ny gigafabrik i Skellefteå skulle skapa jobb, framtidstro och miljontals bilbatterier. Sju år senare handlar det om kris, varsel och en svåråtkomlig vd. Vad var det som hände?
Peter Carlsson skrattar åt sin egen liknelse. Året är 2017 och Northvolts vd blir intervjuad i SVT:s Aktuellt. Han berättar om tillverkningskapaciteten i den kommande fabriken, ”den kommer spruta ut ungefär 3 500 bilbatterier per minut”, säger han. Och så kommer han med den lite oväntade liknelsen:
”’Det är ungefär 12 gånger så snabbt som det föds barn i världen”.
Northvolt var vid den här tiden det hetaste som fanns i svenskt näringsliv. Planerna på batterifabriken blev sinnebilden för den gröna omställningen av samhället med förnybar energi.
Att tillverka battericeller (litiumjonbatterier) till befintliga och framtida eldrivna bilar låg helt rätt i tiden och fick applåder från alla möjliga håll. Dåvarande statsministern Stefan Löfven (S) var en av flera politiker som talade gott om batterifabriken. ”Northvolt kommer få stor betydelse för världen”, konstaterade Löfven inför ett stort pressuppbåd.
När det stod klart att det jättelika industriprojektet dessutom skulle byggas i Norrland, närmare bestämt i Skellefteå, blev projektet än mer uppmärksammat. I staden med drygt 70 000 invånare visste jublet inga gränser. Det här betydde jobb, framtidstro och nya investeringar till en region som länge hade kämpat i motvind.
Vd Peter Carlsson fick stor uppmärksamhet. Han kallades ibland för den ”gröne Jesus” när han engagerat berättade om hur framtidens gigafabrik skulle bli verklighet.
Fascination för det enorma
Hans bakgrund på Tesla lyftes gärna fram. Under fem år var han inköps- och logistikchef på den amerikanska elbilsjätten och jobbade nära Elon Musk. Det och mycket annat berättade han om, i sitt Sommar i P1 2021.
Anders Teljebäck från Västerås, Peter Carlsson, Northvolts vd, Mikael och Lorents Burman från Skellefteå, under en pressträff om Northvolts batterifabrik i oktober 2017.
2023 var det Harald Mix tur att prata i samma program, han tillsammans med Peter Carlsson tillhör grundarna av Northvolt, Mix är en nyckelperson i berättelsen om batterifabriken i norr.
Harald Mix är superentreprenören, finansekvilibristen och riskkapitalisten som har uträkningar på allt. Han har grundat riskkapitalbolaget Altor och startat Vargas Holding. Det senare är ett investeringsbolag som är tredje största ägare i Northvolt. Peter Carlsson och Harald Mix – var parhästarna som skulle ta Northvolt från dröm till verklighet.
Redan från början var det varit fokus på finanserna. Inledningsvis med positiva förtecken. Det fanns en fascination inför de enorma belopp som behövdes för att få fabriken i Skellefteå att resa sig ur jorden. Och det var inte bara i Skellefteå det skulle byggas. Det visade sig att planerna var större än så. Mycket större.
Fabriken i Västerbotten var den första av en rad anläggningar som planerades. Northvolt ville även bygga fabriker och produktionsenheter i Tyskland, Kanada, Portugal och Polen. Men också på fler orter i Sverige, som Göteborg, Västerås och Borlänge.
Ett maraton i investeringar
Hittills har Northvolt tagit in mer än 100 miljarder kronor i finansiering i det som har beskrivits som ett maraton när det gäller kapitalinvesteringar.
Bara fabriken i Skellefteå beräknas ha kostat omkring 60 miljarder kronor. Pengarna har man fått från banker och de största ägarna; förutom Vargas Holding, Volkswagen och den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs.
Men även det svenska pensionskapitalet har investerat stort; AMF, Folksam och de svenska AP-fonderna, har gått in med totalt cirka 9 miljarder kronor. Cristina Stenbeck och Spotifys Daniel Ek finns också med på ägarlistan.
Northvolt har även fått skattepengar i form av bidrag och lån. 2,5 miljarder från Svensk Exportkredit och 12 miljarder i kreditgarantier från Riksgälden, det senare har dock inte betalats ut än. En rad krav är kopplade till utbetalningarna.
Här någonstans fanns också fröet till den skepticism som började gro. Var det verkligen rimligt att staten och andra offentliga medel skulle hjälpa till med finansieringen av Northvolt?
Det var ett jättelikt projekt. Men det innebar också jättelika risker. Borde inte de bäras av privata aktörer, menade kritikerna. Vad händer om allt kraschar?
Ungefär samtidigt som kritikerna började vässa argumenten inleddes tillverkningen av den första battericellen i fabriken i Skellefteå. Det var en stor händelse för Peter Carlsson och Harald Mix men också för alla inblandade i Skellefteå. Det skedde mellan jul och nyår 2021. Man började försiktigt. Målet om full produktion sattes till två år senare, 2023.
Men det blev inte som man hade tänkt sig.
Leverantörerna tar till orda
Till en början fick uppgifterna om förseningar inte så stor uppmärksamhet. Vad hade folk väntat sig? Alla startups dras med barnsjukdomar, det hör till. Det här rörde sig dessutom om en extra komplicerad tillverkningsprocess.
Men datumen för när full produktion skulle nås fortsatte att flyttas fram.
2023 blev 2024.
2024 blev 2025.
Och i våras började leverantörerna ta till orda. Och det var inte i positiv bemärkelse. I en intervju i SvD i mars i år konstaterade Scanias vd Christian Levin att man inte hade kunnat leverera eldrivna lastbilar på grund av att Northvolt inte hade fått upp farten i produktionen. Northvolts problem hade skapat huvudvärk för Scania.
Nu kom de dåliga nyheterna slag i slag.
Strax före midsommar var det dags igen. Den här gången från BMW. Bolaget meddelade att man drog tillbaka en jätteorder värd 22 miljarder kronor från Northvolt. BMW var missnöjda både med förseningar och med kvaliteten på de batterier man hade fått levererat till sig.
Och bara några dagar senare. En ny kalldusch. Northvolt skrotade satsningen på en ny batterifabrik i Borlänge. Istället ville man hastigt sälja industrimarken till kommunen.
En förklaring till varför Northvolt drog i nödbromsen, kan vara uppgifter som började dyka upp i branschpress och som beskrevs som ”en mardröm för Northvolt”.
Borlänge kommun blev lovad av Northvolt att de skulle bygga en batterifabrik i staden men nu är planerna nedlagda.
Enligt en analys från Bloombergs research (Bloomberg NEF) fanns det en överkapacitet av bilbatterier. Marknaden svämmar över av batterier, enligt analysen. Tillgången är fem gånger större än efterfrågan. Det samtidigt som efterfrågan på elbilar minskar.
Dödsfall på Northvolt
Det var vid den här tiden ridån gick ner för den första akten i den här berättelsen. Den hade fram till nu handlat om finansiering, förseningar och produktionsproblem.
Nu var det dags för akt nummer två. Den skulle handla om något helt annat, betydligt mörkare.
Plötsligt fylldes tidningarna med rapporter om dödsfall bland de anställda på Northvolt, totalt fyra stycken under 2024.
En polisutredning inleddes den 21 juni för att se om det fanns något samband mellan dödsfallen och deras anställning på Northvolt. Även Northvolt startade en egen granskning. Men ingen koppling kunde konstateras, enligt Northvolt. Inte heller polisen kunde hitta något samband, men deras utredning pågår fortfarande.
Ungefär samtidigt publicerade Dagens Nyheter en granskning som visade att 26 allvarliga olyckor hade inträffat på Northvolts anläggningar sedan 2019. Det rörde sig om dödsolyckor men även olyckor med personer som hade förlorat en arm eller ett finger, fått kemikalier i ögonen eller på kroppen, explosioner, bränder och anställda som hade andats in farlig gas eller rök.
Ingen från Northvolts ledning ville kommentera uppgifterna. Inte heller kommunikationschefen ville ställa upp på en intervju för DN men svarade skriftligen att man hade genomfört ett ”stort antal ändringar” för att höja säkerheten.
Varslar anställda
Tredje akten inleddes i slutet av sommaren. Till slut ställde Peter Carlsson upp på en intervju med Dagen Industri. Där var han både självkritisk och problemorienterad.
”Ska man vara lite självreflekterande så har vi varit lite för aggressiva i vår expansionsplan och det är det vi nu ser över,” sade Peter Carlsson till DI.
I intervjun avslöjade han att man nu gör en översyn av de stora internationella expansionsplanerna, bland annat jättesatsningarna i tyska Heide och kanadensiska Montréal. Han sade vidare att bilden av Northvolt som en farlig arbetsplats kändes främmande och att man ”aldrig, aldrig tummat på säkerheten.”
Och så meddelade han att tidpunkten för att nå full produktion i Skellefteå hade skjutits upp på nytt, en tredje gång. Nytt datum: någon gång under 2026.
Intervjun gjordes cirka två månader före det chockbesked som kom i måndags. Tidigt på morgonen skickade Northvolt ut ett pressmeddelande på engelska där man skrev att man tvingas varsla ett stort antal anställda. Vd Peter Carlsson säger i pressmeddelandet att det är en tuff ekonomisk situation och att en del av den splitternya fabriken därför måste läggas i malpåse.
Förhandlingar med facket inleds omedelbart.
Det här var få beredda på. Krisen hade gått in i ett nytt skede och oron spred sig snabbt. SvD var den här dagen på plats utanför Northvolts grindar och träffade IF Metalls huvudskyddsombud Mikael Stenmark. Han tyckte att Northvolt borde ha gått långsammare fram.
– Man har haft en expansionstakt som har varit utan dess like. Det hade varit bättre om man hade fått bättre grepp om hela processen, sade han.
Vad Peter Carlsson eller någon annan av de 11 direktörerna i ledningsgruppen säger får däremot ingen veta. Ingen från ledningen trädde fram den här dagen. Och har inte heller gjort det sedan dess.
Hoppet lever i Skellefteå, men frågorna om framtiden är många."
Mixigt igen..

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram