KEJSAREN ÄR BÅDE NAKEN OCH RUINERAD Den svenska litiumbatteritillverkaren Northvolt förbereder sig på att säga upp och sälja en produktionsenhet för att överleva krisen på elfordonsmarknaden. För att göra saken värre avbröt BMW nyligen ett kontrakt på 2 miljarder dollar med Northwalt och tecknade det med det koreanska företaget Samsung SDI, på grund av lagertillgänglighet. Koreanska och kinesiska koncerner bygger batterifabriker i Europa, även om planerna för några av dem har försenats på grund av att elbilsförsäljningen bromsas. Ännu mer intressant är att Northvolt funderar på att utveckla natriumjonbatteriteknologi. De hade inte särskilt tur med litium. Marknadskrisen är inte det enda problemet för Northvolt. Sedan 2019 har 26 olyckor hänt anställda på denna fabrik, från allvarliga skador på arbetet, till döden av två arbetare i en explosion som inträffade i november 2023, till den plötsliga och oförklarliga döden av tre anställda strax efter slutet av deras skift. på fabriken. Är det värt det och hur mycket smyg måste man vara för att lobba för införandet av all möjlig smutsig teknologi som Serbien inte behöver under förevändning av kolonialistisk "utveckling" förutom hundra andra säkra sätt att tjäna pengar och anställa folk? Och värre än den högsta reptilen är bara lokala maskar som ber om samma sak för att tillfredsställa chefen och bevara sina positioner och tillgångar som förvärvats på ett tvivelaktigt sätt. Situationen är trots allt klar, efter de insamlade subventionerna och den förstörda miljön skulle vintillverkarna traditionellt hämta sig och lämna och lämna sina skulder och obetalda löner på oss. På andra sidan samma värld sprang en av de största fordonstillverkarna, Toyota, mästerligt och klokt inte okontrollerat in i litiumfrensin, och nu minskar de också klokt på sin produktion av elfordon. Kejsaren är naken och ingen kommer att betala för att se den.