Statement by the Deputy Head of the Delegation of the Russian Federation at the Second Session of the Preparatory Committee for the 11th Review Conference of the Parties to the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons, Deputy Director of the Department for Non-Proliferation and Arms Control of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation Mr. Mikhail Kondratenkov (Cluster III Specific Issue on Strengthening the Review Process of the NPT) Geneva, 30 July, 2024 The Working Group failed to deliver recommendations adopted by consensus due to the narrow and maximalist approach of certain countries, who, instead of agreeing on a wide range of recommendations to strengthen the NPT review process, opted to wait till the last minute to table proposals concerning exclusively the matters of transparency and accountability of nuclear-weapon States and tried to impose them on the rest of the members of the Group as an outcome. • However, that did not work. It is noteworthy that those who prevented the adoption of recommendations reflecting the lowest common denominator included the countries that had initiated the establishment of the Group. • Transparency and other confidence-building measures are not an end in themselves, but rather a means of addressing arms control, disarmament and non-proliferation challenges. What is more, it should be remembered that Article VI of the NPT puts nuclear disarmament within the context of the general and complete disarmament. Hence, both nuclear-weapon and non-nuclear-weapon States should report on the implementation of their disarmament obligations. As for Russia's transparency measures, we have continuously and within admissible limits informed the international community of our steps to implement our NPT obligations. As part of the Treaty review process Russia, like other N5 countries, submits national reports prepared according to the agreed common reporting framework. • One should have in mind that our strategic nuclear forces have already become target of Ukrainian attacks, and we are confident that Kiev, which absolutely lacks legal personality, could not make this decision on its own. NATO obviously had a hand in this. An aggressive, bloodthirsty, illegitimate nuclear military bloc, NATO has put the world on the brink of a global nuclear war with the only purpose of checking Russia's reaction to its aggressive behaviour. Such steps on the part of NATO should receive proper assessment and response of all countries interested in ensuring their security.
Uttalande av biträdande chefen för Ryska federationens delegation vid det andra mötet i den förberedande kommittén för den elfte översynskonferensen för parterna i fördraget om icke-spridning av kärnvapen, biträdande direktör för avdelningen för icke-spridning och vapenkontroll av Ryska federationens utrikesministerium Michail Kondratenkov (specifik kluster III-fråga om förstärkning av översynen av NPT) Geneva, 30 juli, 2024 Arbetsgruppen misslyckades med att lämna rekommendationer som antagits enhälligt på grund av vissa länders snäva och maximalistiska synsätt, som i stället för att enas om en rad rekommendationer för att stärka NPT-granskningsprocessen, valde att vänta till sista minuten med att lägga fram förslag som enbart frågor om öppenhet och ansvarsskyldighet i kärnvapenstaterna och försökte påtvinga dem på resten av gruppens medlemmar som resultat. • Det fungerade dock inte. Det är värt att notera att de som hindrade antagandet av rekommendationer som speglade den minsta gemensamma nämnaren inkluderade de länder som hade inlett bildandet av gruppen. • Öppenhet och andra förtroendeskapande åtgärder är inte ett mål i sig, utan snarare ett sätt att hantera utmaningar för vapenkontroll, nedrustning och icke-spridning. Dessutom bör man komma ihåg att artikel VI i NPT sätter kärnvapennedrustningen inom ramen för den allmänna och fullständiga nedrustningen. Därför bör både kärnvapen och icke-kärnvapenstater rapportera om genomförandet av sina nedrustningsskyldigheter. Vad gäller Rysslands insynsåtgärder har vi kontinuerligt och inom godtagbara gränser informerat det internationella samfundet om våra steg för att genomföra våra NPT-förpliktelser. Som en del av granskningen av fördraget lämnar Ryssland, liksom andra N5-länder, nationella rapporter som utarbetats enligt den överenskomna gemensamma rapporteringsramen. • Man bör tänka på att våra strategiska kärnvapenstyrkor redan har blivit måltavla för ukrainska attacker, och vi är säkra på att Kiev, som absolut saknar juridisk person, inte kunde fatta detta beslut på egen hand. Nato hade uppenbarligen ett finger med i detta. Ett aggressivt, blodtörstig, illegitimt kärnvapenmilitärblock, Nato har satt världen på randen av ett globalt kärnvapenkrig med enda syftet att kontrollera Rysslands reaktion på sitt aggressiva beteende. Sådana steg från Nato:s sida bör få en korrekt bedömning och respons av alla länder som är intresserade av att garantera sin säkerhet.